Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt et Canon IXUS camera og tenkte jeg skulle kjøpe et 4GB minnekort. Jeg ser at det finnes en del forskjellige merker og forskjellige priser - er det noen grunn til å velge en av de dyrere variantene for å ha i et IXUS kamera? Hvor er det billigst å kjøpe minnekort? Ser at et 4 GB Sandisk selges for 99 kroner på komplett.no og 300 kroner på elkjop.no så det virker ut som det er ekstreme prisforskjeller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har kjøpt et Canon IXUS camera og tenkte jeg skulle kjøpe et 4GB minnekort. Jeg ser at det finnes en del forskjellige merker og forskjellige priser - er det noen grunn til å velge en av de dyrere variantene for å ha i et IXUS kamera? Hvor er det billigst å kjøpe minnekort? Ser at et 4 GB Sandisk selges for 99 kroner på komplett.no og 300 kroner på elkjop.no så det virker ut som det er ekstreme prisforskjeller.

Ja, det er store prisforskjeller.

Jeg bruker de dyreste fordi de er de raskeste...og de er sannelig trege nok de.

Skrevet

Ja, jeg har forstått at dette med skrivehastighet er viktig hvis man f.eks. har speilrefleks og skal ta serier av bilder etc. Men betyr det så mye for et kompakt kamera der en som regel tar et og et bilde om gangen?

Skrevet

jeg kjøpte et meget billig minnekort til mitt Ixus-kamera.

Tror det er lexar jeg har? Iallefall kostet det 79 kr for 4gb..

Og jeg tror jeg blir å oppgradere til SanDisk ganskje kjapt, for er noen bilder den tar med så i ettertid blir en ugyldig jpg-fil og jeg får ikke åpnet bildene.

Kameraet og minnekortet har også fryst dataen min, er veldig irriterende..

Har også hørt historier hvor minnekortet sletter alle bildene og slikt.

Så jeg ville ha kjøpt Sandisk. :)

Skrevet
Ja, jeg har forstått at dette med skrivehastighet er viktig hvis man f.eks. har speilrefleks og skal ta serier av bilder etc. Men betyr det så mye for et kompakt kamera der en som regel tar et og et bilde om gangen?

Men tar du bare et og et bilde av gangen?

Jeg har Ixus 980 IS og bruker Lexar professional (133xspeed) minnebrikke. Denne er vel den raskeste minnebrikken for kompaktkamera.....etter hva jeg har hørt.

Jeg har flere ganger opplevd at det fineste motivet kommer akkurat i det jeg har trykket på utløserknappen....og da er det ikke bare å trykke på nytt....for jeg må vente til minnebrikken er klar igjen, og motivet blir borte for all tid pga. ventinga.

Det kommer også litt an på hvordan type bilder du tar. Tar man mange oppstillingsbilder, f.eks. av typen: "se her er jeg mens jeg spiser frokost", "her er jeg sammen med kelneren på hotellet", "her er jeg sammen med guiden"...osv. så er ikke hastigheten så viktig, for da kan du foreta samme oppstilling og knipse på nytt.

Jeg tar aldri sånn type bilder, og vil nok derfor være mest fornøyd med en minnebrikke som er klar for bruk igjen så fort som mulig.

Men er dette noe å spare på da Gard? Det er tross alt ganske rimelig uansett. Jeg kjøper mine minnebrikker på Komplett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...