Gå til innhold

ikke invitert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes de fleste her inne overreagerer så det er helt til å få vondt av.

Om dere er venner alle sammen, så var det litt uhøflig å ikke invitere deg også.

Men generellt, så ser jeg slett ikke problemet med at bare den ene i et par blir invitert. Om man bare er venner med en i paret, hvorfor skal man da invitere et tilnærmet likt fremmed menneske til en personlig feiring? Jeg fatter ikke hvorfor det er uhøflig å la være å invitere et fremmed menneske til sitt eget bryllup. Jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan ha interesse av å gå i et bryllup til mennesker man ikke kjenner. Jeg går ikke i bryllup til folk jeg ikke har møtt, det ser jeg ikke noe som helst poeng i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes de fleste her inne overreagerer så det er helt til å få vondt av.

Om dere er venner alle sammen, så var det litt uhøflig å ikke invitere deg også.

Men generellt, så ser jeg slett ikke problemet med at bare den ene i et par blir invitert. Om man bare er venner med en i paret, hvorfor skal man da invitere et tilnærmet likt fremmed menneske til en personlig feiring? Jeg fatter ikke hvorfor det er uhøflig å la være å invitere et fremmed menneske til sitt eget bryllup. Jeg skjønner heller ikke hvordan noen kan ha interesse av å gå i et bryllup til mennesker man ikke kjenner. Jeg går ikke i bryllup til folk jeg ikke har møtt, det ser jeg ikke noe som helst poeng i.

Les innleggene så ser du at de er venner, ikke fremmede.

Skrevet
Les innleggene så ser du at de er venner, ikke fremmede.

Les innlegget mitt, så ser du at det hadde jeg fått med meg ;) Å droppe venner bare fordi man ikke blir invitert i bryllupet deres er direkte barnslig. Snakk om å overreagere. Det var litt uhøflig. Men det er deres bryllup, og om de har stor slekt og mange de "må" invitere, så må de vel sette grensen et sted.

Gjest jøss..
Skrevet

Mangel på alminnelig folkeskikk kaller jeg det der. Nesten så man kan mistenke brudeparet for et eller annet.. Mannen din er en tøffel som ikke sier fra seg forloververvet og blir hjemme!

Man GJØR IKKE sånt! :kjefte:

Skrevet
Men generellt, så ser jeg slett ikke problemet med at bare den ene i et par blir invitert. Om man bare er venner med en i paret, hvorfor skal man da invitere et tilnærmet likt fremmed menneske til en personlig feiring?

Kanskje fordi de vennene du inviterer synes det er hyggelig å få feire dagen sammen med sine respektive partnere? For meg handler ikke et bryllup bare om at det skal være en fantastisk dag for brudeparet (eller for bruden, som de fleste bruder ser ut til å mene at det skal være). Når jeg gifter meg til sommeren er jeg faktisk veldig opptatt av at gjestene våre skal ha en fin dag. Hvis jeg vet at alle har det bra blir det en bedre dag for meg også, det er jeg overbevist om.

I de bryllupene jeg har vært i har det blitt minimalt med tid sammen med brudeparet. De man snakker mest med er gjestene som sitter rundt en ved bordet, og hvis man ikke kjenner de andre gjestene er det veeeeldig mye bedre å ha med seg samboer/kjæreste.

Skrevet

Jeg er enig i at dette er uakseptabelt. Hvis jeg var forloveden din (forloveren i bryllupet) ville jeg spurt brudgommen en gang til om det virkelig var slik at du ikke var invitert, eller om han hadde misforstått.

Slik at brudgommen skjønner at denne situasjonen er litt spesiell, og at han bør diskutere det med bruden (bridezillaen) sin en gang til. hvis hun skal ha med mange venninner, og så får ikke han en gang lov til å gjøre plass til partneren til forloveren sin?

En ting du bør være forberedt på: At det kan komme avlysninger når bryllupet nærmer seg. Så kan du få en "hyggelig" telefon fra brudeparet om at nå er det blitt plass til deg likevel. Tenk over hva du vil gjøre da, eventuelt.

Jeg ville funnet på noe annet i påsken, med gode venner. Og byttet brtyllupsgaven i noe billigere, og brukt overskuddspengene på meg selv (slik mange råder deg til).

Skrevet

Jeg synes ikke din samboer skal si fra seg forloverrollen. Et ord er et ord, og har han lovet det, bør han stå ved det. Men å gjøre noe som helst utover plikten, synes jeg er usolidarisk overfor hans livsledsagerske.

Det er skikkelig trailer-trash-swung over å lage storfin fest, og leke galla, men samtidig være så totalt blottet for takt og tone. Men sånn er det når skikk og bruk kun er en bok man blåser støv av en gang i livet, før man arrangerer noe, som egentlig er å ta seg vann over hodet sosialt. Det var enklere før bruden overtok. Da var det brudens foreldre som sto for festen, og som sørget for at de viktigste hensyn, med tanke på hva som er folkeskikk, først ble ivaretatt.

Trådstarter bør heve seg over dette. Bytte gaven, og bruke pengene med god samvittighet. Forloveden kan selv besørge gave, om han må. Folkeskikk er tross alt ikke noe som betyr noe i dette bryllupet, uansett.

Videre bør hun være klar over at det vil være et helvete for henne å sitte alene hjemme, den kvelden husbonden er i bryllupet. Tanken på det hele vil gnage. Så mitt råd er å sørge for lek og moro på det aktuelle tidspunktet. Arranger en privatfest, og inviter dine venner. Selvsagt må din livsledsager også være tilstede, han er jo en del av vertskapet. Dette greier han fint å rekke, for kirkevielsen avsluttes ikke så seint.

De har bevist at de ikke er venner av dere, og din samboer er ikke alene. Det finns ingen grunn til å dra på hyttetur med dem, eller invitere dem til deres bryllup. Hold heller av den plassen til ekte venner.

Selvsagt kommer det til å følge retorikk og bortforklaringer i kjølvannet av dette, men vennskap måles i handling, ikke i ord. De er ikke venner av dere.

Skrevet

Jeg frekventerer ikke bryllups-forumet særlig ofte, men denne tråden måtte jeg bare svare i.

Syns Kamikatzes innlegg og forslag er strålende.

En forlover skal signere papirene og være vitne. Dette gjelder både i kirken og i eller på råd/tinghus. Han kan gå etterpå, og levere en hilsen til brudeparet sammen med gaven. Å holde tale til brudgommen er ingen plikt.

Det jeg reagerer på er den totale blottelsen for fintfølelse, vanlig folkeskikk og rett og slett sunt bondevett hos det kommende brudeparet og til dels også hos din partner. Han burde A, snakke med deg og spørre hvordan du har det, og ikke ta det på MSN med kommende brudgom, og B, si til brudeparet at dette er latterlig.

Gjest Gjest_Juliet_*
Skrevet

Synes Kamikatze sier det veldig bra.

Dette er du for god for, TS !

Skrevet
Les innlegget mitt, så ser du at det hadde jeg fått med meg ;) Å droppe venner bare fordi man ikke blir invitert i bryllupet deres er direkte barnslig. Snakk om å overreagere. Det var litt uhøflig. Men det er deres bryllup, og om de har stor slekt og mange de "må" invitere, så må de vel sette grensen et sted.

Hvis du bare syns det er litt uhøflig, så lurer jeg på om du også er i besittelse av litt manglende folkeskikk.

Jeg hadde i hvertfall bytta gava, så kan gubben din ordne med gave selv siden han også syns "forklaringen" er greit.

Skrevet

Jeg vil bare slenge meg på oppfordringen om å bytte inn gaven i noe myyyye billigere og kjøpe deg selv noe DU ønsker deg. Likte godt forslaget om å kjøpe en fin kjole og ha en kanonfest dagen bryllupet er, slik får du noe utav dette makkverket...

Det er faktisk ikke overreagering, dette er et fjortissopplegg jeg ikke trodde var mulig blant voksne mennesker. Da en av mine gode venninnner giftet seg gikk jeg gjennom en ganske tøff tid med min daværende samboer og visste ikke helt om vi skulle holde sammen. Hun kunne aldri fordra ham, men sendte likevel invitasjon til oss begge- for så å ringe meg å gi beskjed om at jeg bare skulle ta ham med om jeg ville, eventuelt en helt annen mann om det var det jeg ville! :P Reise på hyttetur med et vennepar som ikke lar deg komme i bryllupet? Pinlig situasjon.. Ser ikke denne bruden dette??

Gjest Marillia
Skrevet

Om du var "månedens" kjæreste, og knapt kjente brudeparet, hadde jeg ikke reagert på at du ikke ble bedt i bryllupet. Men når du som mangeårig samboer (med felles barn) og dere er venner av brudeparet, reagerer jeg veldig på at du ikke blir invitert. Det er både uhøflig og sårende...

Jeg vet ikke om jeg hadde orket å hatt noe mer med brudeparet å gjøre, og slett ikke dratt på påsketur! Hva sier andre venner om dette da? Antar at dere kanskje har flere felles venner? Jeg håper også at din samboer gir uttrykk for at DERE er skuffet over dette.

Bytt gaven i noe mindre, bruk pengene på deg selv, og gi blaffen i brudeparet. Jeg tror ikke jeg hadde skrevet under på kortet en gang. De er ikke verd ergrelsen!

Sender deg en klem, og håper at du ikke kaster vekk mer energi på dette!

Skrevet

Kan det være at denne bruden ikke liker deg i utgangspunktet, men "holder" ut med deg fordi samboeren hennes er bestekompis med samboeren din?

Veldig falskt av henne i så fall men noen er jo bare sånn.

Skriv navnet ditt på gaven, bli med på hyttetur å inviter begge to til deres bryllup, på den måten synker du ikke ned til deres nivå.

Skrevet (endret)
til sommeren skal min kjæreste gjennom 7 år, som er far til mine barn og som er min forlovede gjennom 3 år i bryllup til et vennepar av oss, kjæresten min skal da være forlover til bestekammeraten sin, jeg er ikke invitert..

vi henger masse sammen vi 4 og trodde vi var gode venner, sjokket var derfor stort både for manen og meg da det kunn var han som var invitert spesielt siden han er forlover i tillegg..

synes det er litt flaut og egentlig i tilegg til at jeg er en del såra, folk regner jo med at jeg er invitert er kipt å forklare at nei det er jeg ikke, det er i tilegg et stort bryllup på rundt 90 gjester med fancy detaljer, tenkte jo en stund at jeg ikke er invitert pga at de ellers ikke får råd til alt de vil ha på sin store dag det hører og med til historien at de har mange plikt gjester og, den tråden lengere ned fikk opp mange såre føleser hos meg som jeg sikkert ikke har lov til å ha, er jo dems dag men føler meg svært lite vært for de, lurer nesten på om vi skal ta hevn når vi gifter oss med og ikke invitere henne, men klarer liksom ikke å være så fæl..

er det vanlig eller er det litt rart slik vi synes det er?

Hei,

Dette var smålig :filer: . Og du kaller de venner? Jeg hadde tatt det som en fornærmelse om jeg ikke ble invitert til min kjæreste gjennom 7 år/samboer/far til mine barn/forlover's beste venns bryllup. 90 venninner og pliktgjester og ikke plass til deg? Hah.. Har du noen uoverensstemmelse med bruden eller?

Jeg hadde ikke dratt på påskeferie med noen som kun anser min kjæreste som venn og ekskluderer meg på den måten! Det er nå min mening. Si fra hva du mener til dem, det er utfra det jeg kan lese her dem og ikke deg som har skapt grobunn for dårlig stemning og uvennskap her.

Hadde jeg vært din samboer hadde jeg vist hva jeg mente om saken ved å be dem finne seg en annen forlover.

Bytt gaven i noe mindre, og kjøp som nevnt over noe fint til deg selv som du kan kose deg med.

Endret av miss~Audrey
Skrevet
Kan det være at denne bruden ikke liker deg i utgangspunktet, men "holder" ut med deg fordi samboeren hennes er bestekompis med samboeren din?

Veldig falskt av henne i så fall men noen er jo bare sånn.

Skriv navnet ditt på gaven, bli med på hyttetur å inviter begge to til deres bryllup, på den måten synker du ikke ned til deres nivå.

Hvorfor i alle dager skal TS bruke tid på det paret i påsken? Man synker ikke ned på parets nivå ved å avlyse turen, personlig ville jeg ikke ønsket å ha noe å gjøre med dette paret i fremtiden. Den manglende invitasjonen ødelegger vennskapet en gang for alle! Bryllup er for familie og gode venner, og dersom man tilbringer påske sammen og andre dager sammen, så må man vel kunne kalles gode venner? Og med 90 gjester burde det vel helt klart være plass til en man har en del omgang med, som attpåtil er forloverens samboer?!?

Det handler ikke om å synke ned på et lavt nivå, det handler om å ta vare på seg selv og ikke la seg behandle som drit av dårlige venner. Paret er slett ikke verdt en gave til 2000, bytt eller få pengene igjen. Skjønner godt at du blir lei deg TS, jeg hadde følt det som et alvorlig svik, selv om jeg ikke hadde vært bestevenner med paret. Regner med at du har ansett dem som rimelige gode venner ettersom dere skulle dra på påsketur sammen. Også syns jeg egentlig at mannen din burde sagt bedre ifra, men skjønner at det ikke er så lett.. Lykke til! Dersom mannen din går i bryllupet, så synes jeg du skulle ta deg en real fest sammen med gode venner, og glemme brudeparet!

Skrevet

Enig med de som mener dette er utrolig smålig av bruden. I vårt bryllup skrev jeg kun min forlovers navn på invitasjonen siden hun kun hadde en useriøs kjæreste jeg ikke hadde truffet, men jeg sa til henne at hun kunne velge selv om han skulle være med eller ikke (nå ble det slutt en stund før bryllupet, og hun endte opp med å bli sammen med min manns forlover i stedet, men det er en annen historie...).

Vi har mange vennepar der min mann kjente den ene parten før meg, og vi aldri er sammen annet enn som par, jeg vil likevel regne de som venner av meg også. Om min mann så hadde blitt invitert i bryllup uten meg hadde jeg blitt skikkelig furten, byttet inn gaven i en mye billigere, ikke skrevet på mitt navn, ikke blitt med på påsketur, og heller ikke vært omgangsvenner med dem lenger. Mulig det er barnslig, men etter å ha blitt behandlet slik synes jeg at de har godt av å få vite at du er sur.

Skrevet

ts her, takk for støtten alle sammen, det varmer samtidig som jeg faktisk klarer å bli enda mere sår da jeg ser hvor uvanlig det her er..

blir ikke noe hyttetur på meg nei, mannen reiser sammen med barna så blir total fri for meg( les spa hehe) gava foreslo jeg å bytte for mannen og han sa at han skulle ordne det..

når jeg tenker etter nå har de begge to vært veldig rare når mannen og jeg har snakke om bryllup med de, unvikende på en måte, ser jo grunnen nå..

bruden og jeg er nok svært forskjellige ja, vi er par venner pga mannen min og mannen hennes er barndomskammerater fra 4 års alder og snakker sammen hver dag enda.. ja han skal være forlover for mannen min og, ikke snakk om noe annet.. sukk..

det første året vi kjente hverandre hadde ikke jeg å bruden så mye å snakke om, hun var veldig sjenert overfor meg, men etter hvert oppdaget vi 2 felles interesser og har siden det snakket masse sammen når vi er sammen alle 4, men vi finner ikke på noe alene nei..

men det gjør da vitterlig ikke mannen min med mannen til bestevenninna mi heller(han var invitert dit i brylupet demes som jeg var forlover til)

vi kommer nok til å være en del sammen i fremtiden og, så derfor er det ekstra sårt, men har på en måte tenkt å la tiden hjelpe meg og late som det ikke har skjedd, vi er liksom for tett knyttet, de er fadder til vårt første barn, og ungenen våre elsker dem..

det som og er sår å tenke på er at pga at jeg nesten ikke har noe nær familie igjen og et tradisjonel bordplassering derfor ikke er mulig, skulle de sammen med min bestevinnine med partner sitte foran sammen med oss.. det har jeg ikke lyst til lengere for å si det slik..

har mest av alt lyst til å stikke av til paris og gifte oss nå før påske, men det er det ikke tid til, tenk at vi utsatte vårt brylup pga at vil ikke ville kuppe dems, tro ikke de hadde gjort det for oss nei..

Skrevet

1. Bytt gaven og kjøp en billig duk eller noe som gave. De bryr seg tydelig ikke om skikk og bruk, hvorfor skal dere?

2. Dropp hytteturen. Evt om det er deres hytte, si at hun ikke er velkommen.

Ønsker deg lykke til. Dette var skikkelig ufint og uhøflig!!! :kjefte:

Skrevet
1. Bytt gaven og kjøp en billig duk eller noe som gave. De bryr seg tydelig ikke om skikk og bruk, hvorfor skal dere?

2. Dropp hytteturen. Evt om det er deres hytte, si at hun ikke er velkommen.

Ønsker deg lykke til. Dette var skikkelig ufint og uhøflig!!! :kjefte:

Har ts sagt at det er bruden som ikke har invitert henne? I første innlegget står det "de". Synes ikke man skal legge all skyld på bruden her, de er jo to om gjestelista, pluss at ts forlovede kunne tatt dette opp med brudgommen tidligere, da de tydeligvis er veldig nære kamerater!

Skrevet
[snipp]

vi kommer nok til å være en del sammen i fremtiden og, så derfor er det ekstra sårt, men har på en måte tenkt å la tiden hjelpe meg og late som det ikke har skjedd, vi er liksom for tett knyttet, de er fadder til vårt første barn, og ungenen våre elsker dem..

det som og er sår å tenke på er at pga at jeg nesten ikke har noe nær familie igjen og et tradisjonel bordplassering derfor ikke er mulig, skulle de sammen med min bestevinnine med partner sitte foran sammen med oss.. det har jeg ikke lyst til lengere for å si det slik..

har mest av alt lyst til å stikke av til paris og gifte oss nå før påske, men det er det ikke tid til, tenk at vi utsatte vårt brylup pga at vil ikke ville kuppe dems, tro ikke de hadde gjort det for oss nei..

Men herregud, dette gjør jo det hele enda verre! Aldri i verden om jeg hadde omgått disse menneskene mer, det er jo en tydelig demonstrasjon av at de rett og slett ikke vil ha noe med deg å gjøre. Jeg ville ikke invitert henne til bryllup, men ikke forandre mer på planene deres på grunn av dette paret, det er de ikke verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...