Gå til innhold

Hvem bestemmer hva barnet skal kalle sine besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Elisa
Skrevet

Jeg ønsker at mitt ufødte barn skal kalle sine besteforeldre for mormor og morfar på min side, og farmor og farfar på min samboers side. Min svigermor nekter derimot å bli kalt for farmor da hun har dårlig erfaring med sin egen farmor og farfar. Jeg mener derimot at det kan da være en gyllen anledning for henne å gjøre om dette inntrykket ved selv å bli kalt for farmor, men hun nekter og sier at hun vil bli kalt bestemor.

Jeg har selv kun en gjenlevende bestemor, og hun vil alltid være bestemor for meg. Jeg synes derfor at mitt barn kan kalle sine besteforeldre for mormor/morfar og farmor/farfar.

Hvem bestemmer egentlig hva barnet skal kalle sine besteforeldre?? Jeg som mor, eller skal besteforeldre få bestemme det selv?

For meg blir det helt feil at barnet skal kalle sin farmor for bestemor, da ønsker jeg heller kanskje at barnet skal ha to bestemødre. Eks: bestemor i ski og bestemor i Moss

Vil gjerne høre hvordan andre familier har løst dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lot besteforeldrene bestemme selv, og dermed ble det to bestemødre og to bestefedre. Litt tungvindt kanskje, men når vi snakker om dem bruker vi stedsnavn slik som du beskriver (altså bestemor i ski og bestemor i moss). Fungerer bra for oss :)

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil om du skal lære barnet opp til å kalle svigermor noe hun absolutt ikke vil kalles. Hvordan ville du likt det om noen ga deg et kallenavn du hadde sagt klart ifra at du ikke ville bli kalt?

Skrevet

Bestemor i Ski og bestemor i Moss er vel greit ? Eller bestemor Kari og bestemor Mona ?

Skjønte ikke hva den bestemor hadde med det her å gjøre ? siden du har en bestemor, kan ikke dine barn ha det ?

Ellers tror jeg at det blir det som dere sier, bruker dere konsekvent farmor og mormor til barnet, så blir det sikkert det barnet sier.

Om farmoren omtaler seg selv som bestemor er det egentlig ikke så mye du kan gjøre med det.

Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Noen ganger bestemmer barnet. Min morfar kalte jeg "Bette" og min mormor for "Mommo", det heter de fremdeles selv om jeg er 23. Mamma ville at jeg skulle kalle dem bestefar og mormor, altså.

Endret av lillagubban
Gjest Utlogget nå
Skrevet

Vi var i samme situasjon som trådstarter. Fordi den ene besteforeldren hadde vonde minner i forbindelse med benevnelsen, valgte vi å la h*n få bestemme selv hva h*n ønsket å bli kalt.

Nå, mange år etter, sier h*n at det egentlig ikke spiller så stor rolle i dag, men den gangen var det helt forferdelig å bli kalt det samme som en person h*n hadde et svært dårlig forhold til.

For oss ble derfor rett å gjøre det sånn, det er enkelte ganger man kanskje bør ta litt hensyn.

Skrevet

Jeg skjønte heller ikke helt hvorfor det at du kaller din bestemor Bestemor gjør at barnet ditt ikke kan kalle sine bestemødre Bestemor. Jeg kaller min mor Mamma. Skulle da barnet mitt ikke kunne kalle meg Mamma? Skulle ikke mitt barn kunne si Farmor, fordi jeg kaller min bestemor Farmor? Snodig logikk du har.

Om farmoren ikke vil bli kalt Farmor, er dette noe du bør respektere. Dere kan jo bli enige om et annet navn, Besto f.eks.

Skrevet
Jeg ønsker at mitt ufødte barn skal kalle sine besteforeldre for mormor og morfar på min side, og farmor og farfar på min samboers side. Min svigermor nekter derimot å bli kalt for farmor da hun har dårlig erfaring med sin egen farmor og farfar. Jeg mener derimot at det kan da være en gyllen anledning for henne å gjøre om dette inntrykket ved selv å bli kalt for farmor, men hun nekter og sier at hun vil bli kalt bestemor.

Jeg har selv kun en gjenlevende bestemor, og hun vil alltid være bestemor for meg. Jeg synes derfor at mitt barn kan kalle sine besteforeldre for mormor/morfar og farmor/farfar.

Hvem bestemmer egentlig hva barnet skal kalle sine besteforeldre?? Jeg som mor, eller skal besteforeldre få bestemme det selv?

For meg blir det helt feil at barnet skal kalle sin farmor for bestemor, da ønsker jeg heller kanskje at barnet skal ha to bestemødre. Eks: bestemor i ski og bestemor i Moss

Vil gjerne høre hvordan andre familier har løst dette...

Mine har to bestefar, en bestemor og en mormor. Jeg synes besteforeldrene skal få bestemme dette selv jeg og synes du er mildt sagt tåpelig.

Skrevet
Noen ganger bestemmer barnet. Min morfar kalte jeg "Bette" og min mormor for "Mommo", det heter de fremdeles selv om jeg er 23. Mamma ville at jeg skulle kalle dem bestefar og mormor, altså.

Det er virkelig ikke søtt når voksne folk ikke snakker rent. Unnskyld, jeg måtte bare si det.

Ellers synes jeg besteforeldrene må få være med å bestemme. Jeg hadde mormor og bestefar, det har barnet mitt også. På andre siden var de mormor og morfar og det var helt naturlig at de da ble farmor og farfar for vårt barn.

Hadde det vært sterke meninger om noe annet, så hadde vi etterfulgt det.

Skrevet

Vi lot besteforeldrene bestemme selv. Jeg ville aldri trumfet igjennom noe som den ene besteforelderen ikke var komfortabel med.

Skrevet

Hos oss er det en selvfølge at besteforeldrene selv får velge hva de skal bli kalt. Hvorfor skulle vi sette navn på dem som de ikke likte? Når barnet vårt løper dem gledesstrålende i møte og roper på dem, vil vi ikke at de skal reagere med å krympe seg i ubehag over navnet barnet kaller dem i stedet for å bli fylt av varme.

Når svigermor sier at hun har ubehagelige assosiasjoner med noe, er det veldig respektløst av deg å skulle komme med pisspreik om at det er en gyllen mulighet for henne å endre på dette. Om du har negative assosiasjoner til noe, ville du da likt at andre skulle tvinge det på deg mens de kom med svada om at det var da bare bra for deg?

Mine barn har mormor, morfar, besten og besto. Etter sine besteforeldres eget valg. Om begge parter ville blitt kalt bestemor/bestefar, ville vi kanskje foreslått noe slikt som bestemormor e.l.

Gjest lillagubban
Skrevet
Det er virkelig ikke søtt når voksne folk ikke snakker rent. Unnskyld, jeg måtte bare si det.

Ellers synes jeg besteforeldrene må få være med å bestemme. Jeg hadde mormor og bestefar, det har barnet mitt også. På andre siden var de mormor og morfar og det var helt naturlig at de da ble farmor og farfar for vårt barn.

Snakke rent, hva f? De heter jo det for meg, lillesøstra mi og det er sånn alle i familien omtaler de. Jeg snakker jo helt rent, lesper ikke og prøver ikke å være søt, men det er det de heter for meg!

Og det er da mange andre som har andre navn enn "mormor/morfar" og farfar/farmor", man kan vel selv bestemme kallenavna sin. Min mormor og morfor syntes Mommo og Bette var fine navn og lot meg forsette å bruke det.

Skrevet

Hos oss ville ingen av bestemødrene være farmor eller mormor, av forskjellige grunner.

Vi har latt dem være bestemor og bestefar, og bestemor og bestefar.

Håpet at lillegutten ville finne på navn selv som skilte, men det har han ikke gjort.

(Så det er mye bestemor og andre bestemor...)

Mine besteforeldre kaller han oldefar(min farfar) og kallenavn andre i familien har gitt. (Min bestemor og bestefar)

Jeg har aldri brukt de kallenavnene på mine besteforeldre, men for å skille på oldeforeldrene, OG gjøre det enklere for dem, så blir det brukt nå.

Mine fettere og kusiners barn bruker samme kallenavnene om dem.

Skrevet

MOMZILLA!!!

Hva har egentlig din bestemor med saken å gjøre?

Jeg har også bestemor i live, det har også min mann, men likevel har ungene våre dobbelt sett med bestemor og bestefar.

Er det mulig?

Skrevet

Du måtte ikke si det, du VILLE si det. Og det var virkelig ikke søtt!

Gjest kvinne24
Skrevet

Mulig jeg er frekk, men jeg hadde nå sagt til min svigermor at hvis hun ikke vil være farmor, så gir ikke jeg henne lov til å være bestemor, da får hun, evt. vi, komme opp med et annet forslag å se hva hun sier da.

Heldigvis slipper jeg nok unna det problemet :)

Min utfordring blir nok helle å bli enig med barnefaren, hehe, han vil kun ha bestemor/bestefar på alle 4.

Mens jeg vil ha mormor/morfar på mine foreldre, å bestemor/bestefar på han sine foreldre.

Da jeg selv har farmor/farfar, å alltid hadde så veldig lyst på bestemor/bestefar da jeg var liten :)

Skrevet

Min mor ville at jeg skulle kalle min farmor for nettopp det; Farmor. Men av alle de andre barnebarna hennes ble hun kalt for Mimmi. Og etter én dag sammen med min kusine og fetter, var det Mimmi for meg. Mormor og morfar var bestemor og bestefar rett og slett fordi det var dette de andre barnebarna kalte dem.

Jeg tror det er mye barna som velger navnet, jeg. Når det gjelder dette "å snakke rent", skjerp dere! Mommo, Bette, Beffe osv er da ikke talefeil. Det startet nok sånn en gang i tiden, men dette blir videreført helt på linje med Bestemor og Bestefar.

Skrevet

Mine besteforeldre valgte selv. :) Min farmor ville helst bli kalt bestemor, så da fikk hun lov til det. Mormor var allerede farmor da jeg ble født, så hun syntes det var greiest å kunne skille mellom og ville derfor bli kalt mormor.

Synes det høres rart ut å nekte noen å bli kalt bestemor om de ønsker det.

Skrevet

Synes du skal ta hensyn til din svigermor jeg. Kanskje forandrer dette av seg selv med tiden alikevel. Vi sier mormor/morfar/farmor/farfar. Men til farmor sier ikke lilleloppe farmor, men "Eva".. :ler:

Og det blir kanskje naturlig å skulle si Oldemor til din Bestemor? Kanskje hun synes det er stas og bli kalt det nå??

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

ikke at dette blir helt det samme, men den gang da fikk det meg til å tenke på hvordan det blir når jeg blir gravid. Den gangen våre foreldre skal bli besteforeldre.

Da vi fikk oss hund ville min mor hete mormor. Men hun ville også at min far skulle hete bestefar.

På min samboer sin side kalte allerede faren hans seg bestefar og moren hans seg bestetmor.

Jeg tok da den avgjørelsen at mamma fikk være mormor(som hun ville) og pappa ble morfar, også ble svigers bestemor og bestefar slik de ville.

Dette er jo da bare en hund vi snakker om her, men denne situasjonen hadde uansett kommet opp når barnet hadde kommet til verden.

Så fikk alle bestemme litt selv.

(selv tror jeg at pappa ikke bryr seg så mye. Tror det er mest mødre som tenker på den slags.) hehe.

Men, når det sies, så tror jeg barna også kan legge til seg andre navn på besteforeldrene når den tid kommer at de starter å snakke.

Blir spennende å se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...