Gå til innhold

Hvorfor har ateister så mye i mot at folk tror på Gud ?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hva er det som plager dere ?. La dem tro på Gud er det hvirkelig så farlig at det finnes mennesker som tror på Gud ?

Skader det dere ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg er ateist og kan prøve å forklare hvorfor religion føles så provoserende for meg i mange tilfeller.

Jeg bruker kristendomen som eksempel fordi det er den jeg kjenner best.

Religion er opphavet til mye vondt. Det provoserer meg voldsomt når kristne med bibelen i hånd forfekter sitt syn mot homofiles rettigheter og mot fri abort for eksempel. Det som er så voldsomt vanskelig med dette er at disse argumenterer for sitt syn med "det står i bibelen". Hva som står i en 2000 år gammel bok er revnende likegyldig for meg. Men for mange er det denne de tyr til når de skal skille mellom rett og galt. Skrekkhistorier om sektmiljøer der en karismatisk leder manipulerer godtroende til hva det skal være bidrar heller ikke til å styrke kristendommens omdømme. Det gjør heller ikke heksebrenninger, korstog, avlat, kirkeskatt og en rekke andre stygge greier i kristendommens historie.

Jeg synes også det er rimelig provoserende at staten bruker skattepenger på alle slags former for kirke, da dette med "tro" burde kunne opprettholdes gratis. Tanken er fri, det er da vitterligen gratis å gå rundt og tro på hva det skulle være. Hva skal religion med alle millionene?

Sist men ikke minst provoserer det meg at argumenter som "kristne verdier" får så stor plass i samfunnsdebatten, all den tid tro burde være en privatsak, ikke noe grunnlag for politiske beslutninger.

Håper dette ga noe klarhet i det du lurte på. Vil understreke at jeg er ikke imot privatpersoner som tror på ting, men hele den systematiserte religionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en form for misjonering når jeg angriper religion og tro. Jeg vil gjerne få åpnet sinnene til troende ved å vise de de åpenbare feilene ved det de tror på - ikke for å fore de med det jeg tror på, hva enn det måtte være, men for å spre litt tvil og skepsis. Det er negativt ladde ord, men jeg mener det godt, og for meg er det noe godt å ikke ta sannhet for gitt uten sterke beviser.

Og så er det noen saker jeg føler meg ekstra engasjert i som jeg rett og slett liker å debattere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, og har ikke problemer med at folk tror på gud (eller buddha, tarotkort eller julenissen). Jeg har aldri prøvd å overtale noen som helst. Jeg kan godt ta en diskusjon rundt hva som er sannsynlig og slikt, men jeg starter aldri disse diskusjonene.

Det jeg er veldig opptatt av er at religion tilhører den private sfæren, og har ikke så mye i det offentlige å gjøre. Skolegudstjenester, statskirkeordning, offentlig støtte og slikt synes jeg er feil å opprettholde i et samfunn som består av så mange ulike trosretninger og ikke-troende som det Norge gjør i dag.

Jeg tror også det kan være fint og lærerikt å ha en (saklig!) offentlig debatt. Da synliggjør man at det finnes ulike måter å tenke på, samtidig som man kan få informasjon om hva andre grupper tror på og hvordan de oppfatter verden. Det viktigste er å opplyse tror jeg, så folk kan ta egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg er ateist som ikke har noe imot at andre har en annen tro.

Det som er viktig for meg er at folk tolererer og respekterer hverandres tro (eller ikke-tro) og ikke forsøker å overbevise andre om at deres tro er den eneste rette. (Misjonering, derimot, er provoserende, da misjon bygger på at ens egen tro er viktigere og mer verdt enn andres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Intolerant Ateist
Hva er det som plager dere ?. La dem tro på Gud er det hvirkelig så farlig at det finnes mennesker som tror på Gud ?

Skader det dere ?.

1. Innholdet i selve religionen er dumt.

2. Det er mange som er religiøse, og de har innflytelse.

3. Det er umulig å argumentere mot påstander om hva guds vilje er, når gud og oppfattelsen av hans vilje, ikke er bygd på noe som er etterprøvbart.

4. Summen er frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader det dere ?.

jeg er selv ateist, jeg kunne ikke brydd meg litt om hva andre tror på, men en ting er sikkert, jeg gidd ikke å høre om det! jeg går ikke rundt og skriker at jeg er ateist og prøver å få andre til å tro det samme som meg.

Syns at folk kan holde troen sin for seg selv og ikke dytte den på andre.

De som går rundt på dører eller på gaten og prøver å omvende andre kan godt stryke med for min del....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg regner meg som agnostiker (altså jeg tror noe kan finnes, men jeg vet ikke. jeg regner meg ihvertfall ikke som kristen eller noen annen stor religion).

For meg må folk gjøre akkurat hva f* de vil, inkludert tro på hva de vil. Problemet med mange kristne (andre religioner også, men jeg har aldri blitt forsøkt frelst av en muslim f eks!) er at de på død og liv MÅÅ frelse andre. Da er det ikke religionen i seg selv man får noe imot, det er de som flyr etter deg med bibel og påstår at det er guds vilje at nettopp JEG skal bli frelst. Når jeg ikke vil, så tyr de til usaklige argumenter og alt dreier seg om gud, en skapning ingen har sett eller fått tatt bilde av, men som de da mener at jeg må tro på. her og nå.

Kom heller med hva religion betyr for deg, hvorfor du velger å tro. Om du har blitt frelst pga et mirakel, så fortell om det. La folk få vurdere for seg selv, "kan det være noe guddommelig bak den hendelsen?", og ikke fordøm andre som ikke tror, uten å forvente at du vil bli fordømt tilbake!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mea Culpa

Jeg er ateist og det gjoer meg ingenting at folk tror paa et eller annet. Misjonering er det jeg misliker. :nei: Respekter at jeg ikke tror paa noen gud og la meg vaere i fred. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ateist, men hater ikke folk som tror på gud eller noe annet, men jeg misliker det når de prøver å prakke religionen sin på meg.

Hva ville skjedd hvis jeg fortalte en kristen person at jeg tror på Tor med hammeren? De ville sikkert sagt at jeg var gal, men det er slik jeg føler det når noen sier de tror på gud.

Alle kan få tro på sitt, men vær så snill og hold det for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ateist, og synes forsåvidt det er greit at folk får tro på hva enn det måtte være, så lenge deres religion eller livsyn fører til en levemåte som går ut over andre. Men på en annen side synes jeg det er ekstremt vanskelig å forså hvordan normalt oppegående mennesker får seg til å tro på noe som for meg er helt vannvittig. Og ja, troen min på at disse menneskene er like oppegående som jeg først hadde inntrykk av får kanskje en liten knekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på hvor mye skade religion har forårsaket, skal det noe til å ikke mislike det (og tilhengerne). Når man i tillegg betrakter den innflytelsen det har i de fleste samfunnslige sfærer, offentlige som private, er det forkastelig å se på det som ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist og kan prøve å forklare hvorfor religion føles så provoserende for meg i mange tilfeller.

Jeg bruker kristendomen som eksempel fordi det er den jeg kjenner best.

Religion er opphavet til mye vondt. Det provoserer meg voldsomt når kristne med bibelen i hånd forfekter sitt syn mot homofiles rettigheter og mot fri abort for eksempel. Det som er så voldsomt vanskelig med dette er at disse argumenterer for sitt syn med "det står i bibelen". Hva som står i en 2000 år gammel bok er revnende likegyldig for meg. Men for mange er det denne de tyr til når de skal skille mellom rett og galt. Skrekkhistorier om sektmiljøer der en karismatisk leder manipulerer godtroende til hva det skal være bidrar heller ikke til å styrke kristendommens omdømme. Det gjør heller ikke heksebrenninger, korstog, avlat, kirkeskatt og en rekke andre stygge greier i kristendommens historie.

Jeg synes også det er rimelig provoserende at staten bruker skattepenger på alle slags former for kirke, da dette med "tro" burde kunne opprettholdes gratis. Tanken er fri, det er da vitterligen gratis å gå rundt og tro på hva det skulle være. Hva skal religion med alle millionene?

Sist men ikke minst provoserer det meg at argumenter som "kristne verdier" får så stor plass i samfunnsdebatten, all den tid tro burde være en privatsak, ikke noe grunnlag for politiske beslutninger.

Håper dette ga noe klarhet i det du lurte på. Vil understreke at jeg er ikke imot privatpersoner som tror på ting, men hele den systematiserte religionen.

Det h*n sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får tro på akkurat hva de vil for min del, så lenge de ikke prøve å trekke religionen sin ned over hodet på meg.

Det er underlig at det bare er religion og kristendom som kan trekkes ned over hodet på folk.

Jeg hverken ser eller hører om noe annet som dette blir gjort med, selv om snart hele verden er opptatt av å reklamere for all den elendigheten de forer oss med.

Men dette blir tydeligvis godtatt uten de samme protestene.

Kan du forklare hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er underlig at det bare er religion og kristendom som kan trekkes ned over hodet på folk.

Jeg hverken ser eller hører om noe annet som dette blir gjort med, selv om snart hele verden er opptatt av å reklamere for all den elendigheten de forer oss med.

Men dette blir tydeligvis godtatt uten de samme protestene.

Kan du forklare hvorfor det er slik?

Jeg liker ikke å få noe som helst trukket ned over ørene på meg, derfor skifter jeg alltid kanal når reklamen kommer og prøver så godt jeg kan å unngå reklame. Det lar seg selvsagt ikke gjøre helt, men jeg prøver. Akkurat som det ikke lar seg gjøre å slippe unna religiøse fanatikere som skal overbevise andre om at de har rett, men jeg forbeholder meg min rett til å PRØVE å holde meg unna dem og be dem la meg være i fred. På samme måte som jeg ber folk som skal selge meg mobilabonnementer og kosttilskudd om å la meg være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...