Possibly Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Vi lurer på å kjøpe bolig snart. Vi er gift, og lurer på om det spiller noen rolle hvorvidt lånet står i mitt navn, i hans navn eller i begges navn. Spiller det noen rolle skattemessig, eller ved en eventuell skilsmisse? Det samme lurer jeg på når det gjelder boligen, og i hvilket navn den står i.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Vi lurer på å kjøpe bolig snart. Vi er gift, og lurer på om det spiller noen rolle hvorvidt lånet står i mitt navn, i hans navn eller i begges navn. Spiller det noen rolle skattemessig, eller ved en eventuell skilsmisse? Det samme lurer jeg på når det gjelder boligen, og i hvilket navn den står i. Boligen står i begges navn,men lånet står på han. Jeg er medlåntaker. Ved skillsmisse, så har jeg en klausul at jeg skal ha x tusen mer enn han pga at jeg hadde bolig som ble solgt før nykjøp.(bolig eid før ekteskapet) Skattemessig lar vi rentefradraget gå på han. Dette pga det passer vår inntekt-fradrag. jeg har andre fradrag
ringblomst Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Boligen står i begges navn. Lånet står på han da vi liknes under ett etter som vi også er gift. Hvis dere skilles, så vil nok dere enten selge boligen til noen andre eller at den ene parten kjøper ut den andre. Så lenge boligen står i begges navn, vil ikke det bli noe problem at lånet står i kun den enes navn, vil jeg tro.
Possibly Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. februar 2009 Hva vil det si å være medlånetaker?
Gjest Gjest31 Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Hva vil det si å være medlånetaker? 50/50 solidarisk ansvarlig for lånet. Anbefaler alle uansett om man har ulikt innskudd i boligen å stå 50/50 på lånet og boligen. I Norge er det slik at det man går inn med går man ut med, uansett om man er samboer eller ektefolk. (Itte som i USA, hvor frua i følge Eddi Murphy sin stand-up film Raw fra ca 1985 ska ha HALF.)
Possibly Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2009 50/50 solidarisk ansvarlig for lånet. Anbefaler alle uansett om man har ulikt innskudd i boligen å stå 50/50 på lånet og boligen. I Norge er det slik at det man går inn med går man ut med, uansett om man er samboer eller ektefolk. Men gjelder dette også om man tar opp lån og kjøper bolig etter at man har giftet seg? Økonomien vår er jo allerede ganske felles, så det er ikke engang helt klart om innskuddet vi går inn med er "mitt" eller "hans", eller hvor mange prosent av kontantene som tilhører hvem.
Gjest Pretor Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 I Norge er det slik at det man går inn med går man ut med, uansett om man er samboer eller ektefolk. (Itte som i USA, hvor frua i følge Eddi Murphy sin stand-up film Raw fra ca 1985 ska ha HALF.) Dette blir ikke helt riktig. Hvis man er gift og har felleseie, kan man ta med seg verdien av det man hadde med seg inn, ut igjen. M.a.o., en har ikke krav på f.eks å ta med seg hytten en hadde da en giftet seg, kun verdien av denne. Possibly, vet det finnes bøker som forklarer dette på en forståelig måte for folk som ikke har så mye greie på juss. Tror det er en som heter Ektefelleboka. Foreslår at du tar deg en tur på biblioteket.. Når det gjelder usikkerheten ang. kontantinnskuddet, ville jeg regnet det som at dere stilte med halvparten hver, med mindre en har klare holdepunkter for noe annet. Når det er sagt, burde boligen ALLTID stå på begge. Lykke til:)
Gjest Gjest31 Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 Dette blir ikke helt riktig. Hvis man er gift og har felleseie, kan man ta med seg verdien av det man hadde med seg inn, ut igjen. M.a.o., en har ikke krav på f.eks å ta med seg hytten en hadde da en giftet seg, kun verdien av denne. Hytta vil man ta med seg ut igjen forutsatt at ikke den andre personen hadde lagt ned egne penger og tid i oppussing og vedlikehold i perioden. Hvis eier av hytta ikke har brukt felles middler til div utgifter. I så fall er det riktig at dette skal betales tilbake til den som flytter ut. Dette er helt typisk det som kalles skjevfordelings middler. Det samme gjelder feks arv. Den blir holdt utenfor. Om man har felles eie i boligen vil ikke det si at man har det på ei hytte man tar med seg inn i et forhold. Ytterst få overfører en halvpart til partnern, tinglyst hos kartverket. Den vil som oftes holdes utenfor og partnern må gå veien om advokat for å få noe ut av hytta når man skal dele verdier. Anbefaler selvfølgelig alle som har skjevfordelings middler å skrive kontrakter om hvordan verdier skal deles ved et samlivsbrudd. Spes når solen skinner og livet er topp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå