Gå til innhold

Katt med på bussen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det lov å ha med seg en katt i bur på vanlig rutebuss i Bergen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er i Bergen, men her hvor jeg bor er regelen: Ja, det er i utgangspunktet lov, men du må sitte foran i bussen, og hvis noen sier ifra til sjåføren at de er veldig allergiske vil måtte gå av.

Skrevet
Jeg vet ikke hvordan det er i Bergen, men her hvor jeg bor er regelen: Ja, det er i utgangspunktet lov, men du må sitte foran i bussen, og hvis noen sier ifra til sjåføren at de er veldig allergiske vil måtte gå av.

Hvorfor skulle det ikke være lov å ta med en katt når folk har emd seg hunder hver dag?

Du må tenke på at bussen er der for de som ikke har bil, hvordan skulle de få med seg dyrene sine hvis det ikke var lov på bussen? skulle de gå de 3 milene de skal for å komme seg til dyrelegen?

Skrevet

Mente selvfølgelig at regelen gjelder for alle pelsdyr. Det var i alle fall det svaret jeg fikk da jeg ringte og spurte sentralen. Men, har aldri sett at sjåførene nevner noe om denne regelen når folk har med seg dyr på bussen, så jeg vet ikke om regelen egentlig praktiseres :)

Skrevet
Hvorfor skulle det ikke være lov å ta med en katt når folk har emd seg hunder hver dag?

Du må tenke på at bussen er der for de som ikke har bil, hvordan skulle de få med seg dyrene sine hvis det ikke var lov på bussen? skulle de gå de 3 milene de skal for å komme seg til dyrelegen?

De må finne seg i å forlate bussen straks dersom én av passasjerene er allergisk eller på annen måte ikke tolererer dyr som medbringes (ex angst, luktintoleranse etc). Dette må gjelde uansett hvor bussen måtte befinne seg og uansett hvor lang tid det er til neste buss.

Skrevet
De må finne seg i å forlate bussen straks dersom én av passasjerene er allergisk eller på annen måte ikke tolererer dyr som medbringes (ex angst, luktintoleranse etc). Dette må gjelde uansett hvor bussen måtte befinne seg og uansett hvor lang tid det er til neste buss.

Og du mener at dette skal gjelde for blinde mennesker med førerhunder også? Eller...?

Skrevet

Unntaket er vel førerhunder og politihunder i tjeneste.

Skrevet

Uansett hvor urettferdig det måtte høres ut så er det nå en gang slik at om en passasjer sier ifra at dette ikke går pga. allergi eller lignende, så må passasjeren som har med seg pelsdyr gå av. Det er ikke en mening som blir ytret her, men sånn reglene er :)

Likevel skjer det nok sjelden at man blir kastet av.

Skrevet

Du må tenke på at allergikere som ikke har bil, også skal kunne komme seg fra A til B. Å ha kjæledyr er helt frivillig. Å ha allergi er det ikke. Er det viktigere at en person som helt frivillig har skaffet seg et pelsdyr skal få ta bussen med dyret sitt, enn at en person som helt ufrivillig har en allergi skal kunne komme seg på jobb/skole/trening/besøk til venner, osv osv?

Skrevet
Unntaket er vel førerhunder og politihunder i tjeneste.

Det er vel ytterst sjelden at politihunder i tjeneste tar bussen. Førerhunder er et åpenbart unntak.

Skrevet

Vilkår for

transport med rutegående

busstrafikk i Norge

§ 11 Levende dyr

Transportøren har ikke plikt til å ta med levende

dyr. Vognbetjeningen avgjør i hvilken

utstrekning dyr kan tas med i rutebilen. Hunder

skal holdes i bånd under transporten og

plasseres slik at de ikke sjenerer andre reisende.

Dyr som er aggressive eller sjenerer

de reisende på annen måte, kan settes av under

transporten.

selvfølgelig finnes det unntak til det jeg sa ovenfor lengre oppe i tråden her, men som regel er det ikke noe problem å ha med seg dyr. Det er sværs sjelden at en sjåfør nekter deg å ta med deg hunden eller katten din. Og det er få som går frem og klager til sjåføren hvis de er allergisk. er tross alt veldig få som er såpass allergisk at de ikke kan være på samme buss som dyret, er tross alt ikke i kontakt med pelsen. og sitter du på andre siden av bussen merker nok få at dyret er der i det heletatt...

Skrevet
Det er vel ytterst sjelden at politihunder i tjeneste tar bussen. Førerhunder er et åpenbart unntak.

Det er ikke så relevant. Det er sånn reglene til de fleste transportselskapene er. Dyr må vike for mennesker med allergi, med unntak av arbeidshunder.

Jeg jobber deltid i tog og blir noen ganger oppgitt over hvor lite forståelse folk har for folk med allergier. En gang måtte vi sende ei 18 mnd gammel jente på akutten for hun ble så dårlig under togturen. Det viste seg i etterkant at det satt en person med en kanin gjemt under stolen som ikke hadde sagt det til noen. På regionstog er det egne vogner til de med kjæledyr. Denne jenta var så allergisk at det kunne gått riktig galt.

Jeg antar at det er en grunn til at transportselskapene har blitt strengere med årene, astma og allergi har vært et økende problem, og sannsynligvis har det vært krav fra kunder som har gjort at de ikke like lett godtar dyr ombord.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg satt på bussen til Oslo en gang da ei jente med hund ble nekta og komme på på elverum. Bussjåføren sa han ikke hadde lov til å ta med hunder på grunn av hensynet til folk med allergi. Hundehårene blir jo også igjen i bussen, så sterkt allergiske folk vil nok kunne merke det etter at hunden har gått av og.

Men katt i bur.. burde sikkert gå greit det, men jeg ville ringt og førhørt meg først for sikkerhets skyld.

Skrevet

Nor-Way tar ikke med dyr i det hele tatt, nettopp fordi de ikke har noe oppbevaringsrom for dyr på bussen.

Katt i bur går slett ikke bra, nei - man tenger ikke å ha nærkontakt med kattepels for å bli dårlig.

Skrevet

Det er ingen automatikk i at du får ha med deg dyr, så du bør kontakte sjåfør på forhånd og høre hva som gjelder for det selskapet.

Skrevet

Hun skal jo bare ta vanlig rutebuss i Bergen. Sjansen er liten for at hun blir kastet av bussen. Og hvis det skulle skje, er det jo bare å prøve seg på neste buss. Det er vel dessuten mange allergikere som kan tåle 5 minutter i samme buss som en katt. Har tatt trikken med katt flere ganger uten å ofre dette en tanke. Men hadde jeg blitt bedt om å gå av hadde jeg ikke laget noen katastrofe av det. Ta det som det kommer!

Skrevet

Jeg har tatt bussen flere ganger, både med marsvin i bur og hunder i bånd som har gått med bånd helt bak i bussen og sitti der med meg. Aldri tenkt over det, har også opplevd flere som har med hund, aldri har noen fått beskjed om å ikke være med pga dyr.

Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av Aeryn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...