Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har stått mye både slalåm og telemark i "min ungdom", men nå har jeg ikke hatt ski på bena de siste 15 årene, og i tillegg må formen innrømmes å være vesentlig dårligere enn den var for 15 år siden. Har bestemt meg for å kjøpe ski, men er veldig usikker på hvilken type. Telemark ønsker jeg ikke, så da står valget mellom slalåm- eller carvingski. Og alle anbefaler meg så forskjellig. Hva er forskjellen, og hva ville du valgt i min situasjon?
Gjest Miley Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Det lurer jeg og på, så jeg henger meg på her.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Mener Lasse Kjus sa at det ikke er særlig forskjell lengre. Forskjellen er i så fall om du skal ta små knappe svinger eller større svinger som i storslalåm. Carving kan brukes til korte svinger, og er hovedsakelig en bakkeski. Så får du se hva du ønsker med dine ski.
alCaldazar Skrevet 24. mars 2009 #4 Skrevet 24. mars 2009 Hm, jeg trodde ikke det gikk an å få kjøpt "tradisjonelle" slalåmski lenger! Kan ikke huske å ha sett noen i sportsbutikker på laang tid. Tradisjonelle slalåmski er nesten helt rette. Kjørestilen med disse går ut på å skrense fra side til side, gjerne med helt samlede ben. Carvingski har innsving med en radius på alt fra 10 til 40 meter (altså at kurven passer i en sirkel som har en radius på 10-40 meter). Disse er lettere å kjøre med, siden alt du trenger å gjøre er å lene deg over til siden slik at skiene bøyer seg; da vil innsvinget sørge for at skiene danner en bue mot bakken, og de svinger av seg selv uten at du trenger å "skrense". Dette kalles å "carve" (og er mye morsommere enn gamlemåten!) Ski som er veldig mye smalere på midten enn ytterst har kortere svingradius og er lettere å kjøre. Ski som har moderat innsving er mer stabile og vil ikke svinge så fort. Bredden på skiene er bare viktig dersom du skal ferdes i løssnø (bredere ski gjør at du flyter lettere oppå snøen); i alpinbakken er det mest graden av innsving og stivheten som avgjør hvordan skiene oppleves. Spør etter carvingski i butikken og fortell hvor du har tenkt til å bruke dem, så får du det du trenger (hvis du har tenkt deg ut i løssnøen blir utvalget av ski brått mye større, og du bør snakke med f.eks folkene på Oslo Sportslager eller en annen butikk som fører freeride-ski)
Gjest nypose Skrevet 24. mars 2009 #5 Skrevet 24. mars 2009 Carving ski er ski med innsving. Brede foran og bak og tynnere på midten. De brukes både til slalom og telemarkbindinger. Så får du forskjellig grad av innsving. Forskjellig grad av mykhet, alt etter hvordan du kjører, høyde og vekt. Sist jeg kjøpte ski, var ikke carving kommet ennå, men likevel er det ski med innsving. Jeg kjøpte dye ski da jeg kjørte konkurranser.. Til deg, tror du bare skal glede deg til å prøve carvingski. Det er mye lettere å kjøre på. Finn noen som går deg til haka ca og et supertipps er å kjøpe de som har bindingene skrudd fast i en bindingsskinne. Ikke skrudd rett inn i skiene. Da bevarer du skia lengre. Enjoy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå