Gjest Gjest_Forelsket_* Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Gjennom jobben har jeg det siste året tatt noe utdanning, og en som jobber innenfor samme organisasjon som meg har vært mentor for meg. Vi har møttes gjennom kurs og dagsmøter 8-10 ganger siste år, samt at vi har hatt kontakt på mail og litt på telefon. Problemet er bare at jeg har falt så inderlig for ham, og han er 22 år eldre enn meg... Jeg blir helt skjelven når vi treffes og klarer ikke å fokusere på så mye annet enn ham. Han er en helt fantastisk person og har fått meg til å føle meg vel og "sett" fra dag 1. Jeg tenker aldri på ham som gammel. Hvordan skal jeg håndtere dette? Er så redd for at det skal bli ødelegge det gode vennskapet og samarbeidet vårt hvis jeg tar det opp og han ikke er interessert. Han kunne tross alt vært faren min... For ordens skyld: Vi er 41 og 63 år og single med halvstore og voksne barn.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Beklager å si det..men dette er helt klassisk..selv om det føles så unikt for din del. I en mentor situasjon oppstår disse følelsene utrulig lett..noe de fleste mentorer er klar over og prøver å ikke misbruke..selv om noen gjør det. En erfaren mentor opplever dette mange ganger... Du har en mentor som er eldre, som kan mer, som er klok og erfaren, som gir deg tid, som ser deg, og bryr seg om din utvikling...og så blir den som mottar dette.. Takknemlig beundrende, imponert, føler seg sett, får omsorg, vokser og utvikler seg..blir betatt og forelsket :rødme: Det føles jo nesten som det forhold man alltid har drømt om.. Er han en erfaren mentor så er han fullstendig klar over disse reaksjonen i deg..og alle andre han har den rollen for gjennom tiden. Hva du gjør med det er selvfølgelig opp til deg med de konsekvensene det får.
Gjest Gjest_Forelsket_* Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har hatt andre mentorer i andre sammenhenger uten at jeg har vært tiltrukket av dem, men også jeg skjønner at dette er en situasjon som lett kan oppstå. Han har ikke vært mentor før. Jeg hadde håpet på svar fra andre som har vært i lignende situasjoner, og kanskje fra noen med erfaring fra forhold med såpass stor aldersforskjell.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har vært i lignende situasjoner..hatt mentor og blitt mentor selv..derfor er jeg også klar over hva som kan utvikle seg så lett i fra det. Og jeg har sett mange oppleve det samme...ovenfor samme mentorer...ikke alle mentorer er like karismatiske og hyggelige..og noen tar mer følelsesmessig avstand. Men det er jo ikke svaret du ville ha...
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Kan du ikke ta det opp med han etter at mentor-perioden er over? Da har du jo ikke noe å tape. Det kan jo hende han også er interessert.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Dette er en klassisk situasjon. En mentor som oppfører seg slik at en av hans elever blir forelsket i ham, har med dette vist seg uegnet som veileder. Dersom han innleder et forhold til deg (også etter at mentorperioden er over), må han utvilsomt sparkes fra jobben. Han har med dette misbrukt sin stilling, noe som også kan medføre fengselsstraff. Det at han har latt deg få slike følelser, burde også være tilstrekkelig til å si ham opp, selv om han neppe ville kvalifisere til fengselsstraff som følge av dine følelser alene.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Dette er en klassisk situasjon. En mentor som oppfører seg slik at en av hans elever blir forelsket i ham, har med dette vist seg uegnet som veileder. Dersom han innleder et forhold til deg (også etter at mentorperioden er over), må han utvilsomt sparkes fra jobben. Han har med dette misbrukt sin stilling, noe som også kan medføre fengselsstraff. Det at han har latt deg få slike følelser, burde også være tilstrekkelig til å si ham opp, selv om han neppe ville kvalifisere til fengselsstraff som følge av dine følelser alene. Ja, så klart. Mentoren styrer jo alle følelsene til elevene sine, stakkars viljeløse disipler. Hiv han i fengsel.
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Ja, så klart. Mentoren styrer jo alle følelsene til elevene sine, stakkars viljeløse disipler. Hiv han i fengsel. Det er ikke nødvendigvis veilederens skyld at eleven blir forelsket, men det er nok likevel i strid med reglene på arbeidsplassen. Det er faktisk viktig å ha regler for sånt, siden veilederen er i en slags maktposisjon i forhold til eleven, som kan bli veldig sårbar. Jeg snakker ikke da om følelser som kan oppstå, men det å innlede et forhold.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Det er ikke nødvendigvis veilederens skyld at eleven blir forelsket, men det er nok likevel i strid med reglene på arbeidsplassen. Det er faktisk viktig å ha regler for sånt, siden veilederen er i en slags maktposisjon i forhold til eleven, som kan bli veldig sårbar. Jeg snakker ikke da om følelser som kan oppstå, men det å innlede et forhold. En veileder eller lærer må aldri innlede forhold til noen h*n har hatt som elev, heller ikke på noe tidspunkt etter at lærer/elevforholdet er passé. Tilsvarende kan aldri helsearbeidere innlede forhold til noen de har hatt i behandling, selv om et evt lege-pasientforhold bare skjedde ved en konsultasjon for mangfoldige år siden. Om en lege innleder et forhold til en person og det flere år senere oppdages at de hadde et lege-pasientforhold ved en legevaktkonsultasjon 10 år før forholdet ble innledet, må alliansen straks opphøre, og legen bør straffes. Det er viktig at det praktiseres strenge regler for slike forhold, da mulighetene for misbruk av maktposisjoner er stor. Dette reglementet burde utvides til å forby forhold mellom over- og underordnete i et foretak, da også dette innbyr til misbruk av maktposisjoner.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 En veileder eller lærer må aldri innlede forhold til noen h*n har hatt som elev, heller ikke på noe tidspunkt etter at lærer/elevforholdet er passé. Tilsvarende kan aldri helsearbeidere innlede forhold til noen de har hatt i behandling, selv om et evt lege-pasientforhold bare skjedde ved en konsultasjon for mangfoldige år siden. Om en lege innleder et forhold til en person og det flere år senere oppdages at de hadde et lege-pasientforhold ved en legevaktkonsultasjon 10 år før forholdet ble innledet, må alliansen straks opphøre, og legen bør straffes. Det er viktig at det praktiseres strenge regler for slike forhold, da mulighetene for misbruk av maktposisjoner er stor. Dette reglementet burde utvides til å forby forhold mellom over- og underordnete i et foretak, da også dette innbyr til misbruk av maktposisjoner. Resultat: meget effektiv begrensning av fødselstallene
Gjest blkth Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 Gjennom jobben har jeg det siste året tatt noe utdanning, og en som jobber innenfor samme organisasjon som meg har vært mentor for meg. Vi har møttes gjennom kurs og dagsmøter 8-10 ganger siste år, samt at vi har hatt kontakt på mail og litt på telefon. Problemet er bare at jeg har falt så inderlig for ham, og han er 22 år eldre enn meg... Jeg blir helt skjelven når vi treffes og klarer ikke å fokusere på så mye annet enn ham. Han er en helt fantastisk person og har fått meg til å føle meg vel og "sett" fra dag 1. Jeg tenker aldri på ham som gammel. Hvordan skal jeg håndtere dette? Er så redd for at det skal bli ødelegge det gode vennskapet og samarbeidet vårt hvis jeg tar det opp og han ikke er interessert. Han kunne tross alt vært faren min... For ordens skyld: Vi er 41 og 63 år og single med halvstore og voksne barn. en mentor er vel nettopp en person man ikke står i et maktforhold til? jeg har selv en mentor(av samme kjønn, og jeg er hetero - så merker ikke problemstillingen:P), men jeg kan faktisk skjønne noen av poengene her med at følelser lett oppstår. jeg ville bare løst det ved å si at jeg ønsket et bytte av mentor fordi jeg hadde begynt å bli litt småbetatt(trenger jo ikke å bety all verdens) - og begrunnet det med at jeg jo ønsket en mentor man kan holde seg 100% profesjonell med. jeg hadde nok avtalt et ekstraordinært møte hvor jeg forklarte at det ikke ville vare lenge, men at man ønsket å snakke om noe. og så selvfølgelig fått frem at man har respekt for hans/hennes rolle, og at man sikkert opplever dette fra tid til annen. du ønsker å være ryddig, og ønsker derfor et bytte. (og føler han noe for deg så er det jo bare et pluss at du sier ifra?)
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 Resultat: meget effektiv begrensning av fødselstallene Feil. Resultat: Færre kvinner som blir fanget inn i forhold der de har et usunt underordnet, avhengig for hold til sin mann.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #13 Skrevet 18. februar 2009 jeg er litt småhypp på min mentor også, og han er faktisk higen på meg hehe Det er vel 13 år i aldersforskjell, men jeg ser ikke det.. Ikke mer enn at det tenner akkurat passe. Men er du forelsket er jo det litt mer vanskelig? Sjarmert og flørtende er jo en ting, men.. Trå varsomt! Han gjør kanskje bare jobben sin?
Sheba Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Dette er en klassisk situasjon. En mentor som oppfører seg slik at en av hans elever blir forelsket i ham, har med dette vist seg uegnet som veileder. Dersom han innleder et forhold til deg (også etter at mentorperioden er over), må han utvilsomt sparkes fra jobben. Han har med dette misbrukt sin stilling, noe som også kan medføre fengselsstraff. Det at han har latt deg få slike følelser, burde også være tilstrekkelig til å si ham opp, selv om han neppe ville kvalifisere til fengselsstraff som følge av dine følelser alene. Og her var vi igjen. Du "Gjest" er faen meg ikke sann! Antar at du ikke kommer til å sove godt før alle menn i landet enten sitter i fengsel eller er døde?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #15 Skrevet 19. februar 2009 Og her var vi igjen. Du "Gjest" er faen meg ikke sann! Antar at du ikke kommer til å sove godt før alle menn i landet enten sitter i fengsel eller er døde? Ja, skal man følge denne personen trenger Norge veldig mange flere fengsler.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #16 Skrevet 19. februar 2009 Dette er en klassisk situasjon. En mentor som oppfører seg slik at en av hans elever blir forelsket i ham, har med dette vist seg uegnet som veileder. Dersom han innleder et forhold til deg (også etter at mentorperioden er over), må han utvilsomt sparkes fra jobben. Han har med dette misbrukt sin stilling, noe som også kan medføre fengselsstraff. Det at han har latt deg få slike følelser, burde også være tilstrekkelig til å si ham opp, selv om han neppe ville kvalifisere til fengselsstraff som følge av dine følelser alene. Forhold hvor noen har missbrukt sin stilling leder i veldig veldig skjelden grad til noen form for fengselstraff. Det kan få konsekvenser av at man kan miste sin bevilgning som lege etc. Det er mulig å forelske seg i en person som har opptredd 100% prpfesjonellt, og det å straffe en person for en annen persons følelser blir å dra det hele veldig langt. Om en pasient forelsker seg i legen sin, er dette da legens skyld? Om en pasient forelsker seg i psykologen sin er dette psykologens skyld? Dette er situasjoner som ofte skjer, og som man som eksempelvis lege og psykolog må lære seg å håndtere, men å si at det umiddelbart er deres skyld blit jo helt idiotisk.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #17 Skrevet 19. februar 2009 Det er mulig å forelske seg i en person som har opptredd 100% prpfesjonellt, og det å straffe en person for en annen persons følelser blir å dra det hele veldig langt. Om en pasient forelsker seg i legen sin, er dette da legens skyld? Om en pasient forelsker seg i psykologen sin er dette psykologens skyld? Dette er situasjoner som ofte skjer, og som man som eksempelvis lege og psykolog må lære seg å håndtere, men å si at det umiddelbart er deres skyld blit jo helt idiotisk. Du har helt rett i at lærere, veiledere, leger og psykologer ikke kan straffes for følelser elevene/pasientene måtte få for dem. De plikter imidlertid umiddelbart å avslutte en hver kontakt med eleven/pasienten straks slike følelser oppstår. Forelskelse, enten den er ensidig eller gjensidig (selv om det er gjensidig, må det dog aldri leves ut), vil umuliggjøre et profesjonelt forhold som var utgangs-punktet for kontakten. Om ikke kontakten brytes, må veilederen/ behandleren fradømmes sin rett til å praktisere i yrket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå