Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest _gjest_
Skrevet

Vi er samboere på 22 år. Bor i leilighet, som vi leier, begge har fast jobb, og en bil.

Har en halv time til jobb en vei. Har ikke topp lønn, så klarer oss sånn akkurat pr mnd, og vi sløser ikke penger. Men går med en del til bilutgifter, husleie og div.

Så sitter igjen med akkurat nok penger pr mnd.

Men vi har veldig lyst på barn. Men er det i det hele tatt noe sjans for at vi har nok penger til det? For vi noe ekstra penger pr mnd? Vil jo at ungen skal ha det så bra som mulig.

Hva tror dere om våres situasjon? Er vel sånn at det går som regel bra, ting ordner seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere er så unge enda så ville jeg råde dere til å vente.

Det er klart at det meste ordner seg når det først kommer et barn, men deres økonomiske situasjon høres ganske stram ut. Og et barn fordyrer situasjonen.

Dere burde satse på å etablere dere først. Bolig og økonomi.

Eier dere ikke leilighet/bolig nå, hvordan skal dere da få råd når dere blir tre personer ?

Alt går, men dere kan spare dere selv for mange år med økonomisk slit om dere venter.

Skrevet

Enig med første svaret. Dere er så unge ennå. Lysten på barn kjenner mange på fra tidlig i 20 årene, men fordelene med å holde litt igjen er mange. Kan man jobbe seg opp litt, og ha en solid økonomi når barnet blir født, blir nok småbarnsårene mye mer behagelige. Får dere barn nå er muligheten stor for at økonomi vil være et problem en del år fremover. Nyt hverandre noen år til, jobb dere litt opp slik at dere har solide gode jobber den dagen dere har lyst på mer fritid til barnet, så vil dere nok være enda mer klar for barn den dagen det blir aktuelt. Et barn er et "underskuddsprosjekt" rent økonomisk til tross for gode støtteordninger.

Gjest _gjest_
Skrevet

Joda, men tror ikke vi har mulighet til å få så veldig mye bedre økonomi heller, har ikke så veldig høy utdanning. men har vel en årslønn på 450 000 tilsammen.

og er vel ikke så veldig lett å få lån da heller?

må evt ta høyrer utdanning osv da, koster det også, selv om det lønner seg i lengden såklart

Skrevet

Bolig først, deretter barn! Jobb alt du / dere kan, spar alt dere kan, undersøk alt av lånemuligheter for å komme inn på boligmarkedet. Deretter tenk på barn...

Skrevet

Det er vanskeligere å få lån jo flere barn man har, så her dere mulighet til å vente et par år, spare opp litt penger, og kanskje kjøpe bolig, så ville jeg nok gjort det før jeg fikk barn.

Skrevet

Om dere planlegger å utdanne dere mer er det også god grunn til å vente. Det går selvfølgelig å studere med barn, men det er vanskeligere både økonomisk og praktisk. Dessuten er bolig veldig greit å ha i boks. Det er ganske dyrt med barn...

Skrevet

Hvor store er bilutgiftene deres i måneden, da? Evt. hva er det som sluker penger hos dere? Samboer og jeg har ikke så mye som dere å rutte med, men nå er han fortsatt lærling og jeg er student med ekstrajobber, likevel så eier vi vår egen leilighet (eller det er vel strengt talt banken som gjør det da, men vi er andelseierne ;)) og får spart en del hver måned. Vi har ikke barn enda, og heller ingen planer om det før om noen år, men jeg vet at hvis ting skulle skje så er vi forberedt økonomisk i alle fall.

Sånn alt i alt så passer det aldri å få barn. Det er alltid noe annet man helst skulle ha gjort først. Men med samlet årsinntekt på 450', tjener dere mer enn mange aleneforsørgere jeg kjenner, og de overlever de også. Det er klart, det er ingen romslig økonomi, men det går. Dere får gjøre det som dere føler er best :)

Skrevet

Lev billig et år. Med det mener jeg: Selg bilen, ta buss (t.o.m taxi vil lønne seg i en rekke situasjoner), vurder å flytt i campingcogn el, kutt ut alt av kleskjøp osv osv.

Før budsjett over den perioden, og dere vil se hvor pengene går.

Men selvsagt, det går meg 450 i året ;)

Skrevet

Med tilsammen 450.000 i aaret boer dere klare aa ha raad til aa ha et barn, det er mange familier som klarer seg paa omtrent samme inntekt.

Dere kan se etter en rimeligere bolig, kanskje bil som er rimeligere i drift (om den dere har sluker mye), gaa og ta buss der dere kan.

Spar paa stroemmen, kutt ned paa eventuell alkohol/royk og andre uviktige utgifter.

Har en eller begge mulighet til aa soeke bedre betalt jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...