Gå til innhold

Ordet 'neger' - lov eller ikke lov?

Crow Jane

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke det sjønner du. Det er ikke riktig og nøytralt på norsk. Kanskje i teorien, men ikke i det virkelige livet. Som sagt, om du sjekker med innvandrere og første generasjon afronormenn finner du nok ut at du tar skammelig feil.

Du tar feil, jeg baserer meg på faktakunnskap fra Språkrådet. Jeg gir blanke blaffen i hva AYIN mener om det språket jeg har vokst opp med, da jeg gikk i barnehage/skole (80/90-tallet) falt det ikke noen inn at det skulle være noe galt med ordet neger.

"Farlig språkpoliti" - av språkdirektør Sylfest Lomheim

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/10/12/479495.html

Endret av Neger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi klarer å beskrive både asiatere, øst-europeere, spanjoler, grekere, australiere, nordmenn, svensker, engelskmenn og indere, helt uten å ha ett eget ord for akkurat den rasen, så det skulle vel ikke være så skrekkelig vanskelig å si afrikaner om en som man ellers ville kalt neger. Negere er nemlig opprinnelig fra afrika, så kan du si neger om noen, så kan du faktisk også si afrikaner. that simple.

Hva med de som kommer fra USA? Kaller du dem afrikaner også? Eller bruker du det latterlige ordet afroamerikaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke grenser for hvor frekke ukunnige tillater seg å være.

1) Neger er det eneste korrekte ordet for å betegne mennesker med mørk hud fra Afrika sør for Sahara. (Ordet afrikaner viser til kontinentet, det bor ikke bare negre i Afrika, men også arabere (i Nord-Afrika) og hvite. Ordet Afrika er en europeisk oppfinnelse, negrene kan ikke gjøre krav på noe monopol på ordet.)

2) «Neger betyr svart og er en nøytral beskrivelse på mennesker som har mørkere hudfarge enn oss» (Finn-Erik Vinje, professor i nordisk språkvitenskap)

3) «Neger er et nøytralt ord på norsk» (Norsk språkråd v/ Vigleik Leira)

4) Neger er IKKE et synonym til «mørkhudet». De fleste mørkhudede er ikke negre.

Sier hvem? Det er ingen ord som er forbudt å bruke i Norge hvertfall. Mulig du bor i det stalinistiske diktaturet Nord-Korea og at det er andre lover der.

Kommentarer synes nesten overflødige!

Men hvis du har tenkt å besvære norsk politi med stadige klager over at folk bruker vanlige og korrekte norske ord som lærerinne og neger, skal du se at det er DU som får besøk av politiet, for å plage politiet med tull og ubegrunnede anmeldelser.

Veldig godt innlegg! Diskusjonen minner meg om ordet sigøyner, som er et helt vanlig ord i mange språk og det eneste som beskriver disse folk i mange år. Noen vil bruke ordet "romfolk" eller noe, men "rom" i sigøynersk betyr "menneske". Alle de som ikke har sigøynersk opprinelse, er ikke mennesker eller? Det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Neger_*
Vi klarer å beskrive både asiatere, øst-europeere, spanjoler, grekere, australiere, nordmenn, svensker, engelskmenn og indere, helt uten å ha ett eget ord for akkurat den rasen, så det skulle vel ikke være så skrekkelig vanskelig å si afrikaner om en som man ellers ville kalt neger. Negere er nemlig opprinnelig fra afrika, så kan du si neger om noen, så kan du faktisk også si afrikaner. that simple.

NEI. Det er ikke "that simple". Det bor ikke bare negre i Afrika, negrene kan ikke monopolisere navnet på kontinentet.

Ordet Afrika er faktisk en europeisk oppfinnelse som først ble brukt om Nord-Afrika hvor det (surprise, surprise) IKKE bor særlig mange negre. Befolkningen i Nord-Afrika er arabere og andre HVITE (kaukasoide) folkeslag.

Det bor dessuten mange hvite andre steder i Afrika, bl.a. folkeslaget afrikanere (afrikaanstalende hvite).

Afrikaner kan bety araber fra Marokko eller Egypten, det kan bety en hvit-sørafrikaner.

Neger er derimot et navn spesifikt på folkegrupper fra Afrika sør for Sahara kjennetegnet av brun/svartbrun hud og andre typiske negroide trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
NEI. Det er ikke "that simple". Det bor ikke bare negre i Afrika, negrene kan ikke monopolisere navnet på kontinentet.

Ordet Afrika er faktisk en europeisk oppfinnelse som først ble brukt om Nord-Afrika hvor det (surprise, surprise) IKKE bor særlig mange negre. Befolkningen i Nord-Afrika er arabere og andre HVITE (kaukasoide) folkeslag.

Det bor dessuten mange hvite andre steder i Afrika, bl.a. folkeslaget afrikanere (afrikaanstalende hvite).

Afrikaner kan bety araber fra Marokko eller Egypten, det kan bety en hvit-sørafrikaner.

Neger er derimot et navn spesifikt på folkegrupper fra Afrika sør for Sahara kjennetegnet av brun/svartbrun hud og andre typiske negroide trekk.

Du mener nok afrikandere. Jeg er ellers enig i dine synsmåter. For meg er "neger" en nøytral betegnelse på "sorte" personer fra Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan folk si neger uten at jeg reagerer på det. Verre er det med bekjente som er 2-3 generasjoner eldre som forteller på kaffebesøk at det kom en "svarting" inn på bussen. Men så skal det sies at disse ikke bor i noen stor by, så de ser ikke negrer så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Neger_*
Du mener nok afrikandere. Jeg er ellers enig i dine synsmåter. For meg er "neger" en nøytral betegnelse på "sorte" personer fra Afrika.

Å kalle afrikanere for afrikandere er et særnorsk påfunn. På afrikaans heter det afrikaner. Det betyr "afrikaner" bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva man mener når man sier neger. For min del kan folk gjerne kalle meg neger, siden jeg faktisk er halvt ghanesisk. Jeg blir ikke støtt, så lenge ordet ikke er ment nedsettende, noe det som regel ikke er. Jeg kaller meg selv neger også, så hvorfor skal ikke andre folk kunne gjøre det?

...Det blir litt feil å kalle en albino med negroide trekk og krøllehår "mørkhudet", ikke sant? Neger er en betegnelse på trekkene til "sånne som meg", og ferdig med det.

At noen likevel mener at neger er alle som er svarte/mørke i huden blir ganske feil. Er mørkhudete folk fra Thailand, India, Pakistan osv. negere de også? Langt ifra.

At noen blir støtt av det kan så være, JEG blir ihvertfall ikke det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Greit å si neger

Seks av ti nordmenn synes det er greit å si "neger". Det viser en ny undersøkelse

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.3781150

Kanskje på tide at dere erkjenner at for flertallet i Norge er neger et nøytralt ord som det er helt naturlig å bruke.

Jeg velger å fokusere på hva "negre" ønsker å bli betegnet som når det er nødvendig å betegne hvordan de ser ut eller hvor de kommer fra. At hvite personer med norsk bakgrunn synes neger er et fint ord, betyr slett ikke at det stemmer overens med meningene til folk som bor i Norge, men som kommer fra en annen bakgrunn.

Jeg har ikke bodd i Norge så lenge i voksen alder, men vet i alle fall med sikkerhet at det er fullstendig "ulovlig" å bruke ordene "negro" eller "coloured" om "negre" i England. Der er det kun black som er fullstendig nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier hvit om mennesker som er "hvit", så hvorfor ikke da si svart om mennesker som er "svart"? Hvorfor bruker vi et norsk ord for å beskrive de som er hvite, men et delvis spansk ord for å beskrive de som er svart?

Hvorfor sier vi ikke da blanco (eller en fornorsket versjon) til de hvite da? Da hadde ordene vært mer eller mindre likestilt.

Jeg vet at noen ikke bryr seg om å bli kalt det, men jeg vet også at noen ikke liker det, som blant annet en venn av meg, så jeg ungår å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bodd i Norge så lenge i voksen alder, men vet i alle fall med sikkerhet at det er fullstendig "ulovlig" å bruke ordene "negro" eller "coloured" om "negre" i England. Der er det kun black som er fullstendig nøytralt.

Får jeg spørre om hvor du er fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får jeg spørre om hvor du er fra?

Jeg ønsker ikke å gå inn på hvor i Norge jeg er fra... Ble du usikker på om jeg kommer fra et eller annet land utenfor kjente, kjære Norge eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supermacy

Det er jo dem som mener at det svært nedsettende ordet "nigger" betyr neger på norsk, men det er jo feil. "Nigger" er en slangbetegnelse som er rasistisk når det blir sagt av en hvit person. "Svarting" er vel det som er nærmest oversatt på norsk.

"Negro" derimot er spansk og betyr "svart", og også er bakgrunnen for ordet neger på norsk. Neger blir vanligvis brukt på afrikanere, når man ikke vet etnisiteten på vedkommende.

At det ble brukt i mer komersielle sammenhenger ja, som negerboller

Ble?

Negerboller

Jeg er på ingen måter rasist og om noen tror jeg er det fordi jeg sier "neger" så får vel de folka bare tro det da. Makan så hårsårt.

Rasist blir man først når man ser ned på en annen rase pga dennes utseende. Ikke før.

Vi sier hvit om mennesker som er "hvit", så hvorfor ikke da si svart om mennesker som er "svart"? Hvorfor bruker vi et norsk ord for å beskrive de som er hvite, men et delvis spansk ord for å beskrive de som er svart?

Nordmenn blir kalt fiskeboller eller melk fordi de er hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo dem som mener at det svært nedsettende ordet "nigger" betyr neger på norsk, men det er jo feil. "Nigger" er en slangbetegnelse som er rasistisk når det blir sagt av en hvit person. "Svarting" er vel det som er nærmest oversatt på norsk.

"Negro" derimot er spansk og betyr "svart", og også er bakgrunnen for ordet neger på norsk. Neger blir vanligvis brukt på afrikanere, når man ikke vet etnisiteten på vedkommende.

Ble?

Negerboller

Rasist blir man først når man ser ned på en annen rase pga dennes utseende. Ikke før.

Nordmenn blir kalt fiskeboller eller melk fordi de er hvite.

Linken til negerbollene funker ikke. Hvor i verden har du hørt nordmenn bli omtalt som fiskeboller og melk??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Linken til negerbollene funker ikke. Hvor i verden har du hørt nordmenn bli omtalt som fiskeboller og melk??????

Hva mener du med "funker ikke"? Jeg får fint opp linken jeg. Har hørt det på skolen og andre steder. Nordmenn drikker melk, og det lukter ifølge vennene mine søtt, så jeg blir kalt "melk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negerboller

Raskt og godt

Ingredienser

100 g smeltet margarin

1 dl sukker

3 dl havregryn

2 ss sterk kaffe

1 ts vaniljesukker

2 ss kakao

Slik gjør du

Rør sammen alle ingrediensene, og la det hele så ca 5 min så det kan stivne litt.

Trill små kuler og vend dem i kokos.

La det stå kaldt og stivne.

Spesielle egenskaper

Barnas favoritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If a white man falls off a chair drunk, it's just a drunk. If a Negro does, it's the whole damn Negro race.

~Bill Cosby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gadd ikkje lese heile tråden, men det kommer nok neppe til å ta noen ende på denne rasehysterien og klagingen og sytingen.

Man skal jo ikkje kalle dem n**ger, neger, svarting, svartskalle er fælt å si, svart er jo ikkje ein ting man kan kalle dem for, for da er man jo rasist. Noen tillater ikkje ein gang å bli kallet farget. Så hva skal man da kalle dem? Før eller siden blir det "stygt" å kalle de afroamerikanere også.

Men samtidig er det slik at svartinger (fælt å si, fy skam) kan være rasistiske sjøl, uten at det blir sett ned på, uten at vi hvite går rundt og hyler og skriker og føler oss urettferdig behandla, til tross for at vi blir kalt hvitinger, "whitey", white boy/girl (og skal ikkje se bort i fra at svarte mannfolk kaller hvite kvinnfolk for både det eine og det andre), etc. Eg gir faen i om eg hadde blitt kalt det (eg er hvit og stolt av det), men samtidig sier de svarte folka det på samme måten ein hvit person hadde sagt neger eller den "styggere" versjonen. Og det er jo horribelt at hvite kaller dem for n**ger, men samtidig er det heeeilt OK at ein annen svarting sier det, selv om svart person nr 1 ikkje kjenner svart person nr 2.

Syns det blir for dumt.

Eg kaller dem det eg vil, for uansett ka de blir kalt så vil det bli sett på som stygt virker det som, og eg gidder ikkje kaste vekk energien min på å komme opp med noe å kalle disse folkene så de ikkje skal bli sure. Fordi eg rett og slett gir blanke faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...