Gå til innhold

var det så vanskelig å bake gulrotkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå gir jeg opp...skulle liksom lage en flott gulrotkake, etter oppskrift jeg fant her på sidene.

Jeg pisker eggedosis, men foodprocessoren blir varm, og eggedosisen like tynn. I ovnen blåser kaka seg opp med masse bobler på toppen. Føler meg litt håpløs nå. Noen tips, til neste gang jeg prøver? For jeg prøver igjen!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hobbybaker
Skrevet

Jeg har av og til hatt problemer med stivpisking av eggedosis eller eggehviter. Jeg tror eggene enten er gamle eller ikke kalde nok når dette skjer.

Ellers kan du bake en gulrotkake der du ikke visper eggedosis i heletatt. På Kakemonsen.no ligger en kjempegod der du slipper dette problemet, den heter Saftig gulrotkake.

Skrevet
Jeg har av og til hatt problemer med stivpisking av eggedosis eller eggehviter. Jeg tror eggene enten er gamle eller ikke kalde nok når dette skjer.

Eggene er anbefalt å ha romtemperatur når de skal brukes til baking for å få et perfekt resultat :wink:

Skrevet

Jepp - romtempererte egg og fettfri bolle (veeeldig viktig). Du kan tørke av bollen med en halv sitron, eller sitronsaft på et papir før du tar ingrediensene i.

Pass på at mikseren også er fettfri :blunke:

Har aldri hatt problemer med å få stivpisket eggdosis og jeg har aldri brukt noe annet enn god gammldags håndholdt mixmaster (slik mor brukte :ler: )

Suz :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg brukte foodprocessor med den bølgede skiven som man bruker til å vispe krem med. Eggene var romtempererte, bollen fettfri og rein. Dosisen ble varm, og tynnflytende.

Skrevet

Da kan jeg bare sverge til mixmaster.... Det skal jo luft nedi massen og det er jeg ikke sikker på om foodprosessoren klarer????

Suz :wink:

Gjest Jamila
Skrevet

Hva slags foodprocessor brukte du? Måtte i et nødstilfelle bruke en stavmixer en gang, da gikk både stavmixeren og eggedosisen varm,-resultatet minte om en tyntflytende eggerøre :-?

God gammeldags mixmaster er det beste for å piske eggedosis eller eggehviter. Tror kanskje hastigheten på foodprocessoren er for høy, slik at det ikke kommer nok luft inn i eggene.

Et tips for å få stive eggehviter er å tilsette et par saltkorn, da blir de lettere stive.

Jamila

Gjest Anonymous
Skrevet

Gulrotkake skal ikke piskes.

Den skal bare røres sammen.

Derfor er den så enkel... :wink:

Mayamor ikke innlogget

Skrevet
Gulrotkake skal ikke piskes.

Den skal bare røres sammen.

Derfor er den så enkel... :wink:

Mayamor ikke innlogget

Jeg pisker jeg og får perfekt resultat hver gang :D Sikter som sagt i alt det tørre i eggedosisen og har revne gulroter i til slutt.

Skrevet

Den "pisek-krem"-skiven er ikke egnet til eggedosis.

Gammeldags mixmaster eller ballongvisp er best. Jeg bruker ballongvispen på stavmixeren min og har ingen problemer.

Har du ikke en visp til food-prosessoren din da?

Skrevet

ingen visp til foodprocessoren nei...bare en sånn som skal brukes til å lage deig, har to armer. Jeg har ikke mixmaster....

Betyr det at det er eggedosisen som gjør røra luftig og dermed forhindrer kakebunnen fra å bli rå? Hvis jeg visper for hånd da, er det bedre?

Mange skriver jo at de ikke pleier å vispe eggedosis, bare rører alt sammen.

Hvordan vet jeg forresten når kaka er ferdig stekt?

Skrevet

Du må skaffe deg en kakenål evt bruke en gammel strikkepinne... Stikk den inn i kaka når den begynner å se ferdig ut - henger det deig på den når du drar den ut er ikke kaka ferdig. Når det ikke henger igjen noe på nåla er kaka klar.

Suz - kakemonster :ler:

Gjest CEL. ikke pålogget
Skrevet

Jo lengre man pisker eggidosisen jo bedre blir kaken (gjelder de fleste kakene) Min miksmaster går som regel i 3 kvarter før jeg begynner med de andre ingrediensene.

Man kan bruke enden av en fysrtikk til å sjekke om kaken er ferdigstekt inni. Selv bruker jeg lange trepinner som man bruker til grillspyd (har så mange som aldri blir brukt...)

Skrevet

veel....prøvde på nytt, piska eggedosis med handmixer denne gangen. Kaka så kjempefin ut i ovnen, men da jeg tok den ut, "sank" den sammen og trekte seg sammen i kantene. Har jeg for mye gulrot i (5 dl)? Eller for stor form? (24 cm). Eller piska jeg for kort tid?

Gjest Mayamor
Skrevet

Den gulrotkaken jeg lager skal bare røres sammen med en tresleiv...

Til og med barna mine lager denne... :wink:

Like vellykket hver gang.

Mayamor

Gjest Tristessa
Skrevet

Det finnes ballongvisper med en ekstra kule inni vispen, som gjør det mye enklere å piske noe for hånd. For at en eggedosis skal bli luftig, må det piskes luft inn i den, og da må en ha noe som er vispformet.

Gjest Starya
Skrevet
Den gulrotkaken jeg lager skal bare røres sammen med en tresleiv...

Til og med barna mine lager denne... :wink:

Like vellykket hver gang.

Mayamor

Oppskrift?

Har planer om å få ungen mer bevandret på kjøkkenet.

Skrevet

Når du tar ut en nystekt kake skal du sette den forsiktig ned. Hvis du slenger den ut kan den synke sammen.

Som sagt pisker jeg eggedosisen i tre kvarter, hvor lenge lar du din piske? Den skal være stiv, slik at hvis du tar en teskje nedi skal ikke eggidosisen dryppe av skjeen!

I den gulrotkaken jeg lager er det 7-8 dl gulrot i, dette er kake i langpanne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...