Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Spørsmålet står vel i tittelen egentlig. Jeg laster ned sanger fra Limewire, og når de så skal spilles av, enten på iPod eller på stereoanlegg via mac'en, så er det kjempestor forskjell i volumet på sangene. Det er til å bli nervøs av :-) Hvorfor er det sånn?
Visiter Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Bruk sound check-funksjonen du finner blant innstillingene (på Mac holder du inne epletasten og trykker ,-tasten). Derfra velger du "playback", og så checker du boksen der det står "sound check". Det er ikke lov til å laste ned opphavsrettbeskyttet musikk, forresten.
skrue Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Spørsmålet står vel i tittelen egentlig. Jeg laster ned sanger fra Limewire, og når de så skal spilles av, enten på iPod eller på stereoanlegg via mac'en, så er det kjempestor forskjell i volumet på sangene. Det er til å bli nervøs av :-) Hvorfor er det sånn? Fordi musikken er rippet med ulike programmer med forskjellige innstillinger for hvor stor lydforsterkningen skal være evnt ulike preferanser fra de som ripper sanger. Selv ripper jeg mine egne CD-er og passer allltid på å bruke den samme innstillingen for lydnivå for at jeg skal slippe å endre dette under avspilling fra sang til sang (liker å høre en hel CD om gangen, listemusikk hører jeg på radio).
freezepop Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 på iTunes kan du stille inn "volumjustering", sånn at den "flater ut" volumsforskjeller. Veldig kjekt. skrue: Det trenger ikke nødvendigvis være rippinga heller, noen CDer er skrudd høyere enn andre. Noen producere som tror det blir mer trøkk med høyere volum.
skrue Skrevet 19. februar 2009 #5 Skrevet 19. februar 2009 på iTunes kan du stille inn "volumjustering", sånn at den "flater ut" volumsforskjeller. Veldig kjekt. skrue: Det trenger ikke nødvendigvis være rippinga heller, noen CDer er skrudd høyere enn andre. Noen producere som tror det blir mer trøkk med høyere volum. Ja, det har du rett i. Et fenomen som særlig har dukket opp de siste årene.
Gjest Mea Culpa Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Bruk sound check-funksjonen du finner blant innstillingene (på Mac holder du inne epletasten og trykker ,-tasten). Derfra velger du "playback", og så checker du boksen der det står "sound check". Det er ikke lov til å laste ned opphavsrettbeskyttet musikk, forresten. Det er ikke lov aa laste opp/gjoere tilgjengelig opphavsrettbeskyttet musikk.
Kamikatze Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Det er ikke lov aa laste opp/gjoere tilgjengelig opphavsrettbeskyttet musikk. Jo, innad i en husstand og en vennekrets, så...
skrue Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Jo, innad i en husstand og en vennekrets, så... Det der med vennekrets går jeg ikke helt med på. Men hjemme er det klart lov. Jeg legger alt jeg har på en sentral musikkserver som jeg så kan spille av fra flere steder i huset (bla. vha. denne http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html (genial sak) )
freezepop Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Det der med vennekrets går jeg ikke helt med på. Men hjemme er det klart lov. Jeg legger alt jeg har på en sentral musikkserver som jeg så kan spille av fra flere steder i huset (bla. vha. denne http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html (genial sak) ) Jeg har lov til å brenne CDene til kompisen min og spille av hjemme, men det er en annen diskusjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå