Gå til innhold

La 15-åringen kjøre i vinterferien?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Til uka er det vinterferie, og vi har veldig lyst til å dra på hytta med barna våre på 7, 12 og 15 år. Hytta vår er omtrent 5 timer unna, og både jeg og mannen min er syke, så vi klarer ikke å kjøre så langt.

Eneste måten vi dermed har mulighet til å dra på hytta i ferien er å la 15åringen (snart 16) kjøre. Han driver og tar mopedlappen, og har tatt trafikalt grunnkurs. Han har alltid vært veldig interessert i bil, og kan alt av regler osv.

Hva syns dere? Vi skal selvfølgelig passe på at han kjører riktig og sånt, og han kan jo snart begynne å øvelseskjøre uansett.

Hva kan bli konsekvensene hvis vi blir stoppet? Er veldig få biler som kjører på mesteparten av veien til hytta, og tenkte kanskje at jeg og mannen eventuelt kunne bytte med han og kjøre i byene osv.

Hadde vært så dumt å ikke komme seg på hytta i ferien :(

Skrevet

Det svaret sier seg vel selv...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg vil si at hvis dere ikke er i form til å kjøre selv, så er dere heller ikke i form til å øvelseskjøre med en ungdom. Sånn i tillegg til at det er ulovlig så lenge han ikke har fyllt 16!

Skrevet

Jeg ville ikke latt en 15-åring kjøre. Jeg vet hvertfall at man kan få utsettelse på lappen om man kjører før man har lov. Hva som vil skje med den man øvelseskjører med vet jeg ikke.

Men den andre grunnen for at jeg ikke ville kjørt om jeg ikke kunne kjøre selv er at man ikke da er i sånn form at man klarer å følge med på det man bude følge med på. Så jeg ville nok latt vær å dra til hytta til man kan kjøre selv!

Skrevet

Det er ulovlig å la en 15åring øvelseskjøre. Og hvis dere som foreldre er så syke at dere ikke kan kjøre selv er dere neppe egnet som ledsagere når han øvelseskjører uansett.

Makan.

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Vi vet at han ikke har lov til å øvelseskjøre lovlig pr dags dato, men vi vet at han fint klarer å kjøre den aktuelle strekningen. Han har ofte prøvd bilen rundt på gårdstunet vårt og lignende. Han er klar over eventuelle konsekvenser som kan komme om vi skulle bli stoppet langs veien.

Er det virkelig så ille altså? Jeg og mannen min har snakket om å bytte på å sitte foran med han, slik at den som ikke sitter foran kan hvile i baksetet. Vi tror vi kan klare det. Sønnen vår er veldig voksen for alderen.

Vi kjører SUV, så om noe skulle skje, blir vi i hvert fall ikke skadet.

Skrevet (endret)

Mulig det, men dersom det ikke er det kan jeg svare av egen erfaring. Fikk selv kjøre av mine foreldre i 14-15 årsalderen, på motorveien. Kan med hånden på hjertet si at det var livsfarlig, og at jeg aldri, aldri kommer til å la mine barn gjøre noe lignende. Dessuten bør øvelseskjøring foregå i en bil med kun en passasjer, og ikke søsken, venner osv tilstede.

Kjør selv!

Endret av jolie
Gjest Deception
Skrevet (endret)

*kom på bedre tanker*

Endret av Deception
Skrevet

Men i steike da TS. Regler er til for å holdes, og man setter ikke en 15 åring uten erfaring til å kjøre en bil full av unger. Når man starter øvelseskjøring, begynner man forsiktig med skogsbilveier og arbeider seg videre ut i trafikken. Og man starter med en person i bilen i tillegg til eleven.

Under ingen omstendigheter setter man en uerfaren ungdom til å kjøre så langt. Og det hjelper lite om du kjører SUV aldri så mye, hvis ungdommen din kolliderer med en lastebil!!!

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)

Trodde først det var snakk om små landeveier uten folk jeg, fordi gutten hadde veldig lyst til å øvelseskjøre. Men kjøre helt til hytta fordi dere ikke er i form selv? Nei, det er absolutt ikke greit. Hva hvis det skulle skje noe? Mulig dette er en tulletråd, men man vet aldri, folk gjør utrolig mye rart.

Endret av Stjernedryss
Skrevet

Konsekvensene av å gjøre dette ville vel være at gutten får utsatt førerkort, har en oppfatning av at to år ekstra, altså fram til gutten er 20, er vanlig. I tilllegg kommer vel en ganske klekkelig bot overfor sjåføren, dvs ledsageren til gutten.

Synes det er helt hårreisende at dere tenker på å gjøre dette. En 15-åring er overhodet ikke klar for å øvelseskjøre med bilen full av søsken, på vinterføre og sikkert kø og annet pga vinterferien. I tillegg skjønner jeg ikke helt hvorfor dere mener at dette er mer avslappende enn å kjøre selv? Ledsageren skal da være akkurat like påpasselig da de sitter i passasjersetet som de er ellers. Hvis dere ikke er friske nok til å kjøre er dere heller ikke friske nok til øvelseskjøre.

Skrevet
Vi vet at han ikke har lov til å øvelseskjøre lovlig pr dags dato, men vi vet at han fint klarer å kjøre den aktuelle strekningen. Han har ofte prøvd bilen rundt på gårdstunet vårt og lignende. Han er klar over eventuelle konsekvenser som kan komme om vi skulle bli stoppet langs veien.

Er det virkelig så ille altså? Jeg og mannen min har snakket om å bytte på å sitte foran med han, slik at den som ikke sitter foran kan hvile i baksetet. Vi tror vi kan klare det. Sønnen vår er veldig voksen for alderen.

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, og jeg antar at du ikke er seriøs, men i tilfelle ei, så er du da klar over hvilken risiko dere utsetter de andre på veien for?

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Beklager at dere ikke tror på meg, men dette er faktisk en reell problemstilling.

Hele familien har hatt en veldig vanskelig periode i det siste, og vi hadde virkelig hatt godt av å komme oss bort, og tenkte det ikke var så farlig siden gutten vår er til å stole på (og fyller 16 år om under én måned) men vi får vel heller droppe det da :(

Vi visste ikke at det var så mye negativt som kunne skje pga dette, og at folk hadde så sterke meninger. Før i tiden var det helt vanlig å øvelseskjøre i så ung alder (både jeg og mannen gjorde det).

Skrevet (endret)

"blir vi i hvert fall ikke skadet" hahahaha er det mulig.

Endret av jolie
Skrevet

Fantastisk!

:ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler:

La alle kjøre SUV og ingen blir skadet i trafikken.

:ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Skrevet
Til uka er det vinterferie, og vi har veldig lyst til å dra på hytta med barna våre på 7, 12 og 15 år. Hytta vår er omtrent 5 timer unna, og både jeg og mannen min er syke, så vi klarer ikke å kjøre så langt.

Eneste måten vi dermed har mulighet til å dra på hytta i ferien er å la 15åringen (snart 16) kjøre. Han driver og tar mopedlappen, og har tatt trafikalt grunnkurs. Han har alltid vært veldig interessert i bil, og kan alt av regler osv.

Hva syns dere? Vi skal selvfølgelig passe på at han kjører riktig og sånt, og han kan jo snart begynne å øvelseskjøre uansett.

Hva kan bli konsekvensene hvis vi blir stoppet? Er veldig få biler som kjører på mesteparten av veien til hytta, og tenkte kanskje at jeg og mannen eventuelt kunne bytte med han og kjøre i byene osv.

Hadde vært så dumt å ikke komme seg på hytta i ferien :(

Klarer ikke dere å kjøre så langt så ser jeg ikke noen vits å reise på denne hytta. Forøvrig kan sønnen deres miste muligeheten til å kjøre moped og bil en god stund dersom det blir kontroll.

Siden dere er to voksne, og turen ikke er mer enn på fem timer, regner jeg med at det å gjøre 2,5 timer hver + pauser ikke blir noe problem.

Forøvrig viser dette hvor uansvarlige mange foreldre er. Ikke pokker om jeg hadde latt min 15 år gamle sønn får kjøre en bil når jeg samtidig har småbarn med meg.

Skrevet
Beklager at dere ikke tror på meg, men dette er faktisk en reell problemstilling.

Hele familien har hatt en veldig vanskelig periode i det siste, og vi hadde virkelig hatt godt av å komme oss bort, og tenkte det ikke var så farlig siden gutten vår er til å stole på (og fyller 16 år om under én måned) men vi får vel heller droppe det da :(

Vi visste ikke at det var så mye negativt som kunne skje pga dette, og at folk hadde så sterke meninger. Før i tiden var det helt vanlig å øvelseskjøre i så ung alder (både jeg og mannen gjorde det).

Håper dere er like lei dere dersom sønnen deres og deres valg ender med å utslette en annen familie som er på vei til hytta. Kan bli tungt å bære at man dreper en annen familie med SUV'en fordi man selv ikke gidder kjøre bil, og ikke minst ta konsekvensen av den tilstanden man er. Er man syk, ja så er man syk.

Skrevet

Reis! Skulle barna kjede seg hjemme i ferien bare fordi dere er syke? Det er nesten barnemishandling! Friluftsliv og litt "sceneskifte" er viktig både for barna og dere. Vi leser jo om 4-åringer som har havnet bak rattet og overlevd. Dette går bra. Og hvis ikke, så har dere jo en SUV som du selv skriver! Det fins mye verre ting enn dette; fyllakjørere, fattige barn i Afrika, betalbar i brylluper, for ikke å snakke om barnevogner i matbutikker på lørdager!

:ironi:

Skrevet

Eg skriv ikkje for å kritisere, men ikkje la han køyre, han har ikkje lov sidan han ikkje er fylt 16 uansett kor moden sonen din er. SUV hjelper ikkje om du krasjar med ein lastebil som andre skriv lenger oppe. At han har prøvd bilen på tunet, han bør køyre ein del meir for å køyre 5 timar til hytta.. Som andre har skrive, det hjelper heller ikkje at dei yngre søskena hans sit i bilen, dei kan sitte i baksetet og skråle heile veien... Vil berre seie mi meining og ikkje kritisere, men eg trur det er best å la være å reise om de er i så dårleg form at de ikkje klarer å køyre sjølv..

Skrevet (endret)

Du vil vel ikke utsette sønnen din for å risikere å få utsatt å ta førerkortet?

Hans første kjøretur bør ikke være en 5-timerstur i vinterføre! Du bør uansett ikke tillate ham å gjøre noe som er ulovelig. Det er han det går utover. Ikke kult å få utsettelse altså.

Da er det bedre å bli hjemme.

Endret av Mary Philbin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...