Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg heter ..... og er en compulsive spender- jeg trøsteshopper, kjedeshopper, shopper når jeg er glad- alltid. Det er hele tiden noe jeg MÅ ha. Hvordan kan jeg slutte med dette? Jeg er lei av å være et økonomisk vrak, låne penger av foredre og kjæreste jeg ikke får betalt tilbake etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ut alle klærne som ligger ubrukte i skapet med merkelappen på. Regn ut hvor mye du bruker på ting du må ha, men som du adri bruker.

Få folk til å nekte deg å låne penger

Les om hva overforbruk gjør med mijøet

Ta en tur på søppelfyllinga å se hva folk kaster

Tenk på hvem som har laget det du ønsker å kjøpe

Ikke ha kontanter og kort på deg til vanlig

Bli med i byttering

Bli hekta på noe annet

Skrevet

Og prøv å hold deg unna kjøpesentre osv. Det man ikke ser, får man ikke så lyst på.

Skrevet

hei. kjenner meg selv igjen i det du skriver. jeg også var slik før.. men har blitt mye bedre. selvom jeg noen ganger "feiler" og bruker for mye. og så sitter jeg igjen blakk og ikke råd til mat resten av måneden.

men jeg har prøvd å analysere problemet.

når jeg prøver å få tankene over på noe annet ( er i en eller annen sinnstemmning), eller når jeg kjeder meg. da vil jeg shoppe..

så det jeg gjør, er med engang jeg får lønning er å posjonere lønna. jeg har opprettet flere kontoer. sparekonto- bsu, regnings konto inkl. mat penger og fornøyelses konto- fritids interesser/shopping/ festing.

så med engang jeg får lønning er det å sette inn litt på sparekontoen, og det som må betales på av regninger og mat på regnings kontoen.

så det som blir igjen på min vanlige bruks konto kan jeg "sløse" med så mye jeg vil. men når jeg får et visuelt overblikk på nettbanken min, ser jeg at "åj, det er ikke mange tusen kroner jeg kan bruke." så jeg tenker meg om to ganger før jeg kjøper noe.. Trenger jeg virkelig denne toppen??

rart med det, når man får lønning så ser man hele beløpet, og da tror man liksom at man har så mye penger.. også bruker man deretter også..

fordi alle regninger og mat blir glemt.

slik MÅTTE jeg gjøre det for å kunne greie meg økonomisk. og når det var tomt, ja da var det tomt..

men jeg er veldig flink til å betale alle regninger, og betaler de unna med engang.. lar de aldri hope seg opp.. for det gir bare søvnløse netter.

men det var heller den biten med at jeg tøyde shopping forbruket så mye at jeg ikke hadde råd til mat..

disiplin er den eneste måten, for slike som oss..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...