Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette emnet, men prøver her. Jeg begynte på Universitet for 2 år siden, men pga. psykiske problemer (spiseforstyrrelser, depresjon....) sto jeg ikke på eksamenene mine. Har gått til psykolog, og gjør det fortsatt. I følge Lånekassen er jeg forsinket i utdanningen pga. manglet fullførte studiepoeng, og fikk derfor ikke støtte høsten 08'. Sendte ikke klagebrev med dokumentasjon fra psykolog og lege, og fikk deretter søknaden innvilget. Ringte Lånekassen for et par dager siden, og spurte hvordan det ville bli når jeg søkte om støtte på nytt for høsten 09'/våren 10'. Jeg har til opplysning ikke "hentet meg inn" m.t.p. studiepoeng enda. De kunne selvsagt ikke ta en forhåndsvurdering, men fortalte at sykestipend/innvilget lån til tross for forsinkelse som oftest ble innvilget til dem som i en gitt periode har vært syk, pga. sykehusopphold o.l. I mitt tilfelle er jo dette psykiske plager, og ikke en diagnose jeg kan sette start- og sluttdato for. Mitt spørsmål er derfor om jeg bør oppsøke NAV om støtte. Yrkesrettet attføring, rehabiliteringspenger eller lignende. Jeg kan veldig lite om dette, og har prøvd å lese litt på nav.no, uten hell. Jeg fortsetter med nytt studie på Universitetet til høsten, og vil derfor være student. Har en jobb utenom. 1. Kan det være mulig for meg å få innvilget yrkesrettet attføring eller rehabliteringspenger, og er det noe som er vanskelig å få innvilget? 2. Er det vanlig å ta kontakt med en person (saksbehandler) hos det lokale NAV-kontoret, for å ta en prat?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Yrkesrettet attføring er ment for de som ikke kan fortsette i den jobben/det yrket de på nåværende tidspunkt har, pga sykdom, skade eller lyte. Dvs at du ikke kan få attføring på bakgrunn av at du er syk og student (samtidig). Medisinsk rehabilitering er at en person mottar ytelser (økonomisk hjelp jfr sykepenger) mens h*n er under en medisinsk behandling som gir utsikt til bedring av arbeidsevnen. Det er altså (dessverre) ikke slik at man som student kan motta attføringspenger, fordi man er syk. Men man motta yrkesrettet attføringspenger for å studere, dersom man pga sykdom, skade eller lyte ikke kan utføre det nåværende yrket/jobben. Når det gjelder medisinsk rehabiliteriing, kan man vel også motta dette som student (tror jeg?). Det krever imidlertid at du er under aktiv behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen - ofte er dette trening på rehabiliteringsinstitusjoner/fysioterapi o.l. Håper dette var forståelig. Du kan jo også ringe eller møte opp på NAV, for å få mer informasjon.
Gjest hjest Skrevet 24. februar 2009 #3 Skrevet 24. februar 2009 Det er ikke helt heldig når noen uttaler seg skråsikkert om noe man ikke har helt sikker på. For å sitere faktaarket på nav.no: Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket. Så da er det å spørre seg selv og sin lege/behandler om ett eller begge disse punkt er oppfylt og er de det må en god legeerklæring godtgjøre dette. Det finnes haugevis av eksempler der studenter og andre med liten erfaring fra arbeidslivet får innvilget yrkesrettet attføring. Vær oppmerkosm på at selv om man kan fylle de medisinske vilkårene for yrkesrettet attføring, er det ikke gitt at man finner attføringstiltak hensiktsmessig eller nødvendig; Finnes det jobber der ute som du kan være skikket til å ta uten noe utdanning/omskolering, vil du kunne få avslag på innvilgelse av attføringstiltak og bli henvist til å søke en av disse jobbene. Er du for tiden for syk til å klare å fullføre studier i det hele tatt, vil rehabiliteringspenger kunne være riktig å søke. Ett av vilkårene er som, forrigemann nevnte at man er i behandling med utsikt til bedring. Studenter under 26 år som har vært syk i mer enn 20 uker vil kunne kvalifisere for stønaden. Les mer om rehabiliteringspenger her. Du bør absolutt få deg en samtale med saksbehandler på lokalkontoret ditt. Ring først og hør om du behøver å bestille timeavtale først eller om det bare er å møte opp. Telefonnummer og adresse finner du her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå