Gå til innhold

Er dette vanlig oppførsel av en sosionom?

Anbefalte innlegg

Gjest ballerinaballen
Skrevet

Jeg måtte levere en søknad i dag om sosialstøtte siden jeg ikke kan jobbe for øyeblikket. Jeg har nylig flyttet sammen med kjæresten min.

Jeg forklarte at jeg ikke hadde penger for februar. Hun tok en titt på banutskriftene mine og sa:

"Du fikk da nok i januar for å klare deg, du burde ha noe igjen av det."

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si til det, så vi gikk heller innpå at kjæresten min studerte fulltid og jobba litt utenom.

Da spurte hun om han ikke kunne forsørge meg.

Jeg sa at det har han ingen mulighet til med de pengene han har.

Da sa hun "Han har sikkert 10.000 tilsammen da?" (Vi betaler 8000 i husleie, så hvordan hun fant ut at det gikk, vet jeg ikke helt)

Jeg satt der og med en søknad til bostøtte og den sa hun at jeg bare kunne kaste for den fikk jeg ikke godkjent sånn som ting var. (Det var en annen sosionom som rådet meg til å søke om bostøtte og siden jeg ikke hadde inntekt og kjæresten min var fulltidsstudent)

Jeg ble litt overraska over denne oppførselen... Er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men la du frem et regnskap til henne da? Da burde hun jo se hva dere har av inntekt. Antagelig regnet hun med studielån og stipend i inntekten deres, og da bør han vel ha minst 10 000.

Skrevet
Men la du frem et regnskap til henne da? Da burde hun jo se hva dere har av inntekt. Antagelig regnet hun med studielån og stipend i inntekten deres, og da bør han vel ha minst 10 000.

Jeg har ingenting i måneden, han har kanskje 10.00, ja...men hva så, egentlig? Det er jo ingen som kan klare seg på 10.000 når husleia er på 8000.

Syns jeg leste her at sosialkontoret ikke krevde at man skulle leve av samboeren med mindre man var gift og?

Uansett syns jeg hun var veldig rar og ikke bare ting hun sa, men måten hun sa det på. Hun virka veldig oppgitt mens jeg snakka.

Skrevet

Disse spørsmålene er vel en sosionomen nødt til å stille for å finne ut om du virkelig trenger bostøtte? Synes det er bra at de stiller nok spørsmål slik at de kan skille ut de som virkelig trenger hjelp og de som misbruker systemet. Det er jo skattebetalerene sine penger som blir brukt her, og det er viktig at de bruker et kritisk perspektiv. Ikke at du misbruker systemet TS, alle kan ha brukt for hjelp av og til i en vanskelig livssituasjon. Men jeg synes en bør ha forståelse for at det blir stilt slike spørsmål.

• Liker 1
Skrevet
Disse spørsmålene er vel en sosionomen nødt til å stille for å finne ut om du virkelig trenger bostøtte? Synes det er bra at de stiller nok spørsmål slik at de kan skille ut de som virkelig trenger hjelp og de som misbruker systemet. Det er jo skattebetalerene sine penger som blir brukt her, og det er viktig at de bruker et kritisk perspektiv. Ikke at du misbruker systemet TS, alle kan ha brukt for hjelp av og til i en vanskelig livssituasjon. Men jeg synes en bør ha forståelse for at det blir stilt slike spørsmål.

Jeg kan forstå mange typer spørsmål, men jeg skjønner ikke hvordan hun kan si enkelte ting som hun sa - på DEN sure måten. Det er ubehagelig nok som det er å gå på sosialen om de ikke skal ha møkkafolk som man må snakke med og.

Jeg ble bare skikkelig irritert. Hadde en skikkelig bra sosionom, håper jeg kan få hun tilbake.

Skrevet

Jo. Sosionomen burde nok brukt en mer positiv tone og prøvd å gjort situasjonen din litt mer håndterlig. Men kanskje sosionomen hadde en fæl dag på jobb, kollegaer som klager osv. Og så lot h*n det gå ut over deg. Finnes dessverre en del sånne.

Skrevet
Jo. Sosionomen burde nok brukt en mer positiv tone og prøvd å gjort situasjonen din litt mer håndterlig. Men kanskje sosionomen hadde en fæl dag på jobb, kollegaer som klager osv. Og så lot h*n det gå ut over deg. Finnes dessverre en del sånne.

Ja, og siden jeg ikke har sovet i natt så passa det dårlig ;)

Skrevet

1. Ingen kan nekte deg å søke. Men en søknad er nettopp det. En søknad.

2. Alt må dokumenteres. Alle inntekter og utgifter må dokumenteres.

3. Dersom du er arbeidsfør må du stå registrert som arbeidssøker og søke ALLE aktuelle jobber og ta imot alle aktuelle kurs fra NAV.

4. Samboere har ikke forsørgeransvar for hverandre, men har den ene høyere inntekt enn den andre er det ikke urimelig at vedkommende også dekker en større andel av felles utgifter. Har man barn sammen kan man ses på som en hvilken som helst familie.

5. Sosialkontoret kan kreve dokumentasjon for inntekt de siste månedene, ikke bare denne måneden.

Du kan altså levere søknad med alle inntekter og utgifter dokumentert.

En husleie på 8000 virker ganske høy i en husstand der en er student. Det er selvsagt avhengig hvor i landet det er.

Du må først og fremst hive deg rundt og søke det du kan av jobber samtidig som du kan søke hjelp på sosialkontoret for en kort periode,

Skrevet
5. Sosialkontoret kan kreve dokumentasjon for inntekt de siste månedene, ikke bare denne måneden.

Du kan altså levere søknad med alle inntekter og utgifter dokumentert.

En husleie på 8000 virker ganske høy i en husstand der en er student. Det er selvsagt avhengig hvor i landet det er.

Du må først og fremst hive deg rundt og søke det du kan av jobber samtidig som du kan søke hjelp på sosialkontoret for en kort periode,

Jeg har levert all dokumentasjon på alt, så det er jo ikke noe problem.

Og vi bor i Oslo, her er det dyrt. 4000 hver er ikke ille her.

Og jeg søker jo sosialstøtte nettopp fordi jeg ikke kan jobbe. Hadde jeg kunnet det ville det ikke vært noe problem.

Men takk for svar!

Skrevet

Det eneste jeg lurte på var om dette var normal oppførsel, all annen informasjon har jeg egentlig fått for en stund siden og det var ikke noe jeg manglet på møtet med henne i dag. (Bortsett fra oversikt over kjæresten min sin inntekt som er i hovedsak studielån.)

Gjest Gjest_bbt_*
Skrevet
Og jeg søker jo sosialstøtte nettopp fordi jeg ikke kan jobbe. Hadde jeg kunnet det ville det ikke vært noe problem.

Hvorfor kan du ikke jobbe? Dersom du er syk kan du jo ha krav på andre ytelser enn sosialstønad.

Skrevet
Jeg har ingenting i måneden, han har kanskje 10.00, ja...men hva så, egentlig? Det er jo ingen som kan klare seg på 10.000 når husleia er på 8000.

Syns jeg leste her at sosialkontoret ikke krevde at man skulle leve av samboeren med mindre man var gift og?

Uansett syns jeg hun var veldig rar og ikke bare ting hun sa, men måten hun sa det på. Hun virka veldig oppgitt mens jeg snakka.

Hva med å ikke ha en så dyr leilighet? ikke lett når det er snakk om bare februar,da. Men kan dere ikke låne noe av andre enn sosialen for EN måned???

Skrevet
Hva med å ikke ha en så dyr leilighet? ikke lett når det er snakk om bare februar,da. Men kan dere ikke låne noe av andre enn sosialen for EN måned???

8000/mnd for en leilighet i Oslo er ikke spesielt dyrt. Heller ganske rimelig.

Skrevet
Jeg måtte levere en søknad i dag om sosialstøtte siden jeg ikke kan jobbe for øyeblikket. Jeg har nylig flyttet sammen med kjæresten min.

Jeg forklarte at jeg ikke hadde penger for februar. Hun tok en titt på banutskriftene mine og sa:

"Du fikk da nok i januar for å klare deg, du burde ha noe igjen av det."

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si til det, så vi gikk heller innpå at kjæresten min studerte fulltid og jobba litt utenom.

Da spurte hun om han ikke kunne forsørge meg.

Jeg sa at det har han ingen mulighet til med de pengene han har.

Da sa hun "Han har sikkert 10.000 tilsammen da?" (Vi betaler 8000 i husleie, så hvordan hun fant ut at det gikk, vet jeg ikke helt)

Jeg satt der og med en søknad til bostøtte og den sa hun at jeg bare kunne kaste for den fikk jeg ikke godkjent sånn som ting var. (Det var en annen sosionom som rådet meg til å søke om bostøtte og siden jeg ikke hadde inntekt og kjæresten min var fulltidsstudent)

Jeg ble litt overraska over denne oppførselen... Er det vanlig?

Var hun sosinom? ikke at det betyr noe,men ikke lle på sosialen er sosionom.

En vanlig ting folk godtar fra nav eller sosialkontoret er: du trenger ikke søke for dette får du alikavel ikke. dette sa en på Nav til meg.(trygdekontor)

Hun fikk passet sitt påskrevet,og sa hun mere, så ville jeg inngi klage på henne.

Din jobb er å informere sa jeg. Du har ikke medisinsk kunnskap til å avgjøre noe som helst, og det er heller ikke du som skal avgjøre dette. Så om du har tenkt å gjøre jobben din, så hjelp meg med dsse papirene.

Når det gjelder sosialkontoret, så er det mye skjønn ute å går. Det er den saksbehandler du har so i første omgang gir sin innstilling. Som i første omgang oftest blir nei. Anker du, så blir det behandlet videre. Mange godtar et muntlig nei.

Du skal skrive opp hva du og din samboer har i utgifter. Abselutt alt. legg ved inntekter,Slik søker du.

En annen ting er om du viste i januar at du ble uten inntekt i februar, og brukte opp alt, så kommer du et dårlig lys.

Uansett hva de dekker av husleie, så må den betales. Da betalerdere husleie, så søker du om å få dekket mat, strøm.

Du må ikke la deg dupere av slike folk. Får du avslag, så ank, avslag igjen, så ank igjen. da går det til fylkesmannnen. det er mang et sosialkontor som har fått påpakning av den instansen for sin saksbehandling av folk

Skrevet
Det eneste jeg lurte på var om dette var normal oppførsel, all annen informasjon har jeg egentlig fått for en stund siden og det var ikke noe jeg manglet på møtet med henne i dag. (Bortsett fra oversikt over kjæresten min sin inntekt som er i hovedsak studielån.)

NEI det er IKKE normal oppførsel. Men desverre så er det VANLIG oppførsel. De sitter over bordet sitt og snakker til deg som om du skulle være lite intelligent. Kjenner følelsen din i kroppen.. drit i det.

Skrevet
Hvorfor kan du ikke jobbe? Dersom du er syk kan du jo ha krav på andre ytelser enn sosialstønad.

Jeg fikk beskjed om at det beste var å få sosialstøtte mens jeg venter på at attføring blir innvilga... Jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har.

Skrevet

Hvorfor tror alle nå at jeg lurer på andre ting enn det jeg spør om?

Jeg skjønte egentlig ikke hva du snakka om å låne av noen for én måned??

Skrevet
En annen ting er om du viste i januar at du ble uten inntekt i februar, og brukte opp alt, så kommer du et dårlig lys.

Uansett hva de dekker av husleie, så må den betales. Da betalerdere husleie, så søker du om å få dekket mat, strøm.

Du må ikke la deg dupere av slike folk. Får du avslag, så ank, avslag igjen, så ank igjen. da går det til fylkesmannnen. det er mang et sosialkontor som har fått påpakning av den instansen for sin saksbehandling av folk

Det jeg fikk i januar var tilbakebetaling av sykepenger som jeg hadde venta lenge på, jeg slutta i jobben min i oktober/november.

Jeg ringte for å høre om jeg fikk bytte saksbehandler, men det var vanskelig å få til. Blir morsomt å måtte grue seg til å gå på eventuelle møter med hun der.

Gjest nav-ansatt fra sosial
Skrevet

hei

hvis du har søkt attføring og ikke har inntekt i behandlingstiden for attføringssaken, skal det ikke være noe problem å få innvilget sosialhjelp i den perioden. NAV(sosialbiten) leverer bare refusjonskrav til NAV(trygdeforvaltningen) og får tilbake alle pengene de legger ut på deg til livsopphold og boutgifter. Enkelte steder så er det dessverre litt for lang saksbehandlingstid på div ytelser, derfor har vi der jeg jobber ikke noe problem med å innvilge ting til de som venter på det. Vi får jo tilbake pengene som søkerne får innvilget. De får gjerne etterbetalt fra søknadstidspunktet og dermed utbetaling for flere mnd i en sleng. Når det er refusjonskrav inne i bildet blir dette trukket fra før søker får utbetalt det de skal ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...