Gjest Gjest_najs_* Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Det skal bygges balkonger i borettslaget der jeg bor. På grunn av utformingen av bygget er det noen få leiligheter (5-10 % av totalen), herunder min, som ikke får balkonger. Det er selvsagt helt greit. Problemet er at jeg har hørt at vi få som ikke får balkong, likevel må ta full andel av økt fellesgjeld/felleskostnader som følge av balkongene. Det vil si at selv om jeg ikke får noen glede av dette, får jeg over 100 000 ekstra i fellesgjeld. Noen som vet om dette virkelig kan stemme? Har de lov til å gjøre dette?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Det høres jo helt sykt ut! Har store porblemer med å tro at det kan stemme. Håper noen kan svare. Jeg ville i allefall nektet plent og tatt kontakt med en advokat for å forhindre en slik økt husleie.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Hvordan er balkongbyggingen vedtatt? Hvilke uttalelsesmuligheter hadde dere på forhånd og hvilken informasjon er gitt om det økonomiske situasjonen? Hvis du gir litt mer informasjon, blir det lettere å vurdere og gi råd
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Ta kontakt med borettslaget og spør dem.
Gjest Gjest_najs_* Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Hvordan er balkongbyggingen vedtatt? Hvilke uttalelsesmuligheter hadde dere på forhånd og hvilken informasjon er gitt om det økonomiske situasjonen? Hvis du gir litt mer informasjon, blir det lettere å vurdere og gi råd Det er vedtatt med 2/3 flertall på generalforsamling. Vi hadde ikke mulighet til å gå den dagen, og dumme som vi var så tenkte vi at det ikke var så farlig i og med at vi uansett ikke skulle ha balkong, derfor ville det ikke ha noe å si for oss likevel. Vi har fått vite i ettertid fra noen av de som var på generalforsamlingen (som heller ikke får balkong) at lånet som skal tas opp, altså ny fellesgjeld, ble fordelt likt på alle. Vi har ikke fått uttalelsesmuligheter, det ble kun sendt ut info om ulike balkongstyper og prisoverslag et par uker før generalforsamling. Ta kontakt med borettslaget og spør dem. Selvsagt, men ettersom det kan se ut som det allerede er bestemt at dette skal fordeles på alle lurte jeg bare på hva jeg har å slå i bordet med, om noe? Er det slik i borettslag at slike utgifter alltid fordeles på alle, selv om ikke alle får nytte av det? Dette er forøvrig OBOS. Takker på forhånd for alle svar.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Det skal bygges balkonger i borettslaget der jeg bor. På grunn av utformingen av bygget er det noen få leiligheter (5-10 % av totalen), herunder min, som ikke får balkonger. Det er selvsagt helt greit. Problemet er at jeg har hørt at vi få som ikke får balkong, likevel må ta full andel av økt fellesgjeld/felleskostnader som følge av balkongene. Det vil si at selv om jeg ikke får noen glede av dette, får jeg over 100 000 ekstra i fellesgjeld. Noen som vet om dette virkelig kan stemme? Har de lov til å gjøre dette? Dette rimer ikke, og du får legge inn protest. Selv om bygningsmassen øker i verdi, så er det utimelig at dere som ikke skal ha, å betale. har du oppfattet dette riktig?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Det er vedtatt med 2/3 flertall på generalforsamling. Vi hadde ikke mulighet til å gå den dagen, og dumme som vi var så tenkte vi at det ikke var så farlig i og med at vi uansett ikke skulle ha balkong, derfor ville det ikke ha noe å si for oss likevel. Vi har fått vite i ettertid fra noen av de som var på generalforsamlingen (som heller ikke får balkong) at lånet som skal tas opp, altså ny fellesgjeld, ble fordelt likt på alle. Vi har ikke fått uttalelsesmuligheter, det ble kun sendt ut info om ulike balkongstyper og prisoverslag et par uker før generalforsamling. Selvsagt, men ettersom det kan se ut som det allerede er bestemt at dette skal fordeles på alle lurte jeg bare på hva jeg har å slå i bordet med, om noe? Er det slik i borettslag at slike utgifter alltid fordeles på alle, selv om ikke alle får nytte av det? Dette er forøvrig OBOS. Takker på forhånd for alle svar. Desverre, så er det mange som slurver med å møte opp på generalforsamlingen i lagene de bor. du har mulighet til å sende stdfortreder, som kan stemme for deg. Man bør sette seg inn i hva som skal behandles på generalforsamling. La oss si at det var 50 boenheter. 20 skal ha balkong. Vil tro at de 20 er intr. i å fordele regningen på alle. De møter opp, og stemmer ja.Da er det vedtatt. Kom det frem av innkallingen at utgiften på balkongene skulle opp der? fORDELINGEN AV UTGIFTENE? Før slike møter er det lurt og snakke med de andre beboerne. Sette seg inn hva det vil bety for den enkelte. Om det ikke er opplyst på forhånd i innkallingsbrevet, kan du kreve ny generalforsamling
Gjest fisk Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Vi har ikke fått uttalelsesmuligheter, det ble kun sendt ut info om ulike balkongstyper og prisoverslag et par uker før generalforsamling. Hva mener du med at dere ikke har fått uttalelsesmuligheter? Sto det ingenting om dette i informasjonen som ble sendt ut? Hvis det ble nevnt som et alternativ i prisoverslaget, dere får dette flere uker før en generalforsamling som dere selv velger å ikke møte på så er det jo dere selv som har valgt å ikke uttake dere. Hvis denne finansieringsløsningen ble skissert i infoen som ble sendt ut så hadde dere full mulighet til å stille spørsmål rundt dette, både ved å ta kontakt med styre i forkant av generalforsamlingen eller ved å stille/sende stedfortreder på generalforsamlingen. Hvis det imidlertid ikke på noe som helst tidspunkt er blitt informert om at dette var en mulig løsning så forstår jeg din frustrasjon. Men, slikt er likevel noe av fordelen og ulempen med å bo i borettslag. Flertallet bestemmer, og det kan av og til slå skjevt ut for enkelte. At dere skal betale like mye som de som faktisk får ny balkong synes jeg høres rart ut, men at dere også må betale en andel er vel ikke helt urimelig tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Kanskje dette kan hjelpe? Utdrag fra borettslagsloven: § 7-13. Misbruk av mynde: Generalforsamlinga kan ikkje gjere noko vedtak som er skikka til å gi visse andelseigarar eller andre ein urimeleg fordel til skade for andre andelseigarar eller laget. Jeg vil si at dette vedtaket gir en stor fordel til noen overfor andre, særlig når dere må betale for det. Jeg ville tatt kontakt med advokat om denne saken, for det er helt urimelig at dere skal betale for at andre får fordeler.
Gjest Frognerfrue Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Uff, så sosialistisk. Å måtte betale for noe man ikke vil ha...det er uhørt.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Litt mer utdrag fra borettslagsloven: § 5-19. Fordeling av felleskostnader (1) Felleskostnadene i laget skal delast mellom andelseigarane ut frå tilhøvet mellom verdiane på bustadene eller ut frå andre retningslinjer som går fram av byggje- og finansieringsplanen. Fordelinga skal justerast dersom endringar av bustadene eller eigedommen elles fører til vesentleg endring av verditilhøva. Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk. Og til Frognerfrue: Hun må betale for noe andre får, ikke noe hun selv også får glede av.
Gjest Gjest_trulta_* Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Hmm, dette hørtes rart ut... Vi har nettopp pusset opp fasaden og fått nye balkonger. Selve fasadeoppussingen er fordelt på alle leilighetene etter en brøk, mens vi som har fått balkong har betalt for den i tillegg, mens de i 1 etg som ikke har balkong bare har betalt for oppussingen... Sikker på at det ikke skal gjøres noe mer da, som dere betaler for?
~banshee Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Jeg bor nederst i ei blokk og betaler mindre felleskostnader enn de som bor over, på grunn av forskjellige ting som vasking av gangene, balkonger og sikkert også andre ting som jeg ikke har satt meg inn i. Det er både rett og rimelig at jeg ikke skal betale for noe jeg ikke ser noe til, engang. Om det er lovpålagt eller styrets løsning på fordeling av felleskostnadene vet jeg ikke. Endret 16. februar 2009 av ~banshee
Susan Sto Helit Skrevet 17. februar 2009 #14 Skrevet 17. februar 2009 Det er vedtatt med 2/3 flertall på generalforsamling. Vi hadde ikke mulighet til å gå den dagen, og dumme som vi var så tenkte vi at det ikke var så farlig i og med at vi uansett ikke skulle ha balkong, derfor ville det ikke ha noe å si for oss likevel. Vi har fått vite i ettertid fra noen av de som var på generalforsamlingen (som heller ikke får balkong) at lånet som skal tas opp, altså ny fellesgjeld, ble fordelt likt på alle. Vi har ikke fått uttalelsesmuligheter, det ble kun sendt ut info om ulike balkongstyper og prisoverslag et par uker før generalforsamling. Selvsagt, men ettersom det kan se ut som det allerede er bestemt at dette skal fordeles på alle lurte jeg bare på hva jeg har å slå i bordet med, om noe? Er det slik i borettslag at slike utgifter alltid fordeles på alle, selv om ikke alle får nytte av det? Dette er forøvrig OBOS. Takker på forhånd for alle svar. Siden det er et OBOS borettslag, så er vel du OBOS medlem. Ville tatt kontakt med OBOS og hørt hva deres jurister hadde å si i saken. (Siden dette er en intern sak i borettslaget, så har de ingen egeninteresse i dette, utover å ta vare på sine medlemer.)
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #15 Skrevet 17. februar 2009 Jeg bor nederst i ei blokk og betaler mindre felleskostnader enn de som bor over, på grunn av forskjellige ting som vasking av gangene, balkonger og sikkert også andre ting som jeg ikke har satt meg inn i. Det er både rett og rimelig at jeg ikke skal betale for noe jeg ikke ser noe til, engang. Om det er lovpålagt eller styrets løsning på fordeling av felleskostnadene vet jeg ikke. i brl er det lurt og sette seg inn i regler. Hver leietager betaler sin del.av felleskostnader. Bor du i en ettromsleilighet, betaler du mindre enn de som bor i en eks 5 roms. Det koster ba mindre å forsikre din leilighet. Man må selv jobbe ltt aktivt da man bor slik. På samme vis gjør man i privat bolig. Man jobber aktivt for å få ned renten på sitt lån, finne de beste og rimeligste forsikring. Et eks på feilvurdering av et styre i brl: 55 leiligheter. Fordelt på 4 blokker. Alle fire blokker har like stort inngangspartier til hoveddør. Alle like stor parkering-snumuligheter med bil. De skule leie noen til å fast oppdrag til snømåking. Det ble noen i nabolaget med traktor. De fikk en pris, og godok den. Laget består i 8 femroms, 30 fireroms,15 treroms, og resten ettroms. De fordelte utgiftene etter samme prinsipp so andre utgifter. Altså, de som hadde størst leilighet betalte mest. Da kom protestene. De som hadde de største leilighetene har ike mere snø enn de som bor i ettroms. Så dette måtte de endre på, slik at det ble likt fordelt. Man må legge inn protest selv, når det er helt urimelig. Styret består av beboere på lik linje med deg. De er ikke proffe personer, så de andre bør gjøre de oppmerkso på dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå