Arwen Skrevet 2. juli 2003 #1 Skrevet 2. juli 2003 Trenger alle mulige tips om Roma! :D Hvordan er standaren generelt på hotellene? Noen som vet om noen romantiske ikke så altfor dyre hoteller? Vi skal dit på bryllupsreise (om over et år, så jeg har gooood tid. Liker bare å planlegge :D ) kommer sansynligvis ikke til å reise chartertur - føles litt uromantisk av en eller annen grunn (kanskje bare jeg som er sær men..)
Gjest Poirot Skrevet 2. juli 2003 #2 Skrevet 2. juli 2003 Vi reiste charter, med Star Tour, men øltes helt som en vanlig tur. Er jo ikke som i syden. Vi likte iallefall å se Colloseum, handlegatene, katakombene, Pompeii, området rundt Spansketrappen. Se opp for sigøynere! Vi ble prøvd frastjålet ting OPPI veska flere ganger.
Kalas Skrevet 2. juli 2003 #3 Skrevet 2. juli 2003 Et insidertips er restauranten Scanderbeg. Tror gaten den ligger i heter det samme, men husker ikke om det er Via Scanderbeg eller noe annet. Uansett et lite og trangt smug ikke langt unna turisthelvetet ved Fontana di Trevi.
Gjest Jamila Skrevet 8. juli 2003 #5 Skrevet 8. juli 2003 Jeg har selv vært i Roma 3-4 ganger, og favorittaktiviteten er rett å slett gatevandring og sitte på utecafeer og se på folk! :D Dersom dere skal reise videre fra Roma, eller har tidspress: 4 dager i Roma er nok. Dersom dere har flere dager, kan det være fint å ta en tur ut av byen, f.eks. til Ostia på kysten. Viktig å ha gode sko hvis man skal gå rundt i Roma i fire hele dager - og dessuten er ettermiddagslur anbefalelsesverdig. Severdigheter: Vatikanmuseet, først og fremst det sixtinske kapell, St.Peterkirken, inkl. tårnet, Trastevere (Romas svar på grünerløkka), Colosseum og Foro Romano, historiske sentrum inkl. Piazza Navona, Spansketrappen, Trevi-fontenen, Santa Maria della Popolo-kirken. Borgheseparken og Gianicolohøyden er bra for lunsj, kjøp litt ost og brød og oliven etc og ta med i parken - sitt i gresset og nyt utsikten! For shopping er Via Cola di Rienzo bra, middels priser - gode kjøp på gata (sko etc.). Ligger ved i Prati (ved Vatikanet og Hotel Colors). Vi var på en veldig hyggelig restaurant som heter Enoteca Cul de Sac, like ved Piazza Navona. De er særlig gode på småretter. Hotell er ganske dyrt i Roma. Skygg unna området ved togastasjonen (Termini)-anbefales ikke. Mye støy natterstid og utrygt om dagen. Du kan finne noen ok hoteller i nærheten av Vatikanet til 80-100 Euro/natt, det er de beste hotell-dealene jeg har hørt om. Sjekk imidlertid www.letsgo.com for overnattingstips før du drar. Jeg har aldri vært spesielt historieinteressert, men fikk et helt nytt syn på dette første gang jeg var i Roma. Pass på at dere får med dere en gåtur i typisk historiske områder, og les gjerne om Romas historie før dere drar. Kan jeg få bli med? Jamila
Arwen Skrevet 8. juli 2003 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2003 Tusen takk for mange tips jamila :D skal printe ut det du skrev og bruke det som en mini reiseguide når vi drar. (skal kjøpe gyldendals reiseguide også før vi drar) Du kan nok desverre ikke få være med denne gangen, bryllupsreisen vår vil vi ha for oss selv men neste gang jeg drar dit (regner med at Roma er en by jeg vil tilbake til) skal du få være med :D
Felicia Skrevet 8. juli 2003 #7 Skrevet 8. juli 2003 Kan jeg bare snike meg inn å komme med noen tilføyelser - har i en periode jobbet i Roma og ved hver mulighet jeg hadde snek jeg meg ned til Pantheon... en fantastisk bygning som jeg har lagt helt for elsk. Ta en titt på den her - er den ikke vakker? Dessuten har de verdens beste is-bar rett inærheten :oops: Ellers vil jeg bare kommentere at det er gjort en enrom ryddeaksjon rundt termini for noen år siden, så det er ikke så guffent der som det var tidligere. Så dersom du reiser med stramt budsjett kan kansje det være noe å tenke på da hotellene er betraktelig billigere der. De siste gangene jeg har vært i Roma har jeg bodd der - mer penger til å shoppe For en litt anderledes reiseguide og info om steder/restauranter/historie anbefaler jeg Pål Bang Hansens bok om Roma - Jeg drømmer meg bort i den av og til
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #8 Skrevet 8. juli 2003 pensione Panda er et ok alternativ å bo i Roma( bodd der tre ganger) internettadressen er;www.webeco.it/hotelpanda ligger like ved Spansketrappen i hyggelig trang gate m gode restauranter og deilig pizza(focaccia) bakeri..
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2003 #9 Skrevet 8. juli 2003 pensione Panda er et ok alternativ å bo i Roma( bodd der tre ganger) internettadressen er;www.webeco.it/hotelpanda ligger like ved Spansketrappen i hyggelig trang gate m gode restauranter og deilig pizza(focaccia) bakeri..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå