Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Hei Jeg har tenkt å flytte sammen med kjæresten min, og lurer på om det er noe som tilsier at han eller jeg bør endre adresse i folkeregisteret for at vi skal registreres som samboere? Foreløpig så har vi kommet frem til at vi ved å være registrert ved samme adresse må: - betale skatt av leieinntekter for en av våre boliger - søke et av borettslagene om lov til utleie - kanskje må betale mer skatt da vi ikke lenger har enslig husholdning? den eneste fordelen vi kan se nå (bortsett fra muligheten til å være lovlydige) er at vi ved å være registrert som samboere om to år vil oppnå samme rettigheter som ekteskap. Men hva er disse egentlig om vi ikke har barn?
Gjest Elastica Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Glem det. Endret 16. februar 2009 av Elastica
Gjest ts Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Glem det. Å flytte sammen samboeren eller melde flytting i folkeregisteret
Gjest Pretor Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Man er pliktig å melde flytting til folkeregisteret (med mindre man er student). Ved å ikke opp gi at man har flyttet og leier ut, riskikerer man baksmell og straffeskatt. De nye reglene om arv/uskifte finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-20081219-112.html (Trer i kraft fra 1. juli 2009.)
Gjest Elastica Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Man er pliktig å melde flytting til folkeregisteret (med mindre man er student). Ved å ikke opp gi at man har flyttet og leier ut, riskikerer man baksmell og straffeskatt. De nye reglene om arv/uskifte finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-20081219-112.html (Trer i kraft fra 1. juli 2009.) Det var noe av dette jeg skrev i innlegget mitt, men det var visst ikke det ts spurte om, så jeg slettet det. Men jeg er altså helt enig med deg, pretor. Man plikter å melde flytting når man endrer bosted, og dersom man snyter på skatten gjør man seg skyldig i lvobrudd. Når det gjelder ts' spørsmål, har jeg dessverre ikke noe å bidra med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå