Gjest Linda82 Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hva er den mest lønnsomme betalingsmåten når man handler i Sverige med tanke på best valutakurs og bankgebyrer? Noen råd eller tips? Hva gjør dere andre?
Gjest Gjest31 Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Hva er den mest lønnsomme betalingsmåten når man handler i Sverige med tanke på best valutakurs og bankgebyrer? Noen råd eller tips? Hva gjør dere andre? Dette gir deg best kurs. Alt 1. Betal med visadelen på kortet. Ikke slå pinkode, men signer på kjøpet. (gamle måten), da er det din bank og ikke en svensk bank eller butikken som regner kursen. Alt 2. Er overføring fra din konto til en svensk konto.
Gjest gest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Alt 1. Betal med visadelen på kortet. Ikke slå pinkode, men signer på kjøpet. (gamle måten), da er det din bank og ikke en svensk bank eller butikken som regner kursen. Normalt sett er det vel Visa som setter kursen, er det ikke det? Jeg spurte min bank om dette i sommer, og de sa at når man handler med visa i utlandet så benytter hverfall min bank visa sin kurs, og det er kursen på bokføringstidpunktet, og ikke tildspunkt for kjøp, som vil være gjeldende. Men det kommer kanskje ann på banken da? Og/eller brukerstedet?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Hvis man handler på grensen (eks Nordby) har de to terminaler. De spør om du vil betale med norske eller svenske. Betaler du med svenske - bruker du VISA-delen og får din egen bank sin valutakurs. Dersom du betaler med norske - får du den kursen som butikken bruker (og den er garantert dårligere enn den som banken din har - dette skal de tjene litt kr på..). Altså - betal med VISA i svenske kr.
Gjest Gest Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Ja, da skjønner jeg hva du mener. Jeg har aldri vært ute for å få tilbud om å betale i NOK når jeg er i utlandet, så jeg var ikke klart over at det var en reell problemstilling. Å betale i SEK vil nok i de aller, aller fleste tilfeller lønne seg ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå