Gå til innhold

alternativt bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

hva synes dere om at brud og brudgom gifter seg alene foran en prest, for etterpå å holde en uformell bryllupsfest? høres det ut som en teit ordning? hvordan ville du reager hvis du ble invitert til et slikt "bryllup"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

hva synes dere om at brud og brudgom gifter seg alene foran en prest, for etterpå å holde en uformell bryllupsfest? høres det ut som en teit ordning? hvordan ville du reager hvis du ble invitert til et slikt "bryllup"?

[/quote

Hei!

Vi gjorde akkurat det selv, så jeg ville ikke reagert negativt til å bli invitert til en uformell fest etterpå :-)

Nå skal det sies at vi giftet oss utenlands (på en øde strand i karibien). Vi hadde fest/middag for den nærmeste familien når vi kom hjem. Var ca 30 stk, leide lokale og hadde koldtbord og kaffe for alle. Ville inkludere barna også så det ble ingen fest (hadde vin/øl til maten og konjakk til kaffen)

Klem Anne

Skrevet

Mine venner ville vel kanskje ha forventet at jeg gjorde dette her selv, og det gjør jo ikke at jeg stusser ihvertfall.

Jeg krangler mye med nærmeste familie, så de ville jeg ikke hatt i en seremoni. OM vi skulle finne tonen igjen, så kunne jeg kanskje orket å hatt dem i en FEST etterpå. Men seremonien er VÅR, eventuelt helt nærmeste venner (som da er forlovere). Det får alle bare godta.

Jeg har vært invitert i en slik konfirmasjon, der ingen fikk vite klokkeslett for seremoni eller noe. Der var det kun tante, og hennes 2 barn (ene var jo da konfirmanten) som skulle. På ettermiddagen så var det åpent hus for de som ville komme og få litt kake og gi gaver osv. Av samme grunn, for å unngå en konflikt på det som er det viktigste med dagen, altså seremonien.

Utenforstående ville nok kanskje stusset litt, men jeg forsto jo og var igrunn ganske enig i at ingen kom i kirken. For da ble rett og slett ikke invitert NOEN, heller å invitere de som faktisk klarer å oppføre seg.

Man kan jo også bare "skylde på" at man ville være romantisk og tok det på en øde strand som Anne over sier. Og dermed ikke hinte til at "nei vi vil ikke ha noe styr i kirken".

Det er deg og din mann som skal gifte dere. Ikke slekta deres. Husk det.

Skrevet

Dere leie faktiskt ikke kirken, hvem som helst kan går der bare så det er sakt, da må dere eventuelt ha sermonien på en privat plass.

Skrevet
hei!

Det er en ordning som en del mennesker velger, og det synes jeg er helt greit. (Men bare for ordens skyld. Det må være flere til stede enn bare presten og brudeparet. Det må også være to vitner der.)

Jeg er av den oppfatning at den måten et par velger å gifte seg på, alltid er den riktige og beste måte for paret. Og det er det som teller. Hva eventuelle bryllupsgjester måtte tenke og mene om den saken, er faktisk ikke særlig interessant. Slik tenker jeg.

Skrevet

Takk for svar! Hadde helt glemt denne tråden, jeg :)

Samboeren min er i utgangspunktet ikke intressert i noe bryllyp, så på denne måten har vi funnet ut av vi kan møtes et sted på midten. Kanskje vil vi reise vekk et sted hvis økonomien strekker til, men det er heller tvilsomt med mindre vi utsetter hele greia.

Ingen av oss er kristne, så vi er usikker på om vi vil gjøre det i kirka. I så fall kan det hende vi "dropper" presten også, og velger en borgerlig vielse. Har inntrykk av at det uansett er vanskelig å få med seg en prest på diverse utflukter... Er det noen som har erfaring med borgelig vielse, både i og utenfor tinghus?

Skrevet
Takk for svar! Hadde helt glemt denne tråden, jeg :)

Samboeren min er i utgangspunktet ikke intressert i noe bryllyp, så på denne måten har vi funnet ut av vi kan møtes et sted på midten. Kanskje vil vi reise vekk et sted hvis økonomien strekker til, men det er heller tvilsomt med mindre vi utsetter hele greia.

Ingen av oss er kristne, så vi er usikker på om vi vil gjøre det i kirka. I så fall kan det hende vi "dropper" presten også, og velger en borgerlig vielse. Har inntrykk av at det uansett er vanskelig å få med seg en prest på diverse utflukter... Er det noen som har erfaring med borgelig vielse, både i og utenfor tinghus?

Mange prester vier kun på "viet jord" som det heter...

Vi giftet oss på tinghuset, og hadde en nydelig seremoni, takket være en samarbeidsvillig dommer! :) Vi fikk ta med de vi ville inn, og de tente lys og satte friske blomster der inne. Å ta med en dommer på en friluftsvielse kan ofte være vanskelig. Da må du snakke med dommeren personlig, og sette din lit til velvilje...

Skrevet (endret)

Human-etisk forbund kan nå gjennomføre vigsler hvor det måtte være. Som de skriver selv her: "Seremonien kan foregå på ulike steder - gjerne på et sted eller i et egnet lokale som paret har et personlig forhold til." Hvis du søker litt på dette forumet så er det flere som har skrevet om human-etisk vielse, opplevelser osv.

edit: fant noen tidligere tråder her, her og her.

Ellers nevner denne tråden blant annet sosialhumanistene og unitarforbundet som alternativer. Og her er det info om å gifte seg foran en dommer (/sorenskriver)

Endret av Phaedra
Skrevet
Er det noen som har erfaring med borgelig vielse, både i og utenfor tinghus?

Joda, det er det. Her har du en link til unitarisk vielse. Du kan få den både som borgerlig eller kirkelig.

Gjest Deception
Skrevet

Vi giftet oss i Karibien i begynnelsen av januar, og det var bare oss tilstede. Vi hadde en fin og stemningsfylt vielse på et flott sted (ikke strand), og var pyntet som til vanlig bryllupsfest. Etterpå slappet vi bare av resten av dagen, og på kvelden var vi ute og spiste på flott restaurant. :)

Da vi kom hjem, hadde vi en familiesammenkomst med middag og kaker, og vi følte at dette passet oss midt i blinken, for ingen av oss er spesielt glade i å være midtpunkt, og heller ikke i planlegging på nano-nivå.

Gjest hopeful
Skrevet

Når jeg sitter her med bryllupsplanleggeren over hele bordet, bytter batteri på kalkulatoren for andre gang, og bordplasseringen aldri går opp, så må jeg si at et lite alternativt bryllup virker svært forlokkende:)

Jeg syns det viktigste er at det blir DERES dag! At man velger et bryllup ut fra hva man ønsker, og ikke bare kjører standard bryllupspakke fordi "alle" andre gjør det.

Hadde syntes det var kjempestas å bli invitert i et slikt bryllup, som alle andre bryllup. Et vennepar av foreldrene mine inviterte til kurvfest for å markere 20 år som samboere. Det viste seg at de hadde giftet seg tidligere på dagen og kurvfesten var egentlig bryllupsfesten! Var veldig vellykket:) Et annet par vi kjenner giftet seg og i det stille og hadde fest med venner dagen etter. Akkurat slik det passet dem, og det er det som teller!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...