Wildrose Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Jeg lurer egentlig på hva som er vanlig på sfo. Jeg synes overgangen fra barnehage til skole/sfo er veldig stor. For det første er det aldri noen som møter oss når vi kommer om morgenen og aldri noen som forteller om hva som har skjedd i løpet av dagen på skolen eller sfo. Da må det være veldig spesielt og t.om. da er det ikke noen spesiell rutine på det, helt tilfeldig egentlig. Det er også lite organisert på sfo. Ikke noe spesielt de gjør. Ofte er det bare valg mellom perling/tegning og være ute i frilek. Vi betaler faktisk like mye som i barnehagen for sfo, jeg mener vi kan kreve noe form for pedagogisk opplegg?Barna får smøremåltid en gang i måneden, hva er vanlig her?Fortell hvordan dere opplever sfo.
Lovis Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 SFO = oppbevaring Jeg har 1 barn på sfo, og heldigvis er det en liten skole med en liten sfo. 1 personal, og ca. 10 -11 unger. Tiden går til frilek inne og ute, og av og til lager de litt mat (pizza, suppe, pølser/ brød, boller og kakao etc.) Hender også at de bare sitte og ser film. Mitt barn er fornøyd med sfo slik det er i dag, og det er kanskje godt med frilek etter skolen er over. De får jo nok pedagogik i løpet at skoledagen.
Wildrose Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. februar 2009 SFO = oppbevaring Jeg har 1 barn på sfo, og heldigvis er det en liten skole med en liten sfo. 1 personal, og ca. 10 -11 unger. Tiden går til frilek inne og ute, og av og til lager de litt mat (pizza, suppe, pølser/ brød, boller og kakao etc.) Hender også at de bare sitte og ser film. Mitt barn er fornøyd med sfo slik det er i dag, og det er kanskje godt med frilek etter skolen er over. De får jo nok pedagogik i løpet at skoledagen. Ja de får jo selvsagt det. Men litt mer "opplegg" skulle jeg ønske det var likevel.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #4 Skrevet 19. februar 2009 Det er STOR forskjell på SFo-tilbudene rundt om. Den jeg kjenner til er fabelaktig, men mat hver dag- varm mat 1-2 ganger i uken. Det er også et allsidig aktivitetstilbud, med både leksehjelp, svømming, dans, sang og mye mer. De har til og med leid inn profesjonelle basket- og volleyballtrenere som har hatt kurs. De ansatte har god kontroll på barna, og det er utetid hver dag. Både de ansatte, barna og foreldrene er kjempefornøyde. Men jeg har også hørt om SFO-er som er ren oppbevaring og der de ansatte har null struktur eller kontroll.
Malum Skrevet 19. februar 2009 #5 Skrevet 19. februar 2009 Det er opptil hver enkelt kommune å bestemme hva slags innhold de ønsker på SFO. Det finnes ikke krav om noe pedagogisk tilbud. Sfo er en enorm overgang fra barnehagen, ja. Men det er nok bare å venne seg til det. På vår SFO får de et måltid pr dag, ikke alltid varmt, pluss frukt senere på dagen. Det er lek/aktiviteter under tilsyn - selv om jeg for min del ofte synes det skorter endel på tilsynet også...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 SFO har en ekstremt mye lavere bemanning enn barnehagen, så man kan ikke forvente den samme oppfølgingen. Politikerne må bevilge mer penger til personale dersom det skal bli bedring. Grunnen til at SFO koster like mye som barnehage men likevel ikke har en brøkdel av tilbudet er vel at barnehager subsidieres kraftig, mens SFO må klare seg i større grad med det som kommer inn av foreldrebetaling. SFO her jeg bor er i stor grad en oppbevaringsplass. De ansatte prøver sitt beste med få midler, men de har ikke sjangs om å få til det de ønsker. Dessverre.
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2009 #7 Skrevet 20. februar 2009 Jeg jobber på sfo. Vi er sterkt underbemannet. På ca 150barn er vi 10-15 voksne. Med sfo menes skolefritidsordning og vår oppgave er da å tilrettelegge fritid og valgfrihet. Variasjonene er store fra sfo til sfo. Men der jeg jobber så har vi aktiviteter hver dag. Men alle barn kan velge hva de vil være med på og om de vil være med på no.Eneste som er tvang her er leksehjelp. Der må foreldrene skriftlig si ifra om barna trenger leksehjelp.Og da hjelper det ikke for barna å si at de ikke vil el orker. De som ikke velger å være på aktivitet går på frilek. Frilek er da perling, tegning osv. De aktivitetene vi har som er faste er: gymsal(ballspill,turn osv), bingo, syklubb, dansing, kafeteria for lærerene hvor barna baker og lager maten selv og selger det, frimerkeklubb,turgruppe,håndverk,sløyd,utelek. Vi har ikke alle aktivitetene på likt, men varierer fra dag til dag. Men det skal hver dag være tilbud om fler eller en aktivitet. Overgangen fra barnehage kan være vanskelig og føle som å gå fra orden til kaos. Men med så få voksne og dårlig plass er det ikke lett. Man prøver så godt man kan. Vi har faste rutiner for dagene men noen ganger kan det skli ut pga voksne som er syke osv. Ellers har jeg inntrykk av at de fleste barna trives. Vi er også alltid en som sitter på innsjekk og tar imot foreldrene ved henting på ettermiddagen og levering på morgenen. Hos oss må alle barna skrive seg inn på aktivitet. det er veldig greit for da vet vi akkurat hvor ungene er når de blir hentet. Da får også foreldrene en litt grei oversikt hver dag over hva barna holder på med.Det er ikke alltid lett å å fortelle foreldre ved henting hvordan barna har hatt det på sfo. Det er mye som skjer og maaange barn på en gang(tenk deg at f.eks 20barn skal hjem samtidig). Men her hos oss prøver vi så godt vi kan å følge med på de barna som trenger det litt xtra. Ofte er barna der ganske fort hvis det er no på gang. Om vi har hatt noen telefoner fra foreldre som lurer på hvordan barna trives tar vi det opp på møte og alle ser litt xtra til barnet og melder ifra. Vi har varm mat tre ganger i uken. En gang i uken har vi salatbar og den andre dagen har vi brødmat. Og alltid har vi brødmat ved siden av til de som ikke liker den varmmaten vi skal ha. De får også frukt litt utpå ettermiddagen. Er det tid og rom for det lager vi ofte litt vafler el boller(ikke barebare å steke vafler til 100barn). Jeg kan godt skjønne at overgangen for foreldre er tøff. Men hele høsten går faktisk mye på at 1.klassingene skal tilpasse seg. Jeg har jobbet på en annen sfo og der var alle 1.klassingene skjermet hele det første året. Sånn at oppfølgingen og tilpasningen ble lettere. Så man prøver så godt man kan med de ressursene man har.
aes Skrevet 21. februar 2009 #8 Skrevet 21. februar 2009 på den SFOen vi holder til får ungene lov til å ha med seg DS, Gameboy o.l. Kjenner jeg blir mektig irretert over dette. Skulle vel tro at ungene spiller nok slike spill, om ikke man skal spille på SFO også. Har tatt dette opp med personelet, men de vet ikke helt hva som er reglene her. er det andre der ute som har opplevd lignende??
Malum Skrevet 22. februar 2009 #9 Skrevet 22. februar 2009 på den SFOen vi holder til får ungene lov til å ha med seg DS, Gameboy o.l. Kjenner jeg blir mektig irretert over dette. Skulle vel tro at ungene spiller nok slike spill, om ikke man skal spille på SFO også. Har tatt dette opp med personelet, men de vet ikke helt hva som er reglene her. er det andre der ute som har opplevd lignende?? Her har det aldri vært noe tema. Men jeg er enig med deg i at det ikke bør tillates.
CeeCee Skrevet 23. februar 2009 #10 Skrevet 23. februar 2009 Som andre skriver her er dette barnas fritid, og det skal ikke være noe pedagogisk opplegg. SFO aktivitetene er basert på lek og valgfrihet. Det pedagogiske skjer i skoletiden. Min erfaring som mor og ansatt er at det er stor forskjell på SFOene rundt omkring. Som mor har jeg opplevd begge deler. Det er også veldig mye opp til de ansatte, da særlig lederne, hva de ønsker å prioritere. Ofte er aktivitetene lagt opp til de ansattes interesser. F.eks. på en SFO jeg kjenner til var ungene mye på tur, fisking, båtturer o.l. da lederen hadde interesse for dette og hadde båt til disposisjon. Ang. å møte barna i gangen. Det skjer nok ikke. Det er få voksne på mange barn om morgenen. Skal man gå ut i gangen 50 ganger og si god morgen til hver og en? Hvem skal da passe på inne? Har du tatt opp dette med aktiviteter med lederne? Min erfaring med mat er enten 1 eller 2 måltider med varmmat, 2 -3 smøremåltider og ett med kornmat pr. uke. Ett smøremåltid i måneden høres helt vanvittig ut! Mulig de prioriterer å bruke pengene på noe annet? Jeg ville isåfall visst hva dette var. Synes uansett du bør snakke med dem som jobber på SFO istedenfor å skrive her. Kansje de er så satt i rutinene at de ikke helt ser at ting kan endres? At du tar ting opp kan ha positive ringvirkninger. Ta det opp på en fin måte, så vil det nok satt pris på. Vær undrende, ikke kritisk.Det er nok en grunn for alt. Lykke til
CeeCee Skrevet 23. februar 2009 #11 Skrevet 23. februar 2009 på den SFOen vi holder til får ungene lov til å ha med seg DS, Gameboy o.l. Kjenner jeg blir mektig irretert over dette. Skulle vel tro at ungene spiller nok slike spill, om ikke man skal spille på SFO også. Har tatt dette opp med personelet, men de vet ikke helt hva som er reglene her. er det andre der ute som har opplevd lignende?? Ta det opp med lederen eller ta det opp med FAU representantene. Du kan også ta det opp på foreldremøtet. Sikkert flere som har samme mening som deg.
Ullsokken Skrevet 23. februar 2009 #12 Skrevet 23. februar 2009 (endret) På guttungens sfo er det alltid noen som tar i mot ungene på morran, mange kommer gående selv, blandt annet min guttunge. Det er ikke lov å ha med seg leker o.l på hverken skolen eller sfo, en regel de ikke er særlig flinke til å håndheve desverre. Vi får ikke vite noe om hva som har skjedd om vi ikke spør, men vi får ukesplaner om hva som er planen for uka og dagene. De får ikke servert noe mat på sfo, men de får melk om man betaler for det. Guttungen selv er i alle fall veldig fornøyd med sfo, han sier det er det som er artigst med hele skolen. Må nesten ta med at på hans skole har 1 klassingene egen sfo, de er i et eget bygg med egne ansatte. Alle som kommer krysses inn, og ut igjen når de går. Går det litt over den normale tida de bruker komme (de som kommer alene) så ringer de foreldrene! Endret 23. februar 2009 av Ullsokken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå