Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har ei venninne som jeg snart ikke orker mer. Grunnen er at hun har psykiske problemer(Hun går i perioder i terapi og går på antidepressiva), klager på familien sin, klager på seg selv(Hun er jo sterkt overvektig, men klarer aldri å gjennomføre en diett: så da et DET også en samtalegreie) klager på svigerfamilien sin: Ja, stort sett så plukker hun alt fra hverandre og analyserer det i fillebiter. Samtalene våre på feks MSN handler stort sett om henne og hennes innbilte eller faktiske problermer og alt er så svartmalende-det meste handler om det som er negativt. Hun er ikke særlig flink til å ta kontakt-og hvis hun gjør det unnskylder hun seg fordi hun har vært sliten og hatt en dårlig periode. Vi har holdt sammen siden videregående, en tid jeg også hadde det tøft, men mens jeg har kommet meg videre-har hun stagnert. På den ene siden er hun velutdannet, skarp, sjarmerende, omsorgsull og kul, men så føler jeg at så fort vi møter hverandre eller vi samtaler på msn-handler det om henne og hennes problemer. Jeg synes det hele blir i meste laget problemorientert. Har det gått bra i en periode, så kan jeg være sikker på at i neste periode er det bare ENDA verre. Jeg har begynt å tvile på om hun snakker sant til meg også. Snart skal jeg gifte meg-og jeg veit ikke om jeg vil ha henne der. Hun er i tillegg til alt dette jeg har beskrevet tidligere, flink til å suge til seg oppmerksomhet-jeg synes hun kan være veldig anmassende. Hun jobber med mennesker og kan være superunderholdende, men kan også være "veldig sliten" og da må jeg liksom fortelle henne på forhånd hvor mange som kommer, hva som skjer...

Noen som først har noen meninger?

Noen som evnt har noen tips om hvordan "dumpe" en venninne? Vi har kjent hverandre siden ungdomstida og kjenner hverandre ganske godt, men jeg er veldig usikker på om jeg har lyst til å be henne i bryllupet mitt-hvordan forklarer jeg det i såfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt å fortelle henne hvordan du føler det?

Tror jeg ville prøvd det først, så hun skjønner hva som skjer når du evt dumper henne. Ingen av oss som liker lyn fra klar himmel :)

Slitsomt med sånne mennesker, men jeg har oppdaget at i de fleste tilfeller, går det bra å si i fra.

Skrevet

Det enkle er ofte det beste.

Hvis du ikke vil ha mer med henne å gjøre, så si det. Begrunnelsen - hvis du vil gi noen- bør være kort og ærlig. Hun blir kanskje fornærmet, men det spiller vel ikke noen særlig rolle hvis du virkelig ikke vil ha noe mer med henne å gjøre.

Hvis du ønsker å få vennskapet over i et bedre spor, så bør du også være ærlig. Si klart fra når hun begynner med sutringen at du synes hun er veldig negativ, og dette orker du ikke høre på. Fortsetter hun, lar du bare være å svare - på msn er jo det enkelt.

Ta selv fram et annet samtaleemne, fortell henne hva du liker ved henne og snakk om det, eller noe positivt fra din egen hverdag. Vennskap bør jo være toveis...

Skrevet

Det enkle er ofte det beste.

Hvis du ikke vil ha mer med henne å gjøre, så si det. Begrunnelsen - hvis du vil gi noen- bør være kort og ærlig. Hun blir kanskje fornærmet, men det spiller vel ikke noen særlig rolle hvis du virkelig ikke vil ha noe mer med henne å gjøre. (quote)

Husker jeg for noen år siden sa min ærlige mening om henne og hennes problemer, for da hadde jeg blitt lei en periode: Da ble hun så såra at hun ikke tok kontakt med meg på lenge-og da vi begynte å møte hverandre igjen, var jeg liksom den dumme som ikke forsto hvordan hun hadde det. (hun sa ikke at jeg var dum, men hun var liksom litt triumferende i blikket)

Jeg har ikke lyst til å være terapeuten hennes. I en periode så la hun ut om hele sexlivet sitt også-og jeg hadde på følelsen at hun prøvde å få et høyere antall sexpartnere enn det jeg hadde-det var en crazy følelse...Burde jeg virkelig si det rett ut: Jeg er ikke interessert i ditt vennskap lenger - Jeg har selv fått den i fleisen en gang og det var ikke særlig koselig for meg i en lang periode etterpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...