Gå til innhold

ikke invitert

Anbefalte innlegg

Skrevet
er ikke kirke brylup men hef.. så det går ikke, men godt forslag, sambo synes det er ok nå a jeg ikke er invitert da de gjør det av økonomisk grunn og har store familier, er faktisk en del lei meg fordi han synes det.. lurer på om det er mange andre som kommer uten partner jeg.. var faktisk vi som skulle ha giftet oss i sommer men pga sambo er forlover og vi var så nære venner valgte vi å utsette et år da de fortalte oss datoen, angrer..

Hvis de har problemer med økonomien bør de kanskje revurdere å ha 90 gjester?

JEG hadde i hvertfall ikke gitt en gave til 2000 kroner, den hadde glatt blitt byttet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan kan det itolkes? Forloveren har jo en rolle i bryllupet, samt er en god venn. Om ikke andre inviteres med partnere, blir det da sett på som frekt å ikke gjøre unntak for forloveren? Skjønner ikke hvorfor det er frekt jeg.. :sjenert:

Forloveren blir jo tydeligvis satt pris på ettersom det er nettopp forlover han er bedt om å være, kan jo hende han gjerne ville hatt sin samboer og mor til sine barn med seg i bryllup.

Skrevet
Jeg forstår at folk synes ts burde motta invitasjon, særlig siden de er forlovet. Men jeg vil gjerne (hvis noen har tid) at noen forklarer meg hvorfor det er uhørt å ikke invitere med forlovers samboer...(helst på en saklig måte, jeg mener ikke noe vondt). Vi kjenner ikke forlovers kjæreste/samboer særlig godt. De gangene vi har besøkt forlover eller omvendt, har partneren prioritert sin hobby framfor å delta. Vi føler ikke at det er naturlig å ha vedkommende der, men vil ikke tråkke noen på tærne, slik som ts føler.. Vil gjerne ha noen innspill på hvorfor det er uhørt på generell basis å ikke invitere forlovers kjæreste..

Forlovere er av de viktigste gjester i bryllupet, og faktisk de enste man er "påkrevd" å ha tilstede under vielsen (mtp på bevitning av ekteskapsinngåelsen). De er på den måten blant æresgjestene i bryllupet, på lik linje med nærmeste familie i mine øyne. Det er ganske merkelig at så nære og viktige gjester ikke får lov til å ha med seg partneren sin, særlig når det er snakk om partner gjennom mange år med barn og gifteplaner :overrasket:

At man ikke har råd til å invitere alle gjester med partner får så være, men denne situasjonen er ganske spesiell. Hårreisende spør du meg! Et bryllup med 90 inviterte, men forloverens partner blir droppet pga "pliktgjester". Jøsses.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har oppfattet det slik at i bryllup inviterer man med følge, i alle fall de stabile følgene. Mulig denne skikken er på vei ut eller noe. Uansett utrolig frekt spør du meg i og med at dere er omgangsvenner i tillegg.

Slutter meg til den som foreslo at din samboer kan gå etter vielsen.

Skrevet

ts her, går jo bordplanen sikert opp og da, min mann med forloveren til bruden til bordame, hun er singel kankje det da blir feil å invitere med meg for dem..

Skrevet
Jeg forstår at folk synes ts burde motta invitasjon, særlig siden de er forlovet. Men jeg vil gjerne (hvis noen har tid) at noen forklarer meg hvorfor det er uhørt å ikke invitere med forlovers samboer...(helst på en saklig måte, jeg mener ikke noe vondt). Vi kjenner ikke forlovers kjæreste/samboer særlig godt. De gangene vi har besøkt forlover eller omvendt, har partneren prioritert sin hobby framfor å delta. Vi føler ikke at det er naturlig å ha vedkommende der, men vil ikke tråkke noen på tærne, slik som ts føler.. Vil gjerne ha noen innspill på hvorfor det er uhørt på generell basis å ikke invitere forlovers kjæreste..

I dette tilfelle er TS og brudepar omgangsvenner, i alle fall parvenner. Derfor er det i denne situasjonen naturlig å også be med partneren til forloveren.

jeg synes uansett at forloveren har en såpass sentral/spesiell rolle at det er naturlig å be med partneren. det er annerledes dersom man ber noen som en del av en vennegjeng der ingen av partnerne blir bedt. men når det kommer til forloveren synes jeg det er naturlig å be med partneren fordi han blir bedt om å utføre en spesiell oppgave, og er ikke bedt som en del av en vennegjeng e.l.

Skrevet
ts her, går jo bordplanen sikert opp og da, min mann med forloveren til bruden til bordame, hun er singel kankje det da blir feil å invitere med meg for dem..

:ler: Man skal ikke tulle med en bruds borplan! :gjeiper: Da blir det nok krise i heimen... Mon tro hva som ville skjedd om din kjære takket nei til fest og dro hjem etter vielsen. :fnise:

Skrevet

I dette tilfellet er jo ts forlovet og har barn med forlover, og da synes jeg det er normal folkeskikk å invitere henne.

Når det gjelder forlovere generelt synes jeg at det hører med å invitere med følge, både for å ikke tråkke noen på tærne som du sier, men også for å vise at man setter pris på at personen har tatt på seg forlover-rollen som gjerne innebærer litt ekstra jobb. Jeg synes det er litt viktig å skille mellom forlover og øvrige gjester.

Gjest strykebrett
Skrevet

Dummeste unnskyldningen jeg har hørt, er vel en måte å få det til å gå opp på uansett vel, er jo ikke sånn at det blir 13 til bords eller noen annnen "krise". Fint at du fant ut dette før du skulle invitere til bryllup da. Hadde vært enda verre (om det er mulig) om hun hadde kommet i ditt bryllup først.

Gjest hopeful
Skrevet

*DYYYYYYPT sjokkert*

Frekkeste!!! Vi skal ha et relativt stort bryllup til sommeren siden vi har stor familie og mange venner vi ønsker skal komme. Kjenner ikke alle partnerene til alle vennene våre så godt, men når man er samboer/forlovet/gift regner jeg det som en selvfølge at også dem blir invitert. Kunne ikke falle meg inn å bare invitere den ene..

Fikk vondt av deg TS, når jeg leste dette. Ingen fortjener å bli behandlet sånn. Skjønner godt at du er såret! Bruden er iallefall ingen god "venninne".

Ville allikevel invitert begge til mitt bryllup hvis jeg var deg, og bare hevet meg over det! (og heller fått de andre venninnene mine til å skule stygt på henne utover kvelden:P) *fniiiis*

Neida.. Jeg tror ærlig talt ikke at jeg ville hatt så veldig mye med disse "vennene" å gjøre. For å ikke snakke om at jeg ikke ville spandert kuver prisen på henne i mitt bryllup!!

Skrevet

Bytt gaven i noe langt billigere og kjøp deg en lekker kjole for resten av pengene! Ta så med deg dine beste venninner og ha en heidundranes jentefest mens typen din er i bryllupet. Virker jo ikke som de kommer til å gjøre om på gjestelista si...

På denne måten får du noe ut av det også :)

Skrevet

ER DET MULIG????!!!!!

Jeg forstår godt at du er såret ts - det ville jeg vært også! Ved seriøse forhold er det riktig (synes jeg da) å invitere forlovernes kjærester/samboere.

Vi inviterer samboerne til våre forlovere (vi har to hver). Han ene forloveren til sambo er singel og får han kjæreste i løpet av tiden frem mot august, så er ikke hun invitert såsant vi ikke blir kjent med henne. Dette også mye fordi denne forloveren ikke er av den seriøse typen, han har mange jenter på kort tid og derfor er det vanskelig å invitere "fremmede" når vi kun skal ha et familiebryllup med forlovere.

Dette er derimot totalt annerledes fra ditt tilfelle ts. Her virker det som dere er mye sammen på fritiden og at bruden da kan ha samvittighet til IKKE å invitere deg når du er mor til hans barn, samboer og forlovede, da skjønner jeg ikke hvorfor de har så mange andre "pliktgjester" som de kaller det og ikke setter deg på den listen. Kanskje hun er misunnelig på deg for noe? Noen bryllup er fullstendig på brudens premisser og det virker som dette kan være et slikt tilfelle. Her har hun tydeligvis ikke skjønt hva normal folkeskikk er og vil heller ha alle sine venninner enn mannens forlovers "kone". Er det virkelig mulig sier jeg bare. Jeg ville hvertfall aldri gitt gave såpass dyr og jeg ville ikke klart å heve meg over det og be henne i mitt bryllup. Dessverre. Jeg ville fått samboeren min til å snakke med kompisen sin og virkelig fått frem hvordan dere opplever det.

Skrevet

Jeg ville nok også revurdert påsketuren ja.. Hvis du ikke er gode nok venner til å bli invitert i et bryllup hvor de har prioritert brudens venniner (!), så hadde ikke jeg vurdert meg som en god nok venn til å dra på ferie med de heller.

Skrevet

Jeg hadde ikke orket å være på påsketur med disse folkene, og jeg hadde vurdert sterkt om de i det hele tatt skulle blitt invitert til mitt eget bryllup neste år. De hadde i hvert fall vært førstemann til å ryke dersom vi hadde måttet begrense antallet. Jeg ville byttet til en langt rimligere gave, men jeg tror jeg ville skrevet navnet mitt på for ikke å synke helt ned på deres nivå.

MEN det jeg synes er veldig viktig er at mannen din forstår at du er såret og at du har all rett til å være såret!! Er ikke helt siker på om jeg mener at han burde droppet å være forlover, men forslaget om at han kun var med på vielsen var ganske godt. Samtidig er det litt å falle ned på deres nivå.

Skrevet
Beklager, men det høres ut som en dårlig bortforklaring.

Sannheten er vel mer at du er anhenget til forloveren og at de i grunnen ikke anser deg som noen personlig venn av seg selv. At de setter standaren for vennskapet ser de ikke ut til å skjønne, for hvordan man skal kunne omgås normalt i andre situasjoner?

Onyx skriver det jeg tenker. Og den hytteturen i påsken kan de bare drite i, samme med alt samvær i framtiden. Dette fikk samboer ta med de alene. Du har vel bedre ting å bruke tiden din på enn to personer som tydelig syns du kun er en klamp om foten... :troest:

Skrevet

Nei vet du hva?! Det er uhørt!! :hakeslepp: Vi har heller ikke råd til mange gjester og ha måtte luket bort noen. Min samboer sin forlovende kommer med følge, selv om vi aldri har møtt vedkommende. De har vært sammen i snart ett år. Selv om de har vært sammen "sålenge" har vi ikke rukket å møte følget ennå. MEN det er soleklart at følget skal være med, spesielt når det eren sånn ærefylt oppdrag som å være forlover.

Det er da spesielt at dere har vært sammen så lenge, du er mor til barnet hans og i tillegg omgangsvenner?! jeg hadde ikke blitt særlig blid på mannen min om han hadde dumet meg til fordel for det paret der. Slik jeg ser det er de ikke verdt å omgås heretter heller!! ( BLÆH) :sur:

Skrevet
er ikke kirke brylup men hef.. så det går ikke, men godt forslag, sambo synes det er ok nå a jeg ikke er invitert da de gjør det av økonomisk grunn og har store familier, er faktisk en del lei meg fordi han synes det.. lurer på om det er mange andre som kommer uten partner jeg.. var faktisk vi som skulle ha giftet oss i sommer men pga sambo er forlover og vi var så nære venner valgte vi å utsette et år da de fortalte oss datoen, angrer..

Det var virkelig synd at dere måtte gjøre om gifteplaner fordi DE skulle gifte seg. Nu regna du også da kanskje med at du var invitert! De burde SKAMME seg!!!! :rope:

Eg føler skikkelig for deg TS! Disse menneskene er ikke verdt penga til gave, eller din vennskap. Hadde absolut gjort noe annet i påsken...dere har vel masse andre venner som faktisk setter pris på vennskapen deres :jepp:

Skal eg være helt ærlig så høres bruden ut som den rene BRIDEZILLA!!! Hadde aldri gidda å dra på ferie eller omgås disse menneskene....

Boring ass people if ya ask me... :popcorn:

Gjest Gjest_Issy_*
Skrevet

Dette var trist lesning.

Hadde byttet gaven i noe langt billigere, og satt både ditt og mannens navn på.

Påsketuren hadde jeg også avlyst, iallefall avlyst meg selv til, mannen din kan jo reise om han vil det.

Jeg synes du skal holde deg over deres lave nivå, men jeg synes ikke du skal stille opp til turen med følelsen av at du ikke vil være der, og at det er et overflatisk fnugg over hele samværet, det er ingen koselig situasjon. Jeg synes du allerede har ofret mye for dette paret, iom at dere utsatte deres eget bryllup, kjøper flott dyr gave, og ender opp med å ikke bli invitert uten at de klarer å gi deg noen direkte grunn selv .

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Tror det er første gang jeg har lest hvert eneste svar i en diskusjon her.

Jeg er heeeeelt målløs. :nei:

Vi var i bryllup nå for noen helger siden. Jeg er venninne av bruden, men hadde aldri møtt brudgommen og min samboer hadde aldi møtt noen av dem. Men vi ble invitert begge to.

Det er alltid diskusjoner om hvem man skal be og ikke be i brylluper, men som du sier, når dere er en del sammen, på hytteturer etc, så hadde jeg også absolutt forventet en invitasjon.

Enig med resten her, ikke bruk tiden din på dem. Hvertfall ingen hyttetur!!!

Og den gaven syntes jeg du skal bytte til noe annet og billigere. Også kjøp noe fint til deg selv for resten av pengene :jepp:

2000,- er egentlig ganske mye. Tror jeg!? Venninnene mine som var forlovere i sommer brukte mellom 1000,- og 1500,- med kjærester som var invitert.

Dere kan bytte inn å gi noe til under tusen-lappen så lenge han drar alene.

Det fine med at de har bryllupet først, er at nå slipper dere å invitere de også. HEHEHE! :fnise:

Eller henne da, i og med at han er bestekompisen til din forlovede. Skal han være forlover for din forlovede også eller?

En ting er sikkert,

Hun skal ikke inviteres og den hytteturen er du for god for :)

LYKKE TIL :)

Gjest sjokka gjest
Skrevet

Hei TS.

Hvis du leser svarene her, så syns majoriteten av innskriverne at dette er laaangt over streken.

I min verden, og omgangskrets ville dette aldri skjedd. I vårt bryllup ba vi flere par sammen, selvom vi ikke kjente den ene parten så godt. Noe annet er i mine øyne svært uhøflig.

Jeg har også vært i bryllup hvor jeg ikke har vært nære venner av brudeparet, men det har vært barndomsvenner av mannen min.

TS, jeg håper du innerst inne skjønner at dette ikke er akseptabel oppførsel, og hadde jeg vært din forlovede, hadde jeg rett og slett trukket meg fra oppgaven som forlover. Ærlig talt, du skjønner vel at dette ikke er normalt av voksne folk?

Påsketuren hadde jeg glatt avlyst. Det får da være grenser. Skal du sitte der på nåler i fem dager, og høre om bryllupet og alle detaljer? Jeg syns faktisk din samboer er relativt ufølsom på dine vegne, siden han ikke har sagt ordentlig fra. Dette er venner jeg lett vile kuttet ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...