Gjest Gjest_Usikker_* Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Er ikke helt sikker på hva jeg vil med dette innlegget, men skriver likevel. Greit å få det ut. Har verdens beste kjæreste på mange måter, men når det gjelder f.eks middag, så begynner jeg og bli litt oppgitt. Det er ingen tvil om at han er den beste kokken av oss to, og han liker og eksprimentere med nye ting. Jeg derimot, er mer "traust". Gjør meg ingenting å ha f.eks kjøttkaker mandag den ene uken og onsdag uken etter, eller ha skinkestek på søndag og svinekoteletter på onsdag. For min kjære er det altfor tett eller nesten det samme. Og blir helt oppgitt, nesten sint hvis jeg foreslår noe vi nettopp har hatt. At jeg ikke kan ha litt mer oppfinnsomhet. Det som plager meg er at han blir så oppgitt og irritert over meg, jeg skjønner ikke helt hvorfor han gidder å bruke så mye energi på å bli irritert. Er ikke sånn at vi skal ha det jeg foreslår heller... Det gjelder ikke bare ang. middag, men andre små ting som jeg ser på bagateller. Har prøvd å ta det opp med han, men han klarer ikke helt å se det. Er vel greit å legge til at han har bodd lenge aleine før jeg flyttet inn, så han er blitt vant til å få gjort ting på sin måte. Men nå har vi bodd sammen i over 3 år, og fortsatt kan han irritere seg grønn over ting som jeg ser på som bagateller.. Begynner å bli litt småslitsomt nå, merker jeg
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Vi har etter mange års samliv havnet litt i det at vi har våre egne områder som vi er mer ansvarlige for enn andre hjemme, fordi vi begge har slitt mer/mindre interesser av andre ting. Jeg er ganske opptatt av klær, fikser mye på klær etc. og er opptatt av å være forsiktig med klær og vanske dem rett. Han får altså ikke komme i nærheten av klesvasken, fordi jeg vet at jeg ikke kan kreve at han skal behandle mine klær like omhyggelig som det jeg gjør. Vi har altså kommet frem til at om en person vil ha ting på en spesifikk måte ja så får den personen selv ta hovedansvaret her. Mannen min er veldig opptatt av at kjøkkenet skal være ordentlig, riktige redskaper, ryddig og at vi skal ha gode råvarer etc. Jeg er som deg og tar ikke dette like nøye så da får han selv sørge for at ting her blir på den måten han selv ønsker. Han kan ikke reve at jeg skal ha samme smak som han og leve etter hans standarder som ikke er felles med mine egne. Før irriterte han seg over dette med meg, men har sett at han selvsagt ikke kan kreve at jeg alltid må kjøpe det ene spesifikke merket pasta eller huske nøyaktig hvilke oljer han foretreker når jeg handler feks. Så han foretrekker nå å gjøre dette selv. Han ønsker også at vi skal re opp senga hver dag, mens jeg kan ikke bry meg midnre om dette. Så da får han gjøre det selv. Jeg gidder ikke leve etter hans standarder, og forventer heller ikke at han skal leve etter mine. Vi møtes på midtveien, og finner løsninger rundt våre mer spesifikke preferanser. Kan du ikke be samboeren din om å ta ansvaret for å sette opp en oversikt over hva dere skal ha til middag for hele uka da? Dette er også mer økonomisk og sparer en del tid når det kommer til å måtte tenke hva man skal ha til middag hver dag. Da får han det som han vil uten at dette behøver å gå ut over deg. Jeg syntes faktisk det er ganske arrogant å hevde at "dette kan eg best så du får gjøre som meg". Hvorfor skal egentlig den enes måte å gjøre ting på være best? Det er ikke noe galt i å spise kjøttkaker to ganger på en uke, det skader ingen, så om dette ikke er ok for ham nei da får han fint og stille gjøre noe med det selv. Mannen min er elendig til å vaske bad, han vasker ikke lister og kriker og kroker, så det tar jeg meg av i stedet for å klage på at han ikke gjør det godt nok.
Gjest TS_usikker Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 Tusen takk for svar. Kjente meg mye igjen der, godt å se at det er flere Har prøvd å tatt det opp for han, at han kan ta ansvaret med å finne på middager, men det vil han ikke. For han synes det er like kjedelig selv å finne på noe. Men vi har laget oss en ukeplan over to uker med middager, så har kommet litt framover. Har vel egentlig gått greit så lenge vi har fulgt den, men de siste dagene har vi vært sløve og ikke fått noe på lista. Så tydeligvis må vi være flinke å sette opp middager og følge den slavisk. Når det gjelder andre husoppgaver, så har vi funnet ut hvem som er mest opptatt/nøye med ting og den har fått ansvaret for det. Heldigvis så har det blitt så og si jevnt fordelt. Merket det var godt å få skrevet det ned, da vi hadde en liten diskusjon over hva vi ska ha til middag i dag og merket at jeg var mektig lei av den diskusjonen. Plutselig så er alt så mye bedre når en leser om andre som har det tilsvarende
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #4 Skrevet 19. februar 2009 Når vi har problemer med å finne på noe til middag ser vi etter oppskrifter på nettet! Dette er noe som samboeren min begynte med, i og med at han har jobbet som IT-konsulent ligger dataen mye nærmere for ham enn bøker... Når han kan sitte og søke etter middagsoppskrifter på nettet synes han det er morsomt, om han må bla i en bok synes han det er kjedelig... Men innimellom orker vi ikke å tenke og bare tar noe enkelt... :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå