Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Siden det i dag er mange tråder av typen gjesteliste/ikke invitert/hvem skal inviteres/invitere med følge?, så tenker jeg at dere kanskje har mulighet til å komme med innspill på enda en slik tråd?.. Gjestelisten er på 60-65 stk. En del er slekt vi ikke har kontakt med selv, men som det er viktig for våre foreldre at inviteres. Foreldre bidrar med noe penger, noe som gjør det vanskelig å ikke invitere de vi ikke har behov for å ha tilstede..(hva gjør man ikke for sine foreldre). Pga alle disse gjestene (onkler/tanter, søskenbarn m/partnere), har vi ikke råd til å invitere venner til middag, de må komme til kaffe. Vi vil helst hatt de til middag og enkelte slektninger til kaffe, men pga slektskapet og at de må reise langt, er vel det brudd på skikk og bruk? Og det blir bare vanskeligere å ikke invitere, når det er såå viktig for foreldrene våre. Vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre. Kom gjerne med innspill! Må vel også nevne at min forlovede foretrekker små bryllup, men nå "godtar" større bryllup etter at foreldrene har spredd ordet til slekta (altså at det er for sent å snu). Jeg vil gjerne at det skal være en fin dag for oss, og lurer veldig på hvordan jeg kan balansere min forlovedes ønsker og våre foreldres. Ingen fortalte meg at bryllup var familie-diplomati på forhånd... Hadde vi kun invitert de nærmeste på middag, og alle andre til kaffe, hadde ikke slekta kommet pga reiseavstanden. Inviterer vi slekta til kaffe, blir det sett på som uhøflig, og inviterer vi slekt til middag, blir det bryllup på foreldrenes premisser..
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Dersom foreldrene deres skal bestemme gjestelista får de jammen betale også!
Gjest ts Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Glemte å nevne at både jeg og min forlovede er ganske rolige personer, som gjerne vil gjøre alle til lags.. Så denne prioriteringen og utelukkingen og tankene på hvordan vi vil ha bryllup og forventninger etc. er ikke helt lett for oss. Tenkte kanskje noen her er inne hadde noen smarte tips Til innlegg #2: foreldrene har ikke konkret skrevet gjestelista, men klart kommet med sine forventninger og spredd ordet til slekta. Vi burde kanskje satt ned foten her, men det virker veldig viktig for foreldrene, og vi vil jo gjerne bevare husfreden...
Gjest Elize Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Lik ser vår gjesteliste ut. Middag: Min side: Foreldre Søster og barn Bestemødre Forlovere (2 stk) En tante og onkel og barn (de har betydd utrolig mye for meg i oppveksten) Gudforeldre Ett søskenbarn og samboer (som også er en utrolig god venninne) En gammelonkel En venninne fra utlandet Dette blir 29 stk Hans side: Foreldre Søsken, svigersøsken og barn Forlover 2 venner Tanter og onkler (han har liten familie, så hele familien er invitert til middag) Dette blir 22 stk Kaffe: Min side: 14 tanter og onkler 4 søskenbarn 3 venninner Dette blir 25 stk Hans side: 2 venner Dette blir 4 stk Alle er invitert med følge.
Gjest ts Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Lik ser vår gjesteliste ut. Middag: Min side: En tante og onkel og barn (de har betydd utrolig mye for meg i oppveksten) Kaffe: Min side: 14 tanter og onkler Å, så greit å se hvordan andre har gjort det. Fikk dere noen reaksjoner på at bare en tante/onkel var invitert til middag på din side, og resten til kaffe? Jeg kunne godt tenkt meg å gjort det slik, men siden alle må reise så langt, er jeg redd det blir oppfattet veldig frekt og siden foreldre betaler noe er jeg redd de blir fornærmet. I følge Ditt Bryllup er et bryllup en familiebegivenhet, og familie prioriteres over venner denne dagen.. Problemet for oss er at en del venner er mer som familie, enn tante Olga som brudgommen traff i 1995..
Gjest Elize Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Å, så greit å se hvordan andre har gjort det. Fikk dere noen reaksjoner på at bare en tante/onkel var invitert til middag på din side, og resten til kaffe? Jeg kunne godt tenkt meg å gjort det slik, men siden alle må reise så langt, er jeg redd det blir oppfattet veldig frekt og siden foreldre betaler noe er jeg redd de blir fornærmet. I følge Ditt Bryllup er et bryllup en familiebegivenhet, og familie prioriteres over venner denne dagen.. Problemet for oss er at en del venner er mer som familie, enn tante Olga som brudgommen traff i 1995.. Nei, alle vet hvor mye denne tanten og onkelen har betydd for meg, så det har gått greit. Noen av tantene og onklene mine er mine gudforeldre, så egentlig har jeg invitert 6 tanter og onkler til middag. Vi brukte mye tid på gjestelista og den forandret seg mange ganger, men det var ikke enkelt og skulle ta hensyn til alle gjestene. Men jeg håper og tror at vi har kommet frem til en løsning som passer oss og våre gjester.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Huff, vanskelig dette her Det er et par triks dere kan gjøre for å ikke tråkke noen på tærne, men samtidig bli fornøyde selv... 1) Dere velger en billigere middagsløsning, slik at alle gjester er inviterte til middag (altså ingen kaffegjester) 2) Dere velger å ha kun få til middag, dvs forlovere, foreldre og søsken... Da slipper dere å ha "tante Olga" til middag i stedet for en nær venn Vi velger å ha en "billig" løsning for middagen slik at vi kan invitere alle til alt. Vi har bryllupet på et lokale der vi kan ordne med maten selv, og ser at prisen for tre-retters middag til alle gjestene blir overkommelig (vi har også 60-65 gjester). Selv slet vi litt med å skrive gjestelisten... Kan vi invitere den tanta, og ikke den? Bør vi invitere den med eller uten partneren sin? Hvilke venner skal vi invitere? Osv... Verste med hele bryllupsplanleggingen spør du meg...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Må vel også nevne at min forlovede foretrekker små bryllup, men nå "godtar" større bryllup etter at foreldrene har spredd ordet til slekta (altså at det er for sent å snu). Jeg vil gjerne at det skal være en fin dag for oss, og lurer veldig på hvordan jeg kan balansere min forlovedes ønsker og våre foreldres. Ingen fortalte meg at bryllup var familie-diplomati på forhånd... Vet du hva?! Ta hensyn til forloveden din, og arranger en liten middag. Kanskje kompromiss med foreldrene, og inviter slekta til kaffe. Kommer de ikke pga avstand, er det opp til dem! Viktigere at begge i brudeparet har det bra
Norbertine Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Vi valgte kun å invitere aller nærmeste familie + forlovere til bryllupsmiddag (ca 40 stk), og deretter inviterte vi venner + familie under 30 år (ca 65 stk) til en heidundrande fest med svært enkel servering helga etter.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 Vet du hva?! Ta hensyn til forloveden din, og arranger en liten middag. Kanskje kompromiss med foreldrene, og inviter slekta til kaffe. Kommer de ikke pga avstand, er det opp til dem! Viktigere at begge i brudeparet har det bra Om dere har litt ekstra til kaffen; noen påsmurte rundstykker, snitter og litt annen kald mat i tillegg til kaker, veier dere opp for tilreisende som ikke får middag. Med nattmat i tillegg skal det bli bra Hvis dere kommer dere unna med 10-15 stykker til middag skjønner alle, også tante Olga, hvorfor de ikke er invitert til middag. Mottagelse av alle kaffegjester med velkomstdrink og ny bordsetting Søsteren min hadde en liten middag på en restaurant da hun giftet seg (forlovere, foreldre og søsken), og kaffe/kaker (med litt rundstykker++) og fest etterpå i et annet lokale for mange flere Ingen som reagerte på det.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #11 Skrevet 17. februar 2009 Vet du hva?! Ta hensyn til forloveden din, og arranger en liten middag. Kanskje kompromiss med foreldrene, og inviter slekta til kaffe. Kommer de ikke pga avstand, er det opp til dem! Viktigere at begge i brudeparet har det bra vet du hva? hvis foreldrene spleiser, så burde deres ønsker bli hørt også. kan ikke bare ta i mot penger, og ikke gjøre noe gjengjeld altså - det er frekt det! "viktigere at brudeparet har det bra" .. da må de la være å ta i mot penger da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå