Gå til innhold

Fastelaven til søndag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha over kusiner og fettere og servere boller med krem og syltetøy!

Har ikke bestemt om det blir hveteboller eller vannbakkels.

Synes vannbakkels er lettere og spise...hvetebollene legger seg sånn i magen...

Dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg husker det, så blir det et par boller med krem, sylt og melis.

Gjest Marillia
Skrevet

Vi lager fastelavnsboller, dvs hveteboller med krem i, og med melisdryss på toppen. Vi bruker også å kjøpe smultboller med vaniljekrem i, er det ikke berlinerboller det heter?

Når ungene var mindre, lagde de fastelavnsris, men i de senere årene har vi kjøpt. Synes det er litt koselig, og at det hører med.

Gjest Marillia
Skrevet (endret)

Det heter forresten fastelavn...

Edit; det gikk litt fort i svingene.

Endret av Marillia
Skrevet (endret)

Pleier bare å bake boller - og bare når jeg husker det. Fastelav

e

nsris gidder jeg ikke, er ikke så stas med bare med og 18-åringen i huset. Tror neppe h*n gidder å lage sammen med meg lenger, men kanskje jeg skal spørre? :ler:

Var nettopp i Danmark og der solgte de fastelav

e

nsris med godteri på i stedet for fjær, det hadde kanskje vært en idé å lage et av den typen?

Edit: Rettet etter opplysning om feilstaving ;)

Endret av Brunhilde
Skrevet
Det heter forresten fastelavn...

Edit; det gikk litt fort i svingene.

Det gjør detl, men den kommentaren hører vel strengt tatt hjemme i språkforumet og ikke som en kommentar i tråden?

Skrevet
:Nikke: Fastelavnsris er det her hjemme også! Kjøpt, men satt på ekstra fjær fra foregående år...;)
Skrevet

Hva står egentlig fastlavn for? Vi har aldri markert dagen. Det har hendt vi har kjøpt eller laget fastlavnsris, men da kun for den dekorative effekten/morsom aktivitet for barna. Vi har aldri markert fastelavn, og jeg aner ikke hva slags dag det egentlig er. :klø:

Skrevet

Vi skal først på skogstur med familien (om været tillater) og deretter blir det kakao/ kaffe og fastelavnsboller (hveteboller fylt med en blanding av vaniljekrem og krem med melisdryss på toppen.) Muligens blir det kakerester fra en bursdag på lørdag også.

Om fastelavn:

Ordet fastelavn stammer fra det tyske ordet Fasten-Abend, og betyr kvelden før fasten. Dette var opprinnelig en tre-dagers festperiode, som bestod av fastelavnssøndag, blåmandag og askeonsdag. I tillegg til disse, så kjenner vi også til uttrykket feit-tirsdag som en del av fastelavn.

Fastelavnssøndag: Denne dagen ble også kalt fleskesøndag, og var dagen for fråtsing. Her hører en at skikken var at en skulle spise 9 ganger i hvert hjørne av stua, for dette skulle gi mat hele resten av året. Flesk og feit suppe med melboller var måltidet.

Det at vi i dag spiser fastelavnsboller er rester av denne gamle skikken. Fastelavnsboller er ekstra gode boller som skal fylles med noe godt, som f.eks. syltetøy og/ eller mye krem, eller med mandelfyll. Å bake fastelavnsboller var først et velstandsfenomen i byene. På landsbygda i Norge hører vi først om dette i begynnelsen av dette århundre.

Skrevet
Å bake fastelavnsboller var først et velstandsfenomen i byene. På landsbygda i Norge hører vi først om dette i begynnelsen av dette århundre.

Eventuelt begynnelsen av forrige århundre ;)

Skrevet

Vi hadde vennegjengen på boller i fjor. Var så koslig at vi tenkte på gjenta det! Men nå ser det ut til at det blir "skiskole" i marka med tantebarnet på 3. Satser på boller og varm saft i marka! Trur det kan bli en hit! :jepp:

Men pyter med ris, dèt gjør vi ikke! ...selv om risa er søte de...

Skrevet
Eventuelt begynnelsen av forrige århundre ;)

Jeg har kun sitert fra siden jeg linket til. Du får ta det opp med dem. ;)

Skrevet

Jeg har planer om å dra hjem til mamma og få henne til å lage boller med krem, det er det eneste vi har tradisjon på. Da jeg var liten hadde vi av og til fastelavnsris, men siden det er en del allergi i familien er det ikke så smart å dra inn grener i huset.

Skrevet

Er det noen som vet hvor fastelavnsriset kommer fra? Hvilken opprinnelse har det?

Gjest Elastica
Skrevet

Vi er på hytta siden det er vinterferie, og jeg skal lage boller med vaniljekrem og bringebærsyltetøy. Kanskje kakao også?

Fastelavnsris kjøper jeg av sanitetsdamene i byen, men vi har ikke hatt noe tradisjon for rising. Hvertfall med fastelavnsriset. :sjarmor:

Skrevet

Hjemme har vi som tradisjon å invitere slekta på besøk til en bedre middag, og til kaffen har vi boller med krem og vaniljekrem :) .

Skrevet
Dette var opprinnelig en tre-dagers festperiode, som bestod av fastelavnssøndag, blåmandag og askeonsdag. I tillegg til disse, så kjenner vi også til uttrykket feit-tirsdag som en del av fastelavn.

SÅ her på østlandet hvor vi har vinterferie denne uken, blir første arbeidsdag den virkelige blåmandag.

Passende...

Skrevet (endret)

Dette fant jeg om skikken med fastelavnsris på en dansk side http://www.historie-online.dk/special/faste/ris.htm

Fastelavnsris

Hvorfor har vi fastelavnsris, og hvordan har riset og dets betydning set ud førhen?

Fastelavnsris har været kendt i Danmark siden 1700-årene, og har flere rødder. Den mere alvorlige side af sagen er at særligt fromme folk endnu efter reformationen kunne finde på at prygle deres børn med ris på langfredag. Formålet var - rent fysisk - at minde børnene om Jesu lidelser.

Resten av innlegget kan leses her. -jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet
Jeg har kun sitert fra siden jeg linket til. Du får ta det opp med dem. ;)

Linken din er nok noen år gammel, vil jeg tro. Hvis de skrev det der på 90-tallet så stemmer det med "dette århundret". Men når man leser det på 2000-tallet så høres det ut som fastelavn kom til bygdenorge nå nylig. Og det stemmer jo ikke helt da. Bare en opplysning.

Skrevet

Jeg trodde det var nå på søndag, men da var jeg på jobbe hele dagen. Derfor spiste vi hveteboller med krem og melis på mandag ... :eeeh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...