Gå til innhold

Hvor viktig er styrketrening?

Anbefalte innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg proever aa trene saa ofte jeg gidder, og det blir vanligvis 30 min. til 1 time alt fra 1 til 4 ganger i uken. Jeg er slank og trenger ikke aa gaa ned i vekt saa jeg trener for aa holde meg i form, for den gode foelelsen det gir meg og for aa holde meg slank saa klart. :)

Men jeg maa innroemme at jeg er ikke flink til aa trene styrke, det blir fort kjedelig og jeg gir opp. Naa blir jeg strengt tatt fort lei av det meste saa det blir jo til at jeg trener mye forskjellig. For tiden gaar det i sykling paa ergometersykkel, men jeg har ogsaa perioder der jeg gaar tur, driver med yoga, sykler utendoers, svoemmer eller gaar paa rollerblades.

Men hvor viktig er denne styrketreningen naar man ikke har noe spesielt maal med treningen?

Jeg boer vel legge til at jeg har mild scoliose og mye stramme muskler i rygg, nakke og skulder pga. det saa jeg burde nok ... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Takk for link. :)

Jeg tenker som saa at man bruker jo de fleste musklene naar man svoemmer f.eks., saa da trenger man vel egentlig ikke aa drive med styrketrening hvis man ikke har et spesielt maal med treningen. Mulig jeg er helt paa viddene naa ... :fnise:

Men jeg tror uansett jeg boer proeve aa ta meg tid til litt styrke for mage, rygg og skuldre i det minste. Selv om det er aldri saa kjedelig!

Skrevet (endret)

Jeg tenker som saa at man bruker jo de fleste musklene naar man svoemmer f.eks., saa da trenger man vel egentlig ikke aa drive med styrketrening hvis man ikke har et spesielt maal med treningen. Mulig jeg er helt paa viddene naa ... :fnise:

Men jeg tror uansett jeg boer proeve aa ta meg tid til litt styrke for mage, rygg og skuldre i det minste. Selv om det er aldri saa kjedelig!

Svømming er kjempebra trening det, både mtp. kondisjon og styrke, men en styrkeøkt alene i uken ville bare gjøre deg godt tror jeg. Spesielt styyrketrening for de områdene du nevner over. Klarer du det er det utrolig bra! :trene:

Endret av Lotte27
Skrevet

Dersom du er normal- eller undervektig, ville jeg definitivt ha anbefalt styrketrening som førsteprioritet.

Styrketrening er med på å beholde muskelmassen, og du mister derfor mest mulig fett dersom du går ned i vekt. I tillegg er det med på å redusere faren for benskjørhet, og gir deg en stram og fin kropp.

Skrevet
Dersom du er normal- eller undervektig, ville jeg definitivt ha anbefalt styrketrening som førsteprioritet.

Styrketrening er med på å beholde muskelmassen, og du mister derfor mest mulig fett dersom du går ned i vekt. I tillegg er det med på å redusere faren for benskjørhet, og gir deg en stram og fin kropp.

har dere noen linker til hvordan man kan få gjort noen skikkelig gode styrketreningsøvelser hjemme?

Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)
har dere noen linker til hvordan man kan få gjort noen skikkelig gode styrketreningsøvelser hjemme?

KK har mange øvelser du kan gjoere hjemme. Har du noe utstyr som f.eks. strikk eller gymball kan du google det saa finner du massevis. Ellers er jo alltid biblioteket en sikker vinner. :)

Endret av Mea Culpa
Gjest Mea Culpa
Skrevet
Svømming er kjempebra trening det, både mtp. kondisjon og styrke, men en styrkeøkt alene i uken ville bare gjøre deg godt tror jeg. Spesielt styyrketrening for de områdene du nevner over. Klarer du det er det utrolig bra! :trene:

Naa har jeg ikke svoemt paa en stund da, har dilla paa sykling for tiden, men jeg skal proeve aa faa skvist inn litt styrketrening for overkroppen i det minste. Det tar jo ikke all verden med tid. :)

Takk for svar. :) Førsteprioritet blir det nok ikke, det er for kjedelig for meg, men overkroppen boer jeg trene opp litt.

Skrevet

Styrketrening er veldig viktig. Faktisk er det enda viktigere for kvinner enn for menn. Norske kvinner er på verdenstoppen når det gjelder benskjørhet. Ved å trene styrke, motvirker du den naturlige reduksjonen av benmasse, som fører til benskjørhet. I tillegg kan du se på det praktiske ved å være sterk: du trenger ikke spørre om hjelp til løfte ting. Du kan lettere forsvare deg om noen angriper deg. Osv. Om du skal slanke deg, så er det også en fordel å ha muskler, siden mer muskler = høyere forbrenning.

Selv om du bruker musklene, er ikke det det samme som å trene styrke. Du bør gjøre eksplisitte styrkeøvelser. Om man løper, så bruker man musklene i beina, men ikke hardt nok til at du bygger så veldig mye muskler (med mindre du er veldig utrent i utgangspunktet).

Skrevet
Naa har jeg ikke svoemt paa en stund da, har dilla paa sykling for tiden, men jeg skal proeve aa faa skvist inn litt styrketrening for overkroppen i det minste. Det tar jo ikke all verden med tid. :)

Takk for svar. :) Førsteprioritet blir det nok ikke, det er for kjedelig for meg, men overkroppen boer jeg trene opp litt.

Jeg trener styrke hjemme, med manualer, vektstenger o.l. Du har vel allerede fått linker med øvelser.

Om du synes det er kjedelig, kan du høre på musikk eller se på tv samtidig. Jeg taklet ikke å trene det på studio, for der spilte de jo bare høy, dårlig musikk. Men hjemme kan jeg selv velge musikken, og når man får høre på musikk man liker, blir treningen straks mer motiverende. Jeg fører også statistikk over treningen. Når man kan følge med på framgangen, så blir det også gøyere. Det blir litt konkurranse i det, med deg selv. Tenk at du -skal- klare å øke med et par kg innen den og den tidsfristen, så har du et mål og en motivasjon.

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Jeg trener styrke hjemme, med manualer, vektstenger o.l. Du har vel allerede fått linker med øvelser.

Om du synes det er kjedelig, kan du høre på musikk eller se på tv samtidig. Jeg taklet ikke å trene det på studio, for der spilte de jo bare høy, dårlig musikk. Men hjemme kan jeg selv velge musikken, og når man får høre på musikk man liker, blir treningen straks mer motiverende. Jeg fører også statistikk over treningen. Når man kan følge med på framgangen, så blir det også gøyere. Det blir litt konkurranse i det, med deg selv. Tenk at du -skal- klare å øke med et par kg innen den og den tidsfristen, så har du et mål og en motivasjon.

Foretrekker aa trene styrke paa studio jeg, da klarer jeg aa presse meg mer. Hjemme blir det bare kjedelig og saa gidder jeg ikke mer. :fnise: Trening boer jo vaere lystbetont og. :) Har ikke raad til treningssenter for tiden, men det er noe jeg definitivt vil prioritere naar sambis faar seg jobb.

Skrevet

På denne siden er konkrete øvelser( bare klikk deg litt rundt for andre øvelser også):

http://www.trening.no/nyhet.php?id=547

Her kan du lett søke frem til øvelser:

Iform.no, trim.no, youtube.com

Håper dette hjelper deg litt...

Skrevet

Pass på så du ikke blir utsatt for denne type svømming da..

http://www.kk.no/804919/trente-mannen-sin-til-dode

:fnise:

Skrevet
Uffda! :sjokkert:

Sambis er ti aar eldre enn meg, og jeg er den som maser om trening, saa jeg tror ikke det er noen fare for det. :fnise:

Bare pass på sier jeg :gjeiper:

Kanskje det er du som driver denne slags terror på din sambis.. HEHEHE :fnise:

Gjest Mea Culpa
Skrevet
Bare pass på sier jeg :gjeiper:

Kanskje det er du som driver denne slags terror på din sambis.. HEHEHE :fnise:

Vel, vi har jo snakket om aa begynne aa svoemme igjen ... :lur:

Saann ellers saa har jeg tatt til meg det som har blitt sagt og laget meg et lite styrkeprogram for overkroppen. Skal proeve aa trene styrke minst 2 ganger i uken. :jepp:

Skrevet
Vel, vi har jo snakket om aa begynne aa svoemme igjen ... :lur:

Saann ellers saa har jeg tatt til meg det som har blitt sagt og laget meg et lite styrkeprogram for overkroppen. Skal proeve aa trene styrke minst 2 ganger i uken. :jepp:

Flott da, trener selv styrke 2 ganger per uke, ikke med en vel 30-40 min, trener om morgenen så kampen om apparatene er minimal på senteret og jeg kan kjøre igjennom mitt program uten hindringer. Liker effektivitet i treningen =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...