Gå til innhold

Skal kjøpe leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Kjøpern
Skrevet

Endelig nærmer det seg: Jeg skal kjøpe leilighet! Økonomien tillater ikke noe mer fancy enn ei lelighet i enten ei gammel blokk eller kanskje til nød et gammelt rekkehus. (Gammelt = 30-40 år)

Jeg har vært på et par visninger, og vet nå ganske godt hva slags type leilighet jeg vil ha med tanke på størrelse og planløsning. Jeg vet også hva prisantydningene ligger på, har kontroll på fellesgjelda, og jeg passer på at prospektene ikke viser fuktskader. Men hva mer må jeg passe på? Hvis jeg bestemmer meg for at DENNE leiligheta vil jeg ha, bør jeg da ha med meg folk med kunnskap om bygningstekniske ting på visning? Kan jeg undersøke risiko for mugg/råte/lekkasjer/setningsskader osv uten at det koster en formue? Eller er det nok å forholde meg til det som står i prospektet? Jeg kjenner ingen som har spesiell peiling på disse tingene, så jeg måtte eventuelt betalt noen for å bli med.

Mitt første boligkjøp er et skummelt steg å ta!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har vel nevnt det viktigste:

fellesgjeld

fukt og råteskader på bad og kjøkken, evt vinduer og tak ved rekkehus

dette er kjempeviktig

og så bør du har en skikkelig oversikt over hva lånet vil koste deg i kroner og øre om renten stiger. Ikke hør på megleren hva lån og avdrag vil koste etter skattefradrag. Joda, det er et viktig element, men du må likevel betale begge deler først. Så regn ut hva lånet vil koste med renteøkning og med evt husleieøkning. Og se etter om evt borettslag har planer om store byggearbeid i nær framtid.

Det er sjeldent at en tar med seg noen byggekyndige på visning, dessverre. Om du har mulighet for det kunne du tatt med deg en godt voksen person som har eid bolig før, en som du stoler på. Det burde være god hjelp, bare å ha noen å diskutere med.

At en leilighet er 30-40 år gammel trenger ikke ha noe betydning. De hadde andre byggeteknikker dengang, som faktisk kan være noe bedre enn mye av det som bygges i dag. Lykke til :klem:

Endret av Helene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...