Gjest Gjest_Freya_* Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Vi er på utkikk etter tomt fordi vi gjerne vil bygge hus. Da vi bor rett utenfor en av Norges største byer, er det knapt tomter å velge i, men det finnes fortsatt noen hus som har store nok tomter til at de kan dele av hvis de ønsker det. Jeg har lurt på om jeg skal finne ut hvilke tomter som er store nok, og så sende et høflig brev til kanskje ti av eierne og spørre om de kunne tenke seg å selge oss en bit av tomten sin. Er det frekt? Vi har skolebarn, så det er helt uaktuellt å flytte til et sted hvor det er mer tomter. En venninne av meg ringte for flere år siden til kommunen for å finne ut hvem som eide de to tomtene hun fant som faktisk var ubebygde der hun bor (en annen by). Så ringte hun til eierne og spurte om å få kjøpe tomten. Hun fikk nei, men da hun fortalte det, syntes ikke jeg det hørtes frekt ut. Det er noe annet når man selv skal gjøre det...
Gjest Gjest_grønn_* Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Absolutt ikke frekt! Skriv et hyggelig formelt brev og spør! Du kan bare få et nei i verste fall.
FrizzleSizzle Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Det er ikke frekt å prøve, men det er forskjell på å kjøpe en ferdigregulert tomt som bare ligger der, og en bit av en tomt. Fradeling av tomter kan være et byråkratisk h*****, så selv om eierne skulle være interessert, er det ikke sikkert det er mulig. Vel, lykke til i hvert fall.
Gjest Caya Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Neida, ser ikke at det skal være frekt. Det som derimot er frekt er å ringe på døra og spørre om man kan få en bit av tomta slik min families nabo gjorde en gang. Endret 18. februar 2009 av Caya
Gjest *Ulla* Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Jeg ville ikke sett på det som frekt. Det er jo egentlig litt smigrende, at noen ønsker en del av den tomta du bor på, det vitner om at andre ser på det som et fint sted med god beliggenhet. Det verste som kan skje er at du får et nei tilbake, ikke noe å tenke på.
Gjest Gjest_Freya_* Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Takk for svar, alle sammen! Jeg syns ikke selv det høres frekt ut, så lenge man er høflig osv. Jeg nevnte for en venninne (ikke nære) at jeg lurte på å gjøre det, og hun lo nesten av meg og syns jeg var lynfrekk. Jeg ble så flau og trodde jeg var helt på jordet, godt å høre at ikke alle er enige med henne. caskr, her i byen er det veldig vanlig å dele tomter, enkelte steder er det så tett mellom husene at jeg ikke skjønner at folk gidder. Det virker ikke som det er noe stort problem å dele av en tomt, for det skjer ofte og fort, ser det ut som. Men jeg må selvsagt sjekke nærmere.
Helene Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Jeg synes det var en kjempegod idé. Skriv et høflig og saklig brev, og håp på det beste. Jeg tenkte tanken selv for ca 15 år siden. Så den flotte tomten i et sentralt område, og kunne veldig tenke meg å bygge der. Lurte på hvem som eide tomten, og lekte med tanken om å kontakte eieren for å spørre om det samme. Men jeg gjorte ingenting. Noe jeg angrer veldig på i dag. 5 år senere dukket det nemlig opp hus på den samme tomten, og det var ikke utbyggerfirma. Så noen har nok spurt og fått positivt svar... Den som intet våger intet vinner. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå