Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har tenkt å flytte sammen med kjæresten min, og lurer på om det er noe som tilsier at han eller jeg bør endre adresse i folkeregisteret for at vi skal registreres som samboere?

Foreløpig så har vi kommet frem til at vi ved å være registrert ved samme adresse må:

- betale skatt av leieinntekter for en av våre boliger

- søke et av borettslagene om lov til utleie

- kanskje må betale mer skatt da vi ikke lenger har enslig husholdning?

den eneste fordelen vi kan se nå (bortsett fra muligheten til å være lovlydige) er at vi ved å være registrert som samboere om to år vil oppnå samme rettigheter som ekteskap. Men hva er disse egentlig om vi ikke har barn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Glem det.

Endret av Elastica
Skrevet
Glem det.

Å flytte sammen samboeren eller melde flytting i folkeregisteret

Skrevet

Man er pliktig å melde flytting til folkeregisteret (med mindre man er student).

Ved å ikke opp gi at man har flyttet og leier ut, riskikerer man baksmell og straffeskatt.

De nye reglene om arv/uskifte finner du her:

http://www.lovdata.no/all/hl-20081219-112.html

(Trer i kraft fra 1. juli 2009.)

Gjest Elastica
Skrevet
Man er pliktig å melde flytting til folkeregisteret (med mindre man er student).

Ved å ikke opp gi at man har flyttet og leier ut, riskikerer man baksmell og straffeskatt.

De nye reglene om arv/uskifte finner du her:

http://www.lovdata.no/all/hl-20081219-112.html

(Trer i kraft fra 1. juli 2009.)

:ler: Det var noe av dette jeg skrev i innlegget mitt, men det var visst ikke det ts spurte om, så jeg slettet det. Men jeg er altså helt enig med deg, pretor.

Man plikter å melde flytting når man endrer bosted, og dersom man snyter på skatten gjør man seg skyldig i lvobrudd.

Når det gjelder ts' spørsmål, har jeg dessverre ikke noe å bidra med. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...