Gå til innhold

Situps

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg pleier å ta situps med bøyde knær og hende under hodet, og løfe opp mot knærne. Jeg så i går på Bedrepuls i NRK at deltakerne der tok situps ved at treneren holdt på føttene deres, og de hadde hendene oppå brystet, og bøyde seg helt opp til knærne (slik at haken nesten var borti). Selv prøvde jeg å gjøre dette, men det ble bare vondt i ryggen og kjente ikke noe særlig i magen.

Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige sit-ups (og spesielt typen der du går helt opp) er veldig belastende for ryggen. Vil heller anbefale statiske øvelser for magen, for eksempel planken. Denne artikkelen gir endel tips til øvelser.

Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet

Hvorvidt du klarer/skal ta hodet helt opp til knærne eller ei har med hvor sterkt du er i ryggen å gjøre. Er du ikke sterk i ryggen skal du ikke gå helt opp.

Jeg pleier å ligge på pilatesball (eller hva det nå heter). Da har jeg hendene på brystet og reiser meg sakte opp (ikke til full sittehøyde) og ned igjen. Jeg kjenner at det tar i magen og det er jo det som er viktig.

Skrevet

Det er mange måter å ta sit-ups på, og den ene måten er ofte like rett som den andre...

Jeg bruker "pilates-varianten!, der jeg sitter med bøyde ben (90 grader), rett rygg og stram kjernemuskulatur.

Så lener jeg meg sakte bakover, fremdeles med rett rygg og stram kjernemuskulatur, så langt som jeg klarer med riktig holdning, før jeg heiser meg opp igjen ved hjelp av magemusklene...

Hendene kan brukes som støtte ved å holde lett under knærne med håndflaten oppover.

Denne øvelsen er veldig effektiv for meg, som får veldig vondt i ryggen av vanlige sit-ups.

Gjest Wrangler
Skrevet

Den siste varianten, med "motsatt" sin ups (sit down?) skal jeg prøve! Om ikke annet for å prøve noe nytt.

Må si jeg stusset selv over at de på Puls tok den varianten som er mest belastende for ryggen på de utrente deltakerne. Den trener jo vel så mye rygg pg lår som mage - men muligens det som var meningen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...