Gå til innhold

Kan jeg ikke bli gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeste tøtto
Skrevet

Hei Hei :) Min kjære og jeg har hatt sex i snart 1 år uten prevensjon. I begynnelsen hadde vi ingen planer om å skulle prøve å bli gravid, så vi hoppet av i svingen. Så noen måneder gikk det galt og det kom for han inni meg. Ingenting skjedde og vi begynte å lure på om jeg kanskje ikke kan bli gravid. Nå har vi hatt sex og det går for han i meg hver måned i over et halvt år. Er det normalt å da ikke bli gravid? Kan det være noe i veien med oss? Jeg er 18 år og typen min er 20. Jeg har hørt at man er ekstra fruktbar når man er så ung. så hvorfor har ikke noe skjedd?

Noen som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du gikk på pillen før, så kan det ofte ta opptil ett år før syklusen er tilbake til normalen. Dessuten så er det mange som prøver i flere år for å bli gravide, og da bruker de mange "triks" også, som å måle basaltemp, teste etter eggløsningen osv. Så det betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan bli gravid selv om det ikke har skjedd frem til nå. Når det gjelder når man er fruktbar osv så har ikke det så mye med alder å gjøre (så fremt man fortsatt er i fruktbar alder da). Det sies at kroppen er best egnet for å få barn i starten av 20-årene, men det tror jeg har mer med evnen til å komme tilbake til "normalform" etter et svangerskap. Som vi alle vet, så er dette høyst forskjellig fra kvinne til kvinne :) Hvorfor bruker dere ikke prevensjon lenger? Er dere klare for å få barn? Det er jo et ganske stort ansvar, og burde ikke være et slumptreff så sant det kan unngås. Er han klar over at dere faktisk ikke bruker prevensjon lenger f.eks.? Ikke helt meningen å spore av, beklager.

Du kan nok fortsatt bli gravid, men for å være sikker, kan du bestille time hos gynekolog som kan se etter cyster ol ved en innvendig ul. Da får du nok litt bedre svar ;)

(OT igjen. Denne tråden passer nok også best på "Prøvere og ufrivillig barnløse".) :)

Gjest Gjeste tøtto
Skrevet
Hvis du gikk på pillen før, så kan det ofte ta opptil ett år før syklusen er tilbake til normalen. Dessuten så er det mange som prøver i flere år for å bli gravide, og da bruker de mange "triks" også, som å måle basaltemp, teste etter eggløsningen osv. Så det betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan bli gravid selv om det ikke har skjedd frem til nå. Når det gjelder når man er fruktbar osv så har ikke det så mye med alder å gjøre (så fremt man fortsatt er i fruktbar alder da). Det sies at kroppen er best egnet for å få barn i starten av 20-årene, men det tror jeg har mer med evnen til å komme tilbake til "normalform" etter et svangerskap. Som vi alle vet, så er dette høyst forskjellig fra kvinne til kvinne :) Hvorfor bruker dere ikke prevensjon lenger? Er dere klare for å få barn? Det er jo et ganske stort ansvar, og burde ikke være et slumptreff så sant det kan unngås. Er han klar over at dere faktisk ikke bruker prevensjon lenger f.eks.? Ikke helt meningen å spore av, beklager.

Du kan nok fortsatt bli gravid, men for å være sikker, kan du bestille time hos gynekolog som kan se etter cyster ol ved en innvendig ul. Da får du nok litt bedre svar ;)

(OT igjen. Denne tråden passer nok også best på "Prøvere og ufrivillig barnløse".) :)

Ja, selvfølgelig vet han at vi ikke bruker noen form for prevensjon.

Jeg har ikke gått på pillen, så det kan ikke være derfor.

Vi har lyst på barn, vi vet at det er et stort ansvar

Skrevet
Ja, selvfølgelig vet han at vi ikke bruker noen form for prevensjon.

Jeg har ikke gått på pillen, så det kan ikke være derfor.

Vi har lyst på barn, vi vet at det er et stort ansvar

Da foreslår jeg at du starter å teste etter eggløsningen, slik at du vet at du har/ikke har det. Så kan man ta kontakt med fastlegen for en videre konsultasjon. Det er gjerne de som vet best.

Skrevet (endret)

Et liten avsporing til, men er det ingen som har tenkt på at hvis det er et problem kan det ligge hos han også?

Men legen er tingen, noe dere begge evt burde gjøre :)

Endret av Seth

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...