Gå til innhold

Vi vurderer å flytte til nytt sted

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er et par i 35-40 års alder med to små barn på snart 1 år og 3 år. Har bodd i Oslo i "alle år" og ønsker oss nå ut av byen og nærmere sjø og land. Vi vuderer mange områder rundt Oslo-fjorden, både på Østfold og Vestfold-siden, uten at vi har hverken familie eller venner i disse områdene.

Er det noen her som har gjort liknende som kan dele erfaringer? Er det vanskelig å etablere seg på nytt sted, få venner etc?

Er det noen pro's og con's for Østfold versus Vestfold?

Hadde vært spennende med innspill!

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Vi er et par i 35-40 års alder med to små barn på snart 1 år og 3 år. Har bodd i Oslo i "alle år" og ønsker oss nå ut av byen og nærmere sjø og land. Vi vuderer mange områder rundt Oslo-fjorden, både på Østfold og Vestfold-siden, uten at vi har hverken familie eller venner i disse områdene.

Er det noen her som har gjort liknende som kan dele erfaringer? Er det vanskelig å etablere seg på nytt sted, få venner etc?

Hvis du vil ha det snobbete velger du Vestfold, og hvis du vil ha det harry velger du Østfold.

Skrevet

Vi flyttet fra Oslo til Tønsberg for mange år siden.

Det var tøft for oss voksne i begynnelsen, for det myldrer ikke akkurat av fritidstilbud her. Folk er rimelig reserverte og det tar litt tid å komme seg inn i "miljøet".

Men med barn er det lettere, for du møter en god del gjennom barnehage og skole/fritidstilbud.

Pros med Tønsberg er korte avstander, svært gode sykkelveier, mye flott natur, badestrender. Om vinteren er skiløypene gode, det er mange turer i regi Turistforeningen og turstier som vedlikeholdes mesteparten av året.

Boligprisene er høye, men ikke så høye som i Oslo. Gode, barnevennlige områder er Teie, Eik, Trelleborg, Tolvsrød. Ikke for langt fra sentrum.

Alt i alt så ser jeg etter noen år her nede at jeg ikke ville flyttet tilbake til Oslo. Hverdagen er mye lettere i en liten by. Sånn som vi har det nå kan ungene hentes og leveres til fots eller med sykkel. Jobben er 10 minutter unna.

Skrevet
Hvis du vil ha det snobbete velger du Vestfold, og hvis du vil ha det harry velger du Østfold.

Nå skal vi vel ikke skjære alle over en kam..

Jeg kan bare uttale meg om Vestfold :) Har bodd her hele livet, både i Tønsberg, på Tjøme, og i Horten, og jeg trives som plommen i egget.

Bra kollektivtrafikk bl.a.

Det skal nok en del til for at jeg velger å flytte fra Vestfold for å si det sånn :D

Skrevet

Jeg (ts) takker for innspillene deres. Nå har vi Hvaler i kikkerten...noen østfoldinger her som kan si noe om det? Pendle til Fredrikstad for å jobbe, ok? Barnehagedekning i Hvaler kommune?

Tusen takk på forhånd for flere innspill!

Skrevet

Østfold:

Con's:

- Mye mobbing

- Mange sosialklienter

- Høy arbeidsledighet

- Topper statistikker for pillemisbruk, svindel, aborter, skilsmisser, mobbing, lav grad av skolegang, røyking, psykiatritilfeller og spillegalskap

- Uintelligente folk med lav sosial intelligens

- Stor skepsis

Pro's:

Pen skjærgårdsnatur

Vestfold:

Pro's:

- Siviliserte mennesker

- Positivitet

- Glade folk

- Respekt

Skrevet

Ønsker dere harry miljø og harry folkeferd, dårlige skoler/dårlige lærere og uhøflige mennesker med svakt verdigrunnlag: velg Østfold.

Om dere vil ha mer oppegående mennesker i nærmiljøet: velg Vestfold.

Skrevet
Jeg (ts) takker for innspillene deres. Nå har vi Hvaler i kikkerten...noen østfoldinger her som kan si noe om det? Pendle til Fredrikstad for å jobbe, ok? Barnehagedekning i Hvaler kommune?

Tusen takk på forhånd for flere innspill!

Heisann!

Jeg skal heller ikke utdype meg hva som er best av østfold vs vestfold, men jeg bor selv i Fredrikstad/Hvaler og trives kjempe godt! Jeg synes harrystempelet er sterk overdrevet - Fredrikstad er en vakker by, med utrolig mange koselige mennesker. Hvis dere velger Hvaler, som er utrolig idyllisk på vår/sommer er det ikke lengere enn 15-20 min kjøretur til Fredrikstad sentrum hvis dere vil ha litt mer "liv" rundt dere :-)

Jeg ønsker dere lykke til med leting!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ønsker dere harry miljø og harry folkeferd, dårlige skoler/dårlige lærere og uhøflige mennesker med svakt verdigrunnlag: velg Østfold.

Om dere vil ha mer oppegående mennesker i nærmiljøet: velg Vestfold.

Hvorfor er alltid mennesker så negative mot Østfold? Fredrikstad/Hvaler/Halden er flotte byer/steder med utrolige mange koselige mennesker!

Skrevet

Jeg kunne gjerne tenkt meg østfold egentlig.

Det er mye fin skjærgård der, boligprisene er mye billigere enn i Oslo (og i Vestfold tror jeg) i tilegg til veiene blir stadig bedre. Forhåpentligvis blir det snart en bedring på østfoldbanen også.

Og når det er sagt så er jeg ikke så fryktelig bekymret for at andre skal stemple meg som harry og mindre smart, er jo bare fantastisk å være seg selv, er det ikke folkens?

Skrevet

Jeg har bodd i Østfold i et drøyt år nå, i en kommune som går millioner i overskudd hvert år.

Folk her er kjempekoselige og plassen jeg bor på har kort vei til det meste. jeg bruker en time til Oslo, en drøy halvtime til Moss, Fredrikstad og Sarpsborg, samt Töcksfors, og bare et kvarter til Askim som er en koselig liten by. Tjuefem minutter til Mysen som også er veldig koselig.

Trives veldig godt her, og blir nok værende her ja, selv om alle "mine" synes jeg har flyttet altfor langt vekk og lurer på om jeg snart kommer tilbake :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...