miss~Audrey Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 (endret) Hei, Har lest en del om dette i det siste og blir bare mer forvirret jo mer jeg leser. De som har produkter med mineralolje forsvarer og dokumenterer sine påstander, mens de som bruker vegetabilske oljer forsvarer sine ingredienser.. Jeg har forstått det slik at mineralolje er negativt spesielt for de som har uren hud fordi de lett får kviser. Men hva med oss som har tørr hud da? Er det kanskje best at vi bruker mineralolje? Her er det jeg har fått med meg (vet ikke om alt er riktig egentlig): Mineralolje: -laget av dødt materiale/råolje -blokkerer huden med 40-60% så den ikke får "puste" -forstyrrer talgproduksjonen (ulempe for folk med uren hud) -men andre hevder at huden ikke skal puste fordi oksideringen/frie radikaler er det som gjør at huden eldes -den inneholder så store molekyler at den ikke trenger inn i huden men blir liggende på overflaten (beskyttende? blokkerende?) -den inneholder ingen vitaminer/nyttige stoffer -noen hevder at hvis mineralolje kommer inn i kroppen er dette kreftfremkallende/farlig for leveren/kan gi leddgikt -gjør huden avhengig av krem (den blir tørrere uten etter man har begynt å bruke den) -huden blir i ubalanse -mineralolje er billig for produsentene -det er ofte ikke skikkelig renset (noen hevder det i noen tilfeller brukes avfallsfett fra McDonalds etc, vet ikke om dette er en myte) Vegetabilsk olje: -laget av levende planter -små molekyler som trenger inn i huden så huden kan nyttiggjøre seg vitaminene -tetter ikke porene -huden blir i balanse (?) -har også lest her: http://www.expertsvar.se/english/pressrele...mp;languageID=2 at også vegetabilsk olje gjør huden "avhengig" av krem -når man går fra mineralolje til vegetabilsk olje kan visstnok huden reagere med å først bli tørr/huden kvitter seg med avfalsstoffer (urenhet/sorte prikker) i begynnelsen, inntil huden (tar omtrent en mnd før huden er fornyet) har vent seg til overgangen og blir i balanse (?) -her kan man lese om en som kritiserer vegetabilsk olje og forsvarer mineralolje så detaljert og overbevisende at jeg blir usikker: http://www.gaiaresearch.co.za/mineralvsplantoil.html Er det noen som vet om skikkelig (uavhengig) dokumentasjon på det ene eller det andre? Og er det forskjell på tørr og uren hud her? Virker som det er helst de med uren hud som bør unngå mineralolje? (jeg får nesten aldri kviser) Jeg personlig har nettopp begynt med økologisk hudkrem med vegetabilske oljer, og jojobaolje (voks), fra DN skincare.. Endret 18. februar 2009 av miss~Audrey
miss~Audrey Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 3. mars 2009 Hei, Har lest en del om dette i det siste og blir bare mer forvirret jo mer jeg leser. De som har produkter med mineralolje forsvarer og dokumenterer sine påstander, mens de som bruker vegetabilske oljer forsvarer sine ingredienser.. Jeg har forstått det slik at mineralolje er negativt spesielt for de som har uren hud fordi de lett får kviser. Men hva med oss som har tørr hud da? Er det kanskje best at vi bruker mineralolje? Her er det jeg har fått med meg (vet ikke om alt er riktig egentlig): Mineralolje: -laget av dødt materiale/råolje -blokkerer huden med 40-60% så den ikke får "puste" -forstyrrer talgproduksjonen (ulempe for folk med uren hud) -men andre hevder at huden ikke skal puste fordi oksideringen/frie radikaler er det som gjør at huden eldes -den inneholder så store molekyler at den ikke trenger inn i huden men blir liggende på overflaten (beskyttende? blokkerende?) -den inneholder ingen vitaminer/nyttige stoffer -noen hevder at hvis mineralolje kommer inn i kroppen er dette kreftfremkallende/farlig for leveren/kan gi leddgikt -gjør huden avhengig av krem (den blir tørrere uten etter man har begynt å bruke den) -huden blir i ubalanse -mineralolje er billig for produsentene -det er ofte ikke skikkelig renset (noen hevder det i noen tilfeller brukes avfallsfett fra McDonalds etc, vet ikke om dette er en myte) Vegetabilsk olje: -laget av levende planter -små molekyler som trenger inn i huden så huden kan nyttiggjøre seg vitaminene -tetter ikke porene -huden blir i balanse (?) -har også lest her: http://www.expertsvar.se/english/pressrele...mp;languageID=2 at også vegetabilsk olje gjør huden "avhengig" av krem -når man går fra mineralolje til vegetabilsk olje kan visstnok huden reagere med å først bli tørr/huden kvitter seg med avfalsstoffer (urenhet/sorte prikker) i begynnelsen, inntil huden (tar omtrent en mnd før huden er fornyet) har vent seg til overgangen og blir i balanse (?) -her kan man lese om en som kritiserer vegetabilsk olje og forsvarer mineralolje så detaljert og overbevisende at jeg blir usikker: http://www.gaiaresearch.co.za/mineralvsplantoil.html Er det noen som vet om skikkelig (uavhengig) dokumentasjon på det ene eller det andre? Og er det forskjell på tørr og uren hud her? Virker som det er helst de med uren hud som bør unngå mineralolje? (jeg får nesten aldri kviser) Jeg personlig har nettopp begynt med økologisk hudkrem med vegetabilske oljer, og jojobaolje (voks), fra DN skincare.. Ingen som har kunnskap om dette?
Gjest catyn Skrevet 26. mars 2009 #3 Skrevet 26. mars 2009 Ingen som har kunnskap om dette? Hei. Personlig har jeg brukt både "vanlig" hudkrem altså med mineraloljer. og kremer med vegetabilsk ojle. Min personlige mening er at kremer med vegetabilsk olje absolutt er best! Jeg jobber i helsevesenet og var en hyppig bruker av b.l.a håndkrem da huden blir tørket ut av all desinfeksjons middel man må smøre hendene med. da jeg brukte håndkrem med mineral oljer smurte jeg hendene flere ganger om dagen. etter jeg byttet til håndkrem med vegetabilske oljer smører jeh hendene betydelig mindre. samme med body lotion og ansikts krem. så jeg anbefaler absolutt vegitabilske oljer. Jeg bruker kremer fra shine. kommer til å blogge endel om helsekost og kremer og div på min blogg. www.catys.blogge.no hilsen caty
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå