Gjest Gjest_Katja_* Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 .. du som 20 åring finner ut at du er gravid. Og livssituasjonen din er slik: Du er i ett avstandsforhold Du holder på å utdanne deg Du har lever på lånekassen og har ingen jobb Kjæresten din som bor 8 timer unna med bil også utdanner seg. ?
Vulpes Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Regner med at du eller noen du kjenner er i denne situasjonen, siden du spør så spesifikt? Er av denne grunn litt redd for å svare, for hva som er riktig for meg trenger ikke å være riktig for andre. Og hva jeg hadde gjort, vet jeg vel ikke før jeg faktisk havner i den situasjonen. Men slik jeg tenker nå, ville jeg tatt abort, skal jeg være ærlig. Jeg hadde ikke følt meg klar for å ta vare på et barn. Men nå har jo folk forskjellige syn og tanker rundt det å være gravide og det å ta abort, så dette gjelder kun meg altså.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Jeg ville ikke tenkt så mye på de ytre rammene siden de ordner seg uansett, men jeg ville heller vurdert hvor sterkt forholdet er, om jeg føler meg klar osv.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 God helse, og ønsket meg barn før eller senere, og jeg hadde beholdt. Men det er meg.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Regner med at du eller noen du kjenner er i denne situasjonen, siden du spør så spesifikt? Er av denne grunn litt redd for å svare, for hva som er riktig for meg trenger ikke å være riktig for andre. Eh...TS spør hva du ville ha gjort. TS spør deg ikke om å ta over livet hennes og hun lover heller ikke at hun vil følge rådet ditt slavisk. Hun ber bare om innspill. Selv om du ikke har vært i samem situasjon selv går det fint an å komme med en mening.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Hadde jeg vært så ung med hele livet for an meg ville jeg ha tatt en abort.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 .. du som 20 åring finner ut at du er gravid. Og livssituasjonen din er slik: Du er i ett avstandsforhold Du holder på å utdanne deg Du har lever på lånekassen og har ingen jobb Kjæresten din som bor 8 timer unna med bil også utdanner seg. ? Jeg BLE gravid på den alderen og tok abort, selv om jeg var i fast forhold, hadde jobb osv. Nøyaktig hvorfor jeg gjorde dette er vanskelig å svare på, men vi var nok alt annet enn klar for et barn på den tiden. De ytre forhold betyr nok noe, men det er hvordan man ellers føler det/seg som er avgjørende (for meg iallefall)
Vulpes Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Eh...TS spør hva du ville ha gjort. TS spør deg ikke om å ta over livet hennes og hun lover heller ikke at hun vil følge rådet ditt slavisk. Hun ber bare om innspill. Selv om du ikke har vært i samem situasjon selv går det fint an å komme med en mening. Jeg er klar over hva som står i startinnlegget Men alle svar vil like fullt ut påvirke litt, på godt eller vondt. Det synes jeg man skal ha i bakhodet i slike diskusjoner. Og kjære vene, jeg kom da faktisk med en mening
Gjest pastarina Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Jeg ville snakket med rådgiver/amathea om å få den praktiske kabalen til å gå opp, og så hadde jeg blitt mamma.
Vera Vinge Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 (endret) Personlig ville jeg ikke tatt abort. Men det var fordi jeg alltid har hatt lyst på barn, og fordi jeg følelsesmessig følte at jeg kunne vært klar for barn i den alderen. Det praktiske ordner seg alltids på et vis, og jeg vet om flere som har fått barn før og under utdanning. Det er en grunn til at jeg ikke planla å få barn under studiene, men om jeg først hadde blitt gravid, ville ikke jeg klart å ta det bort. Men det fins ikke noe riktig eller galt svar her. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Amathea om du er i tvil om hva du skal gjøre. Her. Endret 17. februar 2009 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #11 Skrevet 17. februar 2009 Jeg aner ikke. Som barneløs 20 åring hadde jeg muligens beholdt. Følg hjertet og hjernen din uansett. Det viktigste er å stå for valget ditt. Du kommer ikke til å angre et barn, men du kommer sannsynligvis heller ikke til å angre en abort så fremt du er sikker.
momo Skrevet 17. februar 2009 #12 Skrevet 17. februar 2009 Jeg hadde lignende valg da jeg var 20 år, jeg ble gravid, hadde en dårlig jobb, planla studier, faren til barnet var en tulling jeg ikke ville ha barn med. Og jeg hadde ikke noe familie som ville hjulpet meg med barnet, heller ingen venner som ville gjort det. Visste og att far ikke ville hjulpet til. Derfor tok jeg abort. Tøft valg da, noe jeg er veldig glad for att jeg gjorde i dag.
Gjest Hollow Skrevet 17. februar 2009 #14 Skrevet 17. februar 2009 Eg hadde beheldt barnet. Man finner alltid ein utveg når situasjonen krever det. Eg trur nok eg hadde vore klar for det ansvaret som 20- åring, sjølv om det sikkert ville blitt tøft innimellom.
inuz Skrevet 17. februar 2009 #15 Skrevet 17. februar 2009 .. du som 20 åring finner ut at du er gravid. Og livssituasjonen din er slik: Du er i ett avstandsforhold Du holder på å utdanne deg Du har lever på lånekassen og har ingen jobb Kjæresten din som bor 8 timer unna med bil også utdanner seg. ? Har ikke opplevd det selv, og da er det jo ikke mulig å si 100 % sikkert hva en hadde gjort. Hadde du spurt meg i fjor (usikker på hva jeg ville karrieremessig, men sikker på kjæresten) vill jeg sagt at jeg ville beholdt det. Spør du meg nå (funnet studie jeg storkoser meg i og er sliten av hverdanslivets kjas og mas), vil jeg si at jeg ville tatt abort. Men det viser vel hvor lett det er å skifte mening når man ikke er oppi situasjonen selv! Får jeg spørre hva du heller mot? Helt blank?
Varsia Skrevet 17. februar 2009 #16 Skrevet 17. februar 2009 Nå har jeg aldri vært gravid, og blir det forhåpentligvis ikke med det første, men bortsett fra det er jeg i den situasjonen - i avstandsforhold, aktuell alder, student osv. Jeg hadde jeg blitt gravid så ville jeg nok beholdt barnet - og sannsynligvis flyttet mye nærmere kjæresten. Rett og slett fordi vi har et veldig godt forhold, og vi har alle forutsetninger for å klare det, og utdanningen min kan jeg ta en annen plass. Men som sagt, jeg håper det ikke skjer med det første, for jeg vil gjerne bli ferdigutdannet før det kommer noen småtroll...
Gjest Gjest_Katja_* Skrevet 17. februar 2009 #17 Skrevet 17. februar 2009 Har ikke opplevd det selv, og da er det jo ikke mulig å si 100 % sikkert hva en hadde gjort. Hadde du spurt meg i fjor (usikker på hva jeg ville karrieremessig, men sikker på kjæresten) vill jeg sagt at jeg ville beholdt det. Spør du meg nå (funnet studie jeg storkoser meg i og er sliten av hverdanslivets kjas og mas), vil jeg si at jeg ville tatt abort. Men det viser vel hvor lett det er å skifte mening når man ikke er oppi situasjonen selv! Får jeg spørre hva du heller mot? Helt blank? Jeg vet ikke enda helt sikkert om jeg er gravid, ville bare sjekke hva andre folk ville gjort. Selv, hvis jeg er gravid tror jeg at jeg vil ta en abort. Føler det er helt forferdelig å måtte gjøre det, men samtidig tror jeg ikke at jeg er klar for noe barn enda
Leanne Skrevet 17. februar 2009 #18 Skrevet 17. februar 2009 Jeg ville beholdt barnet og fått ting til å ordne seg på et eller annet hvis... er forøvrig en 23 år gammel tobarnsmor, med 3 årig fullført høgskole utdanning.. Så dette påvirker nok svaret mitt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå