Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa opp jobben for noen mnd siden fordi jeg ikke klarte å jobbe der lenger pga ny sjef som av en eller annen grunn la meg for hat. Jeg har enda ikke klart å finne meg en ny jobb og har nå ingen penger. Har meldt meg som arbeidsledig hos nav for lenge siden, men er ett eller annet feil som har skjedd så har ikke fått den koden man må ha for å få søkt etter dagpenger. Husleien skal være betalt i dag og har masse regninger som har gått til inkasso pluss at jeg ikke har penger til mat. Har allerede lånt penger av familie og har nå ingen muligheter igjen. Tenkte å gå på sosialkontoret for å få hjelp der, men man må jo ha meldt seg som arbeidsledig på nav og søkt etter dagpenger. som sagt har jeg gjort dette, men er oppstått en feil. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for jeg må ha penger fort som f... Hva skal jeg gjøre????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til NAV. De kan fikse det med koder o.l. på stedet.

Skrevet
Tenkte å gå på sosialkontoret for å få hjelp der, men man må jo ha meldt seg som arbeidsledig på nav og søkt etter dagpenger. som sagt har jeg gjort dette, men er oppstått en feil.

Det er jo nettopp når det oppstår slike feil/utsettelser at du kan ha krav på sosialstønad i stede. Få en bekreftelse på problemene med dagpenger fra nav, og gå på sosialkontoret og fyll ut en søknad. Ta også med kontoutskrift for de siste 3 måneder, kopi av husleiekontrakt, og kvittering på sist gang du betalte husleie. Denne tar vanligvis 14 dager å få svar på, så dersom du ikke har noen penger bør du også søke om nødhjelp til matpenger i de 14 dagene. Søknad om nødhjelp tar vanligvis 2 virkedager å få svar på.

Og så bør du ringe husverten og alle kreditorene dine og forklare situasjonen og be om 2-4 ukers utsettelse på pengene du skylder.

Skrevet

Så om jeg da drar på sosialkontoret med de papirene jeg trenger så får jeg penger ganske fort? jeg har verken penger til mat eller noe. Skulle aldri ventet så lenge med å be om hjelp

Skrevet

Dersom du ikke har penger til livsnødvendigheter, som mat, kan du få nødhjelp på sosialkontoret. Dette betinger at du har med kontoutskrift som viser at du ikke har noen penger igjeN. Fortell historien om NAV, den har vi som jobber på sos knt hørt ofte nå i det siste og det kan hende det er lettere for deg som ny å få noe umiddelbart med den forklaringen. SØK HJELP, iallfall, før alt går til h.... da er det så mye vanskeligere for oss å hjelpe deg på fote igjen. Lykke til.

Skrevet

Ok, tusen takk for svar! Da drar på sosialkontoret imorgen tidlig. Vil ikke at ting skal bli enda verre enn de er nå.

Skrevet

Nå har jeg vært på sosialkontoret og skal tilbake i dag, men jeg finner ikke leiekontrakten min for leiligheten jeg leier :kjefte:

Hva gjør jeg??? Aner ikke hvor den er! Den kan jo ikke bare forsvinne. Merker det er på tide å få litt system på papirene nå ja. Huff, blir flau over meg selv. Men jeg kommer vel ingen vei uten kontrakten?

Skrevet

Let igjennom ALT! Siden du ikke jobber, har du tid til det. Eventuelt be husverten om en kopi av hans ;)

Skrevet

Jeg har lett igjennom alt. finner den ikke.

Har avtale i formiddag, men hvis jeg skal ha kopi av husvertens kontrakt får jeg ikke den før over helgen for han må sende den. Det er ikke mulig å få en bekreftelse av borettslaget på at jeg leier leiligheten hans, eller holder det ikke?

Skrevet

Noen som vet? Stresser som en gal nå :murvegg:

Gjest Gjest_sjef_*
Skrevet
Jeg sa opp jobben for noen mnd siden fordi jeg ikke klarte å jobbe der lenger pga ny sjef som av en eller annen grunn la meg for hat.

Det dummeste du gjorde var sannsynligvis å slutte i jobben midt i en tid hvor arbeidsledigheten øker dramatisk. Har du reflektert nøye over årsaken til at du ble "lagt for hat" av sjefen din? Går det an å bygge nye broer til din gamle jobb, og at du selvkritisk finner ut av årsaken til det dårlige forholdet til sjefen?

Skrevet

er vel bedre å prøve det enn å ikke ha noen kontrakt å vise til i det hele tatt.

Kom deg ut og ta ansvar, og finner du den ikke nå så finner du den ikke.

Kan ikke utleier faxe den f.eks ? eller skanne den inn og maile hvis han er i nærheten av noe sånt ?

Skrevet
Det dummeste du gjorde var sannsynligvis å slutte i jobben midt i en tid hvor arbeidsledigheten øker dramatisk. Har du reflektert nøye over årsaken til at du ble "lagt for hat" av sjefen din? Går det an å bygge nye broer til din gamle jobb, og at du selvkritisk finner ut av årsaken til det dårlige forholdet til sjefen?

Det å slutte var ikke noe jeg tok lett, men jeg var utbrent og deprimert fordi jeg ikke trivdes på jobben så klarte ikke mer. Jeg gjorde aldri noe for at sjefen skulle mislike meg, og det var faktisk jeg som tok godt imot henne, når alle andre var skeptisk til henne. Det har seg sånn nå at samtlige av mine tidligere medarbeidere enten har sluttet allerede eller vurderer det pga den nye sjefen så jeg er rimelig sikker på at det ikke var meg som var problemet.

Skrevet
Hva gjør jeg??? Aner ikke hvor den er! Den kan jo ikke bare forsvinne. Merker det er på tide å få litt system på papirene nå ja. Huff, blir flau over meg selv. Men jeg kommer vel ingen vei uten kontrakten?

Du kan fortsatt levere en søknad, og levere kopi av kontrakten med en gang du får den. Og aldri lever fra deg noen viktige originaler til sosialkontoret, få dem til å ta en kopi.

Skrevet

Hvis du ble syk av jobben - du tenkte ikke tanken på å søke lege?! Utbrent er ikke noe man kommer seg av på noen dager eller uker, det tar måneder og noen ganger år! Sliten og nedfor kan man godt være og komme seg opp av relativt raskt, men utbrent og deprimert er langt mer alvorlig.

Syke har rett på sykepenger.

Arbeidsledige har ikke rett på noe.

Aktivt arbeidssøkende m/tidligere inntekt har rett på dagpenger.

Har du ikke leiekontrakten tror jeg sosialkontoret blir lite medgjørlige. Men du kan jo ta med en kontoutskrift og vise dem hvor mye du betaler i husleie hver mnd. Betaler du kontant skal du ha en kvittering for hver betaling. ;)

Skrevet

Det vil vel også synes på kontoutskrift hva du betaler i husleie.

Å hvis du har avtale om fast trekk, så kan du vel gå inn på nettbanken å finne fram den avtalen. Regner med at det står i den avtalen at det er husleie...

Skrevet

jeg har vist kontoutskrift der det står hvor mye jeg betaler i husleie, men måtte ha leiekontrakten også før jeg kunne levere søknaden. Må tilbake til uken når jeg har papirene i orden. Regner ikke med at det blir noe problem å få en kopi av leiekontrakten av han jeg leier leilighet av. Har ikke fått tak i han enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...