Gå til innhold

Den for#¤% gjestelista!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiah her...

Argh!! Holder på å bli gal av å skrive gjesteliste. Hvem skal til middag og hvem skal til kaffi?? Det er uaktuelt å ha alle til middag, spørsmålet er hvor skal grensen gå for hvem som skal til hva. Syns det er megavanskelig!! Nærmeste familie, forlovere og faddere er selvsagte til middag (40 stk), mens tanter og onkler (33 stk) er bestemt skal inviteres til kaffi og bryllupsfest. Men hva med vennene (50 stk) og stesøsken (5 stk) som jeg ikke har vokst opp sammen med og som jg treffer 1 gang i året? Noen av vennene er jo nærmere enn andre. Hva gjør jeg?? Noen tips og råd å komme med? At noen synes det er upassende å ha kaffigjester er jeg ikke interessert i å høre om, da det er veldig vanlig å ha kaffigjester til bryllup på Sunnmøre.

Det skal sies at noen er studievenner, andre barndomsvenner, andre igjen er venner fra videregående. Vi har like mye kontakt med de fleste. Men hva gjør jeg med de som er i samme jentegjengen (vi reiser på tur sammen annet hvert år og har studert samme fag på universitetet), men hvor jeg egentlig har mest å gjøre med bare noen få av dem?? Hva med partnerne deres? Middag eller kaffi? Jeg vrir meg i håret hver dag! vil helst invitere alle 121 på listen til middag, men det blir for liten plass (det er plass til omtrent 100 stk til sammen i lokalet).

Help me :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Misunner deg absolutt ikke. Selv gikk vi for lavbudsjettvarianten med grendahus for å kunne invitere alle til middag.

En tanke som slo meg: Faddere- har de virkelig presedens over stesøsken (eller onkler og tanter)?

Men er hovedproblemet at det er for liten plass i lokalet til alle? Hvis det kommer 121, og lokalet tar bare 100? Skal dere være i et nytt lokale når det blir kaffe og kaker? Eller er det slik at du må kutte 20 gjester?

Eller skal dere ha kaffe/fest i et annet lokale enn middagen?

Vårt grendahus tok 100 max. Vi inviterte 126, og det viste seg at "bare" 100 kunne komme. Vi regnet med litt svinn, noen av de inviterte bodde utenlands etc. Og hvis nå flere enn 100 hadde sagt ja, skulle vi vel alltids fått skviset dem inn.

Det blir nok lettere for vennene dine å svelge å ikke bli invitert til middag dersom det ikke blir gjort forskjell. Ha middagen som ren familiemiddag (med forlovere, selvsagt), og ikke bruk for lang tid på den, spar evt. noen av talene til kaffen. Gjør kaffen til en fin og lang seanse med sanger/innslag, og ha nattmat relativt tidlig på kvelden, slik at alle de som bare ble invitert på festen (2/3 av bryllupet) likevel får nok av både vått og tørt.

Det går sikkert bra! Ha evt forslag til noe alle de andre gjestene kan finne på mens familien spiser middag - kanskje de kan ha et felles opplegg med noe?

Skrevet

Famile, stesøsken, tanter/onkler, faddere og forlovere til middag, resten på kaffe og festen.

Da blir dere ca 78 til middag.

Lett og da si til venner at pga plass mangel så har dere valgt og ha kun familie til middag og ALLE venner til kaffe og den vider festen, ingen som blir holdt utenfor av vennene da.

Skrevet
Famile, stesøsken, tanter/onkler, faddere og forlovere til middag, resten på kaffe og festen.

Da blir dere ca 78 til middag.

Lett og da si til venner at pga plass mangel så har dere valgt og ha kun familie til middag og ALLE venner til kaffe og den vider festen, ingen som blir holdt utenfor av vennene da.

Slik ville jeg gjort det også. Det er det som er mest vanlig her i egnen.

Om du skal begynne å rangere venner, vil du garantert tråkke mange på tærne. Om du derimot lager en konsekvent regel, INGEN venner punktum, så vil det være lettere å svelge enn om du inviterer noen men ikke andre. Siden dere blir såpass mange bare med familie, skulle ikke folk ha problemer med å skjønne dette.

Skrevet

Misunner deg absolutt ikke. Selv gikk vi for lavbudsjettvarianten med grendahus for å kunne invitere alle til middag.

En tanke som slo meg: Faddere- har de virkelig presedens over stesøsken (eller onkler og tanter)?

Det er egentlig bare 1 fadder og kona hans som kommer. Jeg har mye mer med dem å gjøre enn mine stesøsken. Tanter og onkler har vi mye mindre å gjøre med enn venner, og tenker derfor å ha venner til middag i stedet. Kanskje det er helt bak mål egentlig? Vennene kommer til å reise fra både Oslo og Trondheim for å delta i bryllup på bygda på sunnmøre. Mens tanter og onkler stort sett bor på sunnmøre. Blir det likevel feil å invitere venner fremfor tanter og onkler? Blir så usikker jeg nå.

Men er hovedproblemet at det er for liten plass i lokalet til alle? Hvis det kommer 121, og lokalet tar bare 100? Skal dere være i et nytt lokale når det blir kaffe og kaker? Eller er det slik at du må kutte 20 gjester?

Vi bør egentlig kutte 20 gjester...Forslag til hvem?? Vi skal være på samme sted under middag og kaffi. Men vertskapet sa at til kaffen gjør det ingen ting om det blir litt trangere til kaffen enn til middagen.

Vårt grendahus tok 100 max. Vi inviterte 126, og det viste seg at "bare" 100 kunne komme. Vi regnet med litt svinn, noen av de inviterte bodde utenlands etc. Og hvis nå flere enn 100 hadde sagt ja, skulle vi vel alltids fått skviset dem inn.

Regner med at det blir litt svinn i rekkene etter hvert. Men må jeg invitere vennegjengen med partnere?

[color="#FF0000"]Det blir nok lettere for vennene dine å svelge å ikke bli invitert til middag dersom det ikke blir gjort forskjell. Ha middagen som ren familiemiddag (med forlovere, selvsagt), og ikke bruk for lang tid på den, spar evt. noen av talene til kaffen. Gjør kaffen til en fin og lang seanse med sanger/innslag, og ha nattmat relativt tidlig på kvelden, slik at alle de som bare ble invitert på festen (2/3 av bryllupet) likevel får nok av både vått og tørt.

Det går sikkert bra! Ha evt forslag til noe alle de andre gjestene kan finne på mens familien spiser middag - kanskje de kan ha et felles opplegg med noe?

Skrevet

Det er egentlig bare 1 fadder og kona hans som kommer. Jeg har mye mer med dem å gjøre enn mine stesøsken. Tanter og onkler har vi mye mindre å gjøre med enn venner, og tenker derfor å ha venner til middag i stedet. Kanskje det er helt bak mål egentlig? Vennene kommer til å reise fra både Oslo og Trondheim for å delta i bryllup på bygda på sunnmøre. Mens tanter og onkler stort sett bor på sunnmøre. Blir det likevel feil å invitere venner fremfor tanter og onkler? Blir så usikker jeg nå.

Vi bør egentlig kutte 20 gjester...Forslag til hvem?? Vi skal være på samme sted under middag og kaffi. Men vertskapet sa at til kaffen gjør det ingen ting om det blir litt trangere til kaffen enn til middagen.

Regner med at det blir litt svinn i rekkene etter hvert. Men må jeg invitere vennegjengen med partnere?

[color="#FF0000"]Det blir nok lettere for vennene dine å svelge å ikke bli invitert til middag dersom det ikke blir gjort forskjell. Ha middagen som ren familiemiddag (med forlovere, selvsagt), og ikke bruk for lang tid på den, spar evt. noen av talene til kaffen. Gjør kaffen til en fin og lang seanse med sanger/innslag, og ha nattmat relativt tidlig på kvelden, slik at alle de som bare ble invitert på festen (2/3 av bryllupet) likevel får nok av både vått og tørt.

Skrevet

Innleggene ovenfor ble litt rotete. Sorry!!

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre det så enkelt som å invitere bare nærmeste, familie, faddere, forlovere og tanter og onkler til middag. Men mange venner må jo reise langt for å komme i bryllupet.... Det er veldig viktig for meg at venner kommer til bryllupet. Er jo størstedelen av livet mitt sammen med dem!

Skrevet

Må du ha tanter og onkelr der da? Er det "bare" fordi de er familie at de skal inviteres? Vi inviterte heller venner fremfor tanter og onkler, og ingen reagerte negativt på det. Kun to av mine tanter med menn var invitert (de som jeg har hatt mest med å gjøre). Kunne forsåvidt tenkte meg en tante til der, men det var helt uaktuelt å ha hennes mann der, så da utgikk de. Denne tanten min hadde full forståelse for at vi valgte venner fremfor "gamle" tanter.

Skrevet

skal være enig med siste gjest der, OM jeg noengang gifter meg så er det helt klart flere venner jeg har som er nærmere enn familie.

Og jeg har også familie på to kanter av landet, jeg føler den "fjerneste" sida er veldig fjern også, jeg ser dem så sjeldent! Føler ikke de er nærme i det hele tatt, selv om det er snakk om besteforeldre og tanter.. Så de ville jo ikke visst om et eventuelt bryllup engang..

Prioriter de som du er mest med. Om det ender opp med familie eller venner, som Gjest sier, fornuftige mennesker forstår jo at du heller vil se mennesker du ser hver dag på denne store dagen din, enn folk du kanskje ikke har sett på åresvis.

Skrevet
Må du ha tanter og onkelr der da? Er det "bare" fordi de er familie at de skal inviteres? Vi inviterte heller venner fremfor tanter og onkler, og ingen reagerte negativt på det. Kun to av mine tanter med menn var invitert (de som jeg har hatt mest med å gjøre). Kunne forsåvidt tenkte meg en tante til der, men det var helt uaktuelt å ha hennes mann der, så da utgikk de. Denne tanten min hadde full forståelse for at vi valgte venner fremfor "gamle" tanter.

I vår familie er det enten alle eller ingen når det gjelder tanter og onkler. Jeg kunne tenke meg å ha bare noen av dem der til middag, men da må det bli alle. Og skal alle tanter og onkler inviteres til middag må jeg utelate vennene. Rett og slett av økonomiske årsaker. På grunn av skilsmisser og andre familiære årsaker tror jeg det vil bli triveligere for alle om tanter og onkler også kommer til festen. Men dette er vanskelig :frustrert:

Hva hadde dere gjort når vennene deres bor spredd over alt og har lang reisevei til bryllupet?

Gjest bibelstripp
Skrevet
I vår familie er det enten alle eller ingen når det gjelder tanter og onkler. Jeg kunne tenke meg å ha bare noen av dem der til middag, men da må det bli alle. Og skal alle tanter og onkler inviteres til middag må jeg utelate vennene. Rett og slett av økonomiske årsaker. På grunn av skilsmisser og andre familiære årsaker tror jeg det vil bli triveligere for alle om tanter og onkler også kommer til festen. Men dette er vanskelig :frustrert:

Hva hadde dere gjort når vennene deres bor spredd over alt og har lang reisevei til bryllupet?

Jeg hadde latt de bestemme selv. Si at hvis de ikke har muligheten til å komme i bryllupet, kan du bruke kuvertprisen til en flybillett til de i stedet :)

Gjest bibelstripp
Skrevet
Jeg hadde latt de bestemme selv. Si at hvis de ikke har muligheten til å komme i bryllupet, kan du bruke kuvertprisen til en flybillett til de i stedet :)

Går an å misforstå den. Jeg mener at du kan bruke kuvertprisen til å besøke de ved en seinere anledning. Hvis det blir mange gjester får du kanskje ikke snakket så godt med alle likevel. Da er det kanskje like greitt å spandere ei hel helg på de en annen gang?

Skrevet

Angående venner, og hvordan dele de på kaffe/middag. Så ville jeg enten tatt alle til kaffe, eller alle til middag, uavhengig om de kommer langveisfra eller ikke. Blir de bedt til kaffe, forutsetter det selvsagt at de har mulighet til å spise middag på hotell/restaurant/hjemme, så de slipper å sulte seg ihjel og kun spise kake og chilinøtter hele den helgen.

Skrevet
Angående venner, og hvordan dele de på kaffe/middag. Så ville jeg enten tatt alle til kaffe, eller alle til middag, uavhengig om de kommer langveisfra eller ikke. Blir de bedt til kaffe, forutsetter det selvsagt at de har mulighet til å spise middag på hotell/restaurant/hjemme, så de slipper å sulte seg ihjel og kun spise kake og chilinøtter hele den helgen.

De fleste kommer til å bo på store flotte hytter med alt av utstyr til å lage mat, se tv og ha vors om de føler for det:) De som ikke kommer til å bo på hytter må vi finne på noe annet til:) Noen vil nok droppe å komme i kirken og komme direkte til kaker og fest, og vil dermed ikke ha bekymringer i forhold til det å få i seg mat :)

Vi skal uansett også ha nattmat for våre gjester, så jeg vil tro det blir nok mat for våre gjester.

Vi nærmer oss en avgjørelse. Det ser ut til at vi bestemmer oss for å å invitere alle venner til kaffi og bryllupsfest. Tenker at de blir invitert til klokken 7, og jeg har lyst til å spare min tale til brudgommen til kaffien. Evt. finne på noe annet for å ære min bedre halvdel :)

Hva vi gør med faddere og stesøsken må jeg tenke mer på. Jeg har svært lite med mine stesøske å gjøre. Var 18 år første gang jeg hilste på dem og har aldri bodd sammen med dem.

Skrevet

Det der løser folk forskjellig. Et par jeg kjenner valgte å kutte ned på gjestelisten slik at alle kunne komme til både middag og fest. Et annet par jeg kjenner valgte å ha kun familie og forlovere med partnere til middag og invitere alle andre til fest etterpå. Det siste var veldig hyggelig, og jeg tok selv initiativet til å ordne en hyggelig middag på en ålreit restaurant i nærheten mellom vielsen og festen for dem som ønsket å delta på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...