Gå til innhold

Ekstremt fuktfattig hud

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei, jeg har ekstremt fuktfattig hud(tror jeg da, jeg har skjønt at betegnelsen tørr hud er for de som mangler fett i huden, og de som mangler fett, har ikke sorte prikker, fordi dette skyldes overproduksjon av fett?og jeg har altså flust med sorte prikker).

Jeg smører med fuktighetskrem morgen og kveld, men når jeg våkner er huden min tørr. Akkurat nå bruker jeg krem fra exclusive organic care. Har prøvd flere forskjellige, mest fra helsekost og andre naturlige leverandører. Ingen ser ut til å hjelpe. Faktisk virker det som om huden bare blir tørrere og tørrere.

Jeg vasker ansiktet kun med vann, slutta med rensing fordi jeg ble så tørr, men det er ikke noe bedre med bare vann, blir like tørr uansett. Lurer på om det kan være noe av grunnen til jeg blir tørr, at jeg ikke har en skikkelig hudpleierutine, at jeg ikke renser og peeler, sånn at kanskje det blir liggende masse døde hudceller som gjør meg tørr? Vet heller ikke om kremene jeg har prøvd kanskje er mest for hud som trenger fett, kanskje dette også har noe å si?

blir iallfall gal av at huden min føles så ru og stram, og det gjør jo vondt å gå uti kulda nå. Har også blitt mer sensitiv, veldig mange ansiktsrenser gjør ansiktet mitt knallrødt. Det kan vel også kanskje være pga tørrheten.

Noen tips? begynne med peeling og rens kanskje? fuktighetsserum og en bedre fuktighetskrem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei, jeg har ekstremt fuktfattig hud(tror jeg da, jeg har skjønt at betegnelsen tørr hud er for de som mangler fett i huden, og de som mangler fett, har ikke sorte prikker, fordi dette skyldes overproduksjon av fett?og jeg har altså flust med sorte prikker).

Jeg smører med fuktighetskrem morgen og kveld, men når jeg våkner er huden min tørr. Akkurat nå bruker jeg krem fra exclusive organic care. Har prøvd flere forskjellige, mest fra helsekost og andre naturlige leverandører. Ingen ser ut til å hjelpe. Faktisk virker det som om huden bare blir tørrere og tørrere.

Jeg vasker ansiktet kun med vann, slutta med rensing fordi jeg ble så tørr, men det er ikke noe bedre med bare vann, blir like tørr uansett. Lurer på om det kan være noe av grunnen til jeg blir tørr, at jeg ikke har en skikkelig hudpleierutine, at jeg ikke renser og peeler, sånn at kanskje det blir liggende masse døde hudceller som gjør meg tørr? Vet heller ikke om kremene jeg har prøvd kanskje er mest for hud som trenger fett, kanskje dette også har noe å si?

blir iallfall gal av at huden min føles så ru og stram, og det gjør jo vondt å gå uti kulda nå. Har også blitt mer sensitiv, veldig mange ansiktsrenser gjør ansiktet mitt knallrødt. Det kan vel også kanskje være pga tørrheten.

Noen tips? begynne med peeling og rens kanskje? fuktighetsserum og en bedre fuktighetskrem?

Det høres ut som om du har fuktfattig hud, i alle fall i de områdene du også har sorte prikker. Nå kjenner ikke jeg til den kremen du nevner, men om du bruker kremer som er beregnet på tørr hud (med hovedsakelig fettstoffer), vil ikke det hjelpe særlig på en fuktfattig hud. Jeg har selv fuktfattig hud. I perioder om vinteren kan jeg flasse en del. Genrelt kan jeg si at på en fuktfattig hud med tendens til flassing vil det hjelpe å tilføre nok fukt, og å bli kvitt døde hudceller (det vil også hjelpe på sorte prikker). Masse døde hudceller gjør at huden ser tørr og flassete ut. Prøv en mild peeling uten skarpe korn som vil slite for mye på huden din. Daily microfoliant fra Dermalogica er bra, er som et pulver du blander med vann. Huden blir mye og glatt uten hard sliping. Hvis huden din er veldig sensitiv, kan du også forsøke peeling hvor du ikke skrubber/masserer huden, f.eks. Gentle Cream Exfoliant fra Dermalogica. Du smører den på som en maske, og den eksfolierer mens du lar den sitte på. Dermalogica har en krem som heter Barrier Repair som er bra på sensitivisert hud, som din høres ut. Den beskytter mot ytre påvirkning som kulde, forurensining osv. Du kan også bruke den i kombinasjonen med annen fuktighetskrem.

Ang. rensing kan du finne en veldig mild rens for sensitiv hud. F.eks. Ultracalming cleanser fra Dermalogica. Også serien Avene (apotek) har profulter beregnet på slik hudtype. Disse rensene må ikke skylles av, kan bare tørke av hvis huden er veldig sensitiv.

Husk også på næring til huden innenfra: drikk nok vann for å holde huden fuktig. Det hjelper også å ta tilskudd av omega 3 og 6 (omega 6= nattlysolje). Gode fettstoffer kan du også få i deg via mat, f.eks. avokado, fet fisk, nøtter.

dette ble langt - men håper det var til hjelp :)

Skrevet

Jeg har så mange venninner som klager på "ååh så fet hud, åååh så tørr hud åååh så ditt og datt". De misunner meg som har en ganske glatt, ren og ikke-tørr/ikke-fet hud. Den er vel sikkert sånn den burde være, antar jeg :)?

Alle spør hvilken krem jeg bruker. De nekter å tro meg når jeg svarer:

Jeg bruker ingen kremer eller noeting sånn. Jeg vasker meg med såpe når jeg dusjer (jeg dusjer heller ikke daglig!).

Dusjing hver dag tørker ut huden, om det er sommer og jeg faktisk finner på å dusje daglig, så merker jeg stram og rar hud.

Så fra idag av: ingen kremer og dusj ikke oftere enn annenhver dag. Prøv dette i skal vi si 2 uker. Se hva det gjør.

Jeg har tro på at har menneskeheten overlevd i mange, mange tusen år uten alle kjemikalene vi har idag, så tror jeg faktisk vi overlever noen tusen år til... ;)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Jeg har så mange venninner som klager på "ååh så fet hud, åååh så tørr hud åååh så ditt og datt". De misunner meg som har en ganske glatt, ren og ikke-tørr/ikke-fet hud. Den er vel sikkert sånn den burde være, antar jeg :)?

Alle spør hvilken krem jeg bruker. De nekter å tro meg når jeg svarer:

Jeg bruker ingen kremer eller noeting sånn. Jeg vasker meg med såpe når jeg dusjer (jeg dusjer heller ikke daglig!).

Dusjing hver dag tørker ut huden, om det er sommer og jeg faktisk finner på å dusje daglig, så merker jeg stram og rar hud.

Så fra idag av: ingen kremer og dusj ikke oftere enn annenhver dag. Prøv dette i skal vi si 2 uker. Se hva det gjør.

Jeg har tro på at har menneskeheten overlevd i mange, mange tusen år uten alle kjemikalene vi har idag, så tror jeg faktisk vi overlever noen tusen år til... ;)

Tja, jeg har også tenkt på dette før. Og jeg har prøvd å gå uten krem en uke eller to(husker ikke helt, mulig jeg smurte på krem et par av dagene). Du sier, dusj ikke oftere enn annenhver dag; jeg gjør ikke det, men man vasker jo uansett ansiktet i litt vann når man står opp og når man legger seg? Og jeg blir tørr av bare det. Etter noen dager uten krem begynte huden å flasse.

Hva gjør du om sommeren da, bruker du ikke solkrem engang? Jeg tenker at, hvis jeg stort sett ikke bruker krem, men så kommer sommeren og man bruker solkrem hver dag, da vil huden komme ut av balanse. Og det er uaktuelt å gå uten solkrem.

Jeg synes også det er temmelig vanskelig å slutte helt med hudprodukter, siden jeg har mye røde merker i ansiktet etter kviser(som jeg fikk av p-piller), og disse røde merkene liker jeg å skjule med mineralsminke, jeg ser rett og slett ikke ut uten. Og når jeg bruker sminke, må jeg vaske det av med noe. Bruker jeg bare vann må jeg skrubbe i en evighet.

Jeg tror absolutt at mange kremer kan gjøre huden avhengig av fukt, leste en studieartikkel om dette. Og at mange renseprodukter kan tørke ut huden slik at den enten kompenserer med å produsere mer olje, eller å bli knusktørr.

Apropos å ha overlevd uten kjemikalier; jeg har kun brukt naturlig, økologisk hudpleie i et par år, bestående av stoffer som har funtes i naturen alltid. Det sies jo dessuten at mennesker for mange mange år siden allerede brukte skjønnhetsmidler; f.eks Cleopatra som badet i eselmelk for å holde huden myk, og sheasmør som afrikanere har brukt lenge. Dessuten er vår verden mye mer forurenset enn den var for tusenvis av år siden, eksos og stråling fra datamaskiner er to ting som kan påvirke huden vår, så det er godt mulig vi trenger ekstra pleie nå enn før. Og så er det hudtilstander som er svært plagsomme, som feks psoriasis, som ikke så lett lar seg behandle ved å bare bruke såpe og vann... Og kviser som har oppstått ved hormonforstyrrelser, hvis man bare lar de være der, kan det etterlate mange stygge dype arr.

Så jeg vet ikke helt...om den metoden du bruker er noe for meg. I tillegg er vanlig såpe alkalisk, noe som ikke er gunstig for huden vår.

Skrevet

Veronica88; da er du heldig som har en hud som tilsynelatende ikke trenger noen pleie! :jepp:

For de med hudproblemer fungerer det som regel ikke å la den være i fred, problemene blir dessverre ikke borte av det. Men, jeg er helt enig i at man ikke skal styre for mye med huden, fordi den da kan bli stresset og sensitiv.

Noen mennesker har f.eks veldig tørr eller veldig uren hud. Det er tegn på at huden er i ubalanse, og da må den behandles deretter. Man må også huske på at med vår moderne livsstil utsetter man huden for mye større påkjenninger enn man gjorde før i tiden, f.eks fra forurensing, stråling fra pc, tilsetningsstoffer i mat osv osv.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Det høres ut som om du har fuktfattig hud, i alle fall i de områdene du også har sorte prikker. Nå kjenner ikke jeg til den kremen du nevner, men om du bruker kremer som er beregnet på tørr hud (med hovedsakelig fettstoffer), vil ikke det hjelpe særlig på en fuktfattig hud. Jeg har selv fuktfattig hud. I perioder om vinteren kan jeg flasse en del. Genrelt kan jeg si at på en fuktfattig hud med tendens til flassing vil det hjelpe å tilføre nok fukt, og å bli kvitt døde hudceller (det vil også hjelpe på sorte prikker). Masse døde hudceller gjør at huden ser tørr og flassete ut. Prøv en mild peeling uten skarpe korn som vil slite for mye på huden din. Daily microfoliant fra Dermalogica er bra, er som et pulver du blander med vann. Huden blir mye og glatt uten hard sliping. Hvis huden din er veldig sensitiv, kan du også forsøke peeling hvor du ikke skrubber/masserer huden, f.eks. Gentle Cream Exfoliant fra Dermalogica. Du smører den på som en maske, og den eksfolierer mens du lar den sitte på. Dermalogica har en krem som heter Barrier Repair som er bra på sensitivisert hud, som din høres ut. Den beskytter mot ytre påvirkning som kulde, forurensining osv. Du kan også bruke den i kombinasjonen med annen fuktighetskrem.

Ang. rensing kan du finne en veldig mild rens for sensitiv hud. F.eks. Ultracalming cleanser fra Dermalogica. Også serien Avene (apotek) har profulter beregnet på slik hudtype. Disse rensene må ikke skylles av, kan bare tørke av hvis huden er veldig sensitiv.

Husk også på næring til huden innenfra: drikk nok vann for å holde huden fuktig. Det hjelper også å ta tilskudd av omega 3 og 6 (omega 6= nattlysolje). Gode fettstoffer kan du også få i deg via mat, f.eks. avokado, fet fisk, nøtter.

dette ble langt - men håper det var til hjelp :)

takk for mange tips :) Kostholdsmessig er jeg veldig flink, får i meg alt du nevner der.

For noen dager siden bestilte jeg rens og toner fra Matis, så jeg skal prøve disse først. Matis energising cleanser og toner, den skulle passe til alle hudtyper og gi glød(litt usikker på om det kan gjøre meg rød, men jeg får prøve, huden min er temmelig gusten også så..)og være mild nok til sensitiv hud. Tenker at jeg prøver å rense med disse helt uten å bruke vann, se om det utgjør noen forskjell.

Peeling, det skal brukes en gang i uken?

Vet du om noen gode kremer som gir fukt og ikke fett da?

Vurderer i tillegg til fuktighetskrem et fuktighetsserum, har sett på dette : http://www.cityhudpleie.no/product_info.ph...products_id=773

står at det skal fjerne døde hudceller også, det kan jo være gunstig mot sorte prikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...