Gjest Elastica Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Er det noen som har laget råmelkspudding, og som har en oppskrift til meg? Vi har fått fire liter råmelk fra andre dag.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Har ikke oppskrift, desverre - min erfaring med råmelkspudding stammer fra barndommen og en gammel bondekone. Hun gav oss råmelkspudding rett som det var. Det er jo bare utrolig godt - så heldige du - håper du får en god oppskrift
Gjest Elastica Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har også mange gode barndomsminner tilknyttet kalvedans. Min mor laget det på gården der vi ferierte da vi var små. I gamle fajansefat. Det smakte mildt og godt.
Gjest Elastica Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Hvis noen andre skal prøve: ca 1 liter råmelk ca 2 liter lettmelk fire spiseskjeer sukker Blandes sammen, og has i form. Vannbad, 150 grader i ca en og en halv time. Serveres med kanel og melk, eller jorbærsaus.
Gjest Krynkel Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 MISUNNELIG! Hvor får man kjøpt en ku i barsel??
Gjest Krynkel Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Fortrinnsvis en ku i barsel MED melk.
Gjest Gjest_Mathilda_* Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Hvis noen andre skal prøve: ca 1 liter råmelk ca 2 liter lettmelk fire spiseskjeer sukker Blandes sammen, og has i form. Vannbad, 150 grader i ca en og en halv time. Serveres med kanel og melk, eller jorbærsaus. Bondekona vår serverte råmelkspudding med hjemmelaget karamellsaus - og det var alldeles nydelig. Smakte litt som karamellpudding - bare mye, mye bedre.
Mamma1 Skrevet 19. februar 2009 #10 Skrevet 19. februar 2009 Syns det er veldig godt med råmelkssuppe også jeg..mmm Men så er jeg fra tjukkeste bondelandet da.. Da halvblander man valig melk og råmelk, koker det opp og smaker til med sukker. Spe på med melk om den blir for tjukk. Har alltid spist kalvedans med rød saus.
NullHull Skrevet 19. februar 2009 #11 Skrevet 19. februar 2009 MISUNNELIG! Hvor får man kjøpt en ku i barsel?? Kanskje i en dagligvarebutikk med litt bredere utvalg? Meny eller Coop Mega, kanskje? Mulig også noen nettbutikker har det, men det blir kanskje voldsomt mye i porto...?
Gjest Gaby Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Mmmm.. Kjelost kaller vi det her, og det er jo fantastisk godt!
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 Bondekona vår serverte råmelkspudding med hjemmelaget karamellsaus - og det var alldeles nydelig. Smakte litt som karamellpudding - bare mye, mye bedre. jeg har også spist det med karamellsaus De som lagde det var fra gård i Stjørdalsområdet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå