Gå til innhold

Ønsker å bli politiadvokat, hva/hvor/hvordan?

Gjest Gjest_Bergensjenta_*

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er snart på 4 avdeling i jussen, og begynner å tenke litt fremover. Skal snart begynne på masteroppgave og setter snuten inn på det strafferettslige, da dette interesserer meg mest. Jeg har veldig lyst til å jobbe innenfor strafferetten og ser meg ut politiadvokat som et spennende yrke. Jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i det, men ut fra det jeg vet om yrket så virker dette som optimalt for meg. Dessuten er lønnen faktisk veldig grei også. Mine spørsmål er da, hva må til for å få et slikt yrke? Master i jus så klart! Men kreves det noe mer? Fordypning i strafferett, enkeltfag i strafferett? Eller kan jeg gå rett fra mastern og inn i yrket? Kreves det at man jobber som jurist på forhånd? Kan jeg jobbe som jurist på et advokarbyrå som behandler strafferetten? Er dette tilstrekkelig? hvor lenge? Søkt litt på finn.no men finner ingen stillinger som karakteriserer politiadvokat, er det vanskelig å få en slik jobb?

Noen råd ønskes av de som har bredere innsikt enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter 4 år på jusstudiet burde du ha de rette kanaler å spørre.

For å jobbe ved at advokatkontor med strafferett som spesialfelt

(du blir da forsvarer) må du ta advokatbevilgning etter at du har avlagt eksamen juridikum. Dette er et tilleggskurs du tar etter at du er ferdig utdannet.

Når du har advokatbevilgning kan du søke ledig stilling som politijurist på samme måte som du søker andre jobber, disse blir lyst ut på NAV når noe er ledig. Eller du kan gå inn på politidirektoratet og søke på ledige stillinger.

Dog anbefaler jeg deg å ta en sesong på jusbussen, da får litt føling på det å jobbe som advokat.

En jurist jobber mye innen store kornsern og direktotrater, NAV etc.

Håper dette hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har advokatbevilgning kan du søke ledig stilling som politijurist på samme måte som du søker andre jobber, disse blir lyst ut på NAV når noe er ledig. Eller du kan gå inn på politidirektoratet og søke på ledige stillinger.

Du behøver ikke advokatbevilgning for å ta deg jobb i politiet. Uten bevilgning kan du fint begynne å jobbe som politifullmektig. Etter et eller to år vil du kunne få tittelen politiadvokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke advokatbevilgning for å ta deg jobb i politiet. Uten bevilgning kan du fint begynne å jobbe som politifullmektig. Etter et eller to år vil du kunne få tittelen politiadvokat.

Du har rett og her følger en politijurist eller politifullmektig sin "stillingsinstruks"

Jurister innen politi og påtalemyndighet utfører juridiske arbeidsoppgaver. Innen politiet er dette personer som innehar stillinger som er på et høyere nivå enn dem som er klassifisert som polititjenestemenn. Hovedoppgaven for juristene er blant annet å gjennomføre påtalemessige vurderinger, herunder formelt lede etterforskning og utføre aktorater i retten.

Arbeidsoppgaver kan være å

- Igangsette og lede etterforskning

- Ta ut tiltale og eventuell siktelse eller treffe beslutning om forelegg eller henleggelse

- Representere påtalemakten ved å møte som aktor i retten i straffesaker.

Endret av Dubbedingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok lenger tid enn ett år eller to som jurist i politiet før man kan smykke seg som politiadvokat. Det er ikke så fryktelig mange politiadvokatstillinger pr stasjon så det er de beste og mest erfarne som får de stillingene.

Lure veier å gå er politjurist eller også innen justisdep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for flere svar og råd..Jeg forsøkte å følge svar 1, finne noen politiadvokater og eventuelt sende en mail. Detviste seg å være vanskelig. Søker på nett, da finner man ingen. Søkte på gulesider, men fant heller ingen :( Noen råd?

Et spørsmål, skjønner at man feks må være jurist noen år først også kjempe seg oppover. Burde jeg da søke som jurist innenfor politiet, eller innenfor et advokatkontor som behandler strafferetten? Hva vil lønne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eskeland
Takk for flere svar og råd..Jeg forsøkte å følge svar 1, finne noen politiadvokater og eventuelt sende en mail. Detviste seg å være vanskelig. Søker på nett, da finner man ingen. Søkte på gulesider, men fant heller ingen :( Noen råd?

Et spørsmål, skjønner at man feks må være jurist noen år først også kjempe seg oppover. Burde jeg da søke som jurist innenfor politiet, eller innenfor et advokatkontor som behandler strafferetten? Hva vil lønne seg?

Har tenkt meg samme vei som deg når jeg er ferdig. (Tar opp 3.avd nå). Jeg har ihvertfall fått det rådet å begynne i politiet/påtalemyndigheten (hvis man får jobb da.. Er det forresten noen som vet hva man må ha i snitt for å være aktuell?) - fordi det er lettere å få de sakene man trenger å prosedere for å få bevilgning enn i et advokatfirma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...