Gå til innhold

Valg av eiendomsmegler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen formening om hvilke eiendomsmegler firmaer man bør velge eller om det er noen man bør styre unna i disse dager?

Bør man f.eks. velge en som er tilknyttet bank (eks: DnB Nor Eiendom, Eiendomsmegler1) eller private (iHus, Privatmegleren)?

Hvilke er best i pris, eventuelt hvis man trekker seg og ikke vil selge etter visningsrunder, takst, etc?

Takknemlig for svar fra folk med erfaring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når man skal selge, inviterer man et antall forskjellige meglere til å se på kåken og komme med prisanslag/salgstilbud. Så sammenligner man disse. Hvis det er én som skiller seg markert fra resten, velger man ikke denne, siden vedkommende antakelig er en tulling.

Endret av Leifr
Skrevet

Da jeg solgte leiligheten min i januar vurderte jeg fire-fem eiendomsmeglere før jeg valgte Exact. Grunnen til at jeg valgte de var at megleren hos Exact virket oppriktig interessert i å selge leiligheten min. Megleren tok mye kontakt uten å bli masete eller useriøs, og jeg følte at jeg ble satt pris på som en potensiell kunde. Denne megleren fortjente kontrakten. Jeg fikk solgt til en super pris! Er veldig fornøyd med Exact :)

Ps. De var hverken den billigste eller dyreste. Det er ikke alltid pris som er viktigst - husk det :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Noen flere med erfaring ved salg av hussalg og valg av eiendomsmegler?

Jeg er spesielt intresert erfaringer i Østfold/Fredrikstadområdet?

(Pris, service etc).

Skrevet

Jeg har solgt leilighet 3 ganger, 2 ganger brukte jeg Aktiv, 1 gang Ring Eiendom. Sist gang hadde jeg mange meglere på befaring, hvor Aktiv ikke imponerte i det hele tatt.

Ikke heng deg opp i meglerfirma, men heller selve megleren. Notar er kjent for å lage mye rot, dette har alle jeg kjenner som har brukt dem erfart. Pris varierer også stort, jeg fikk megleren fra Ring til 20 000 mindre enn hva Aktiv og Krogsveen skulle ha.

Viktigst er å finne en med lokalkunnskap og noen som er akkurat passe pågående. velg noen som har et realistisk syn på salget, ikke en som lover gull og grønne skoger.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye koster det sånn ca å selge en leilighet i Oslo til ca 2 000 000,- i meglerhonorar og salgsomkostninger?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg valgte postbanken fordi de var en god del billigere enn de andre. Men det var mye tull - bytte av megler (pga permisjon av min opprinnelige megler), den nye megleren dukket ikke opp til avtaler, etc etc, og på overtakelsesdagen sto jeg og kjøper der og ventet, og megler kom ikke, svarte ikke på telefon, og jeg måtte bare overlevere nøklene og satse på at alt gikk bra. Pluss at det visstnok kostet 10.000 kr mer enn det kontrakten sa, pga nye regler som hadde dukket opp i løpet av salgsprosessen.

Ville ikke anbefalt dem, med de ti tusen kronene kostet de like mye som andre som sikkert ville gjort en bedre jobb.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan velge en som noen du kjenner og stoler på anbefaler, eller så kan du undersøke selv. Jeg har bare vært med på å selge bolig én gang, og vi valgte en megler som vi hadde vært på visning hos og som vi fikk et godt inntrykk av. Han hadde gjort et godt forarbeid med å gjøre boligen innbydende og fristende, og han virket seriøs. Vi hadde også sett at han hadde fått en god pris for andre boliger. Vi hadde flere meglere fra ulike firmaer innom og valgte helt bevisst ikke de meglerne som trodde at salget var deres bare fordi de var bedt om å komme med et tilbud. Vi ble frarådet å bruke DnB Nor og Notar, DnB fordi de er dyre og Notar fordi de ikke har peiling. Det merket vi selv da vi hadde vært på visning med en Notar-megler (ikke visningsassistent), og jeg ringte henne opp etter visningen med et spørsmål angående røropplegget, som hun besvarte med: "Jeg er jo ingen rørlegger, så det vet jeg ingenting om." Øh, neivel... Trodde meglere skulle vite ALT om boligen, jeg... :-P

Skrevet
Hvor mye koster det sånn ca å selge en leilighet i Oslo til ca 2 000 000,- i meglerhonorar og salgsomkostninger?

Hva leiligheten er verdt spiller ikke noen rolle for hva prisen av megler koster.

Pris på megler kan variere alt fra 45 000 til 70 000, i disse tider er det lettere å prute på meglerprisen.

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde det spillte en rolle hva boligen er verdt/blir solgt for, meglerne skal jo ofte ha en viss prosent av salgssum i meglerprovisjon?

Skrevet
Trodde det spillte en rolle hva boligen er verdt/blir solgt for, meglerne skal jo ofte ha en viss prosent av salgssum i meglerprovisjon?

Hva taksten til boligen er har ingenting å gjøre med hva megleren tar. Noen meglere tar en viss % av hva leiligheten blir solgt for over takst, men det er helt irrelevant om boligen er verdt 1 mill eller 2 mill. Min siste megler opererte med fastpris, han kostet det samme uansett hva boligen ble solgt for.

Gjest Gjest
Skrevet

Ring 5-10 meglere og slå av en prat. Invitert minst 3-5 meglere for en verdivurdering. Se hvem som passer best til å selge deres bolig. Og er dere usikre så inviter 2 en gang til. ;)

Det gjorde vi og angrer ikke et sekund. Den hippe dama som hadde sååå mange ideer ble i andre runde forkastet for en noe eldre, men fortsatt ung, mann i dress og rolig væremåte. Det var ikke en stilig leilighet på grynerløkka til 1 mill vi skulle selge, men en enebolig litt lenger fra sentrum til 3 mill - og da passet en rolig type bedre enn den hippe.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_jente29_*
Skrevet

Hei. Jeg vil anbefale å bruke en advokat som også jobber med eiendomsmegling. Dersom du skulle få problemer med kjøper vil dette lønne seg. Mitt inntrykk er at eiendomsmeglere har svært liten grei på juridiske problemstillinger når ting går galt. Dette i motsetning til en advokat/ eiendomsmegler.

Jeg har selv benyttet meg av eiendomsfirmaet Foss & co i oslo. Megler gjorde en slett jobb og da kjøper trakk seg fikk jeg kjennskap til at megler hadde unnlatt å kreve inn forskudd ved kontraktsinngåelse. Dette opplyste han om da kjøper informerte om at han ikke ville gjøre opp for seg. Nå har jeg behov for en advokat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...