Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 vi skal snart begynne å planlegge barndåp. dette er mitt første barn, men min manns 3 barn. de to tidligere barna hans har ikke blitt døpt, da barnas mor ikke ville. derfor trenger vi litt råd. når det gjelder kirken, er barndåpen alltid i lag med gudstjenesten kl 11 eller er det mulig å ha det senere også? vi har sett oss ut 4 faddere, men to til fadderne har så mange de er faddere til allerede. den ene er fadder til 5 og den andre 7. kan det bli for mye for fadderne, dersom de er fadder til så mange? hva kan vi forvente av faddere egentlig? hva er vanlig å servere til mat? koldtbord eller middag? hva bruker foreldrene å gi i dåpsgave til sine egne barn? hvem bruker dere å be? håper noen kan hjelpe oss litt.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Noen svar til deg når det gjelder kirken, er barndåpen alltid i lag med gudstjenesten kl 11 eller er det mulig å ha det senere også? -som oftes er det mulighet for dåp i vanlig gudstjenester.(ta kontakt med kirken for å få datoer) noen plasser har kirken også egen dåpsgudstjeneste, men i disse er det ofte ganske mange flere barn som blir døpt enn i en vanlig gudstjeneste. Det går også ann å døpe barnet utenom gudstjeneste, vet om noen som hadde bryllup og dåp samtidig. vi har sett oss ut 4 faddere, men to til fadderne har så mange de er faddere til allerede. den ene er fadder til 5 og den andre 7. kan det bli for mye for fadderne, dersom de er fadder til så mange? -vil ikke tro at det skal være noe problem for fadderene som har 5 og 7 fadderbarn, det kommer jo helt ann på dem, ønsker de ikke å være fadder/føler at de har nok fadderbarn kan de bare takke nei til spørsmålet. hva kan vi forvente av faddere egentlig? -se kirken sine sider hva er vanlig å servere til mat? koldtbord eller middag? -til mat har jeg vært borti både koldtbord og servert middag. hva som er enklest/billigst kommer ann på hvor mange som blir invitert til dåpen, men selv syns jeg koldtbord passer veldig fint i dåp. hva bruker foreldrene å gi i dåpsgave til sine egne barn? - har ingen egne barn enda, men tror mamma og pappa åpnet en bankkonto til meg og søskene mine og satt litt penger inn på den hvem bruker dere å be? - man kan be hvem man ønsker, men er vel vanlig å iallefall be nær slekt som besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn av dåpsbarnet
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Noen svar til deg når det gjelder kirken, er barndåpen alltid i lag med gudstjenesten kl 11 eller er det mulig å ha det senere også? -som oftes er det mulighet for dåp i vanlig gudstjenester.(ta kontakt med kirken for å få datoer) noen plasser har kirken også egen dåpsgudstjeneste, men i disse er det ofte ganske mange flere barn som blir døpt enn i en vanlig gudstjeneste. Det går også ann å døpe barnet utenom gudstjeneste, vet om noen som hadde bryllup og dåp samtidig. vi har sett oss ut 4 faddere, men to til fadderne har så mange de er faddere til allerede. den ene er fadder til 5 og den andre 7. kan det bli for mye for fadderne, dersom de er fadder til så mange? -vil ikke tro at det skal være noe problem for fadderene som har 5 og 7 fadderbarn, det kommer jo helt ann på dem, ønsker de ikke å være fadder/føler at de har nok fadderbarn kan de bare takke nei til spørsmålet. hva kan vi forvente av faddere egentlig? -se kirken sine sider hva er vanlig å servere til mat? koldtbord eller middag? -til mat har jeg vært borti både koldtbord og servert middag. hva som er enklest/billigst kommer ann på hvor mange som blir invitert til dåpen, men selv syns jeg koldtbord passer veldig fint i dåp. hva bruker foreldrene å gi i dåpsgave til sine egne barn? - har ingen egne barn enda, men tror mamma og pappa åpnet en bankkonto til meg og søskene mine og satt litt penger inn på den hvem bruker dere å be? - man kan be hvem man ønsker, men er vel vanlig å iallefall be nær slekt som besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn av dåpsbarnet Tusen takk for kjempe flott svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå