Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips til skiløyper i Osloområdet?

Jeg har vært innom skiforeningens sider men synes det er vanskelig å plukke ut løyper å prøve derfra fordi jeg ikke har peiling på hvor noen av start- og stoppstedene befinner seg.

Det viktigste er at det er lett å komme seg dit med trikk eller t-bane, og at det ikke er for lange eller avanserte turer. Jeg er ikke ute etter langturer, heller korte treningsturer ettersom jeg kommer til å gå alene og ikke er spesielt god. Rundeløyper der man kan velge å gå en runde flere ganger etter behov hadde vært ideelt. I tillegg bør det være godt oppmerkede løyper, jeg er lite kjent og har ikke videre lyst til å gå meg vill i marka...

Alle tips mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg er også ute etter flere tips når det gjelder skiløyper.

Selv har jeg gått runden sognsvann - ullevålseter - sognsvann, den er ca 11 km og ganske ok. Og det går t bane til sognsvann. Bare pass på å gå i retningen til høyre når du kommer dit, hvis du ikke vil ha masse bratte oppoverbakker;)

Har du prøvd å starte på frognerseteren? Her har du mange muligheter, du kan gå fra frognerseteren til sognsvann, ca 10 km, eller du kan gå innom nordmarkskapellet, kobberhaugshytta el.l og få en litt lenger tur.

Skrevet

Det første jungeltrikset er å kjøpe seg et kart. Kartet Nordmarka vinter dekker hele Nordmarka og Lillomarka med skiløyper.

Steder som er greie å starte på i søndre del av Nordmarka er blant annet flere steder i Maridalen som dekkes av 51-bussen fra Nydalen (Korsvoll/Grinda, Låkeberget, Hammeren, Skar osv), Kjelsås (trikk), Rikshospitalet (Trikk), Sognsvann (T-bane), Frognerseteren (T-bane), Sørkedalen (Buss), Solemskogen (Buss fra Storo) og Movatn (Gjøvikbanen med sporveistakst).

Kart over Østmarka er også å anbefale. Du kan starte fra flere steder langs både furusetbanen og østensjøbanen, i tillegg til at du finner korresponderende busser fra T-banene, for eksempel til Lutvann.

Når du er inne på skiforeningens sider, kan det også lønne seg å se på kart-funksjonen de har lagt til som viser preppestatus på løypene. Gå inn på føremeldingen (http://skiforeningen.no/markadb/showf.cgi) og trykk på det området du ønsker å gå i. Eksempelvis er Frognerseteren, Sognsvann og MAridalen i Nordmarka Syd. Scroll ned til løypebeskrivelsene. Der vil du finne en Google-logo øverst i tabellen. Trykk på denne, så kommer du rett inn i et kart, slik som her:

http://maps.google.no/?q=http://www.skifor...ypestatus/7.kml

Skrevet
Selv har jeg gått runden sognsvann - ullevålseter - sognsvann, den er ca 11 km og ganske ok. Og det går t bane til sognsvann. Bare pass på å gå i retningen til høyre når du kommer dit, hvis du ikke vil ha masse bratte oppoverbakker;)

Jeg foretrekker å ta løypa til venstre; Bredere løype (god plass både til å skøyte og ploge), mindre folk og bedre spor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...