Gå til innhold

Konstant Forstoppelse - begynner å bli veldig desperat

Gjest Gjest_Juliet_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Juliet_*

Hei

Jeg har stadigvekk forstoppelse som kan vare opptil 1 uke, tidligere har jeg hatt det i 14 dager, og jeg har vært til lege for problemet.

Han har "konkludert" med at jeg har matintoleranse, uten at jeg har gjort utslag på noen blodprøver. Jeg vet jeg reagerer på ost og melkesaker, og at mye gris, ku og slikt kjøtt er dårlig for min mage. Jeg har gått til diverste alternative behandlinger, men ingen har virkelig hjulpet meg med problemet. Jeg har også vært til sjekk og tatt kamera og sonde opp i magen, men ingen feil funnet.

I natt har jeg sittet på dass flere ganger igjen , og det har nå vært totalt fast i over 1 uke. Det startet såvidt midt i natten, og når det har vært ute av funksjon så lenge, og når det først kommer i gang igjen, så er det som å ha magesjau, altså jeg må gå igjen og igjen , og har kramper i magen, før det er ok igjen flere timer etterpå.

Jeg vet, slutt med brød, ikke spis saker med melk og laktoseting, ikke e-stoffer, og drittmat. Jeg spiser ikke disse tingene.

Er det noen som har tips, jeg mener, ikke typiske generelle informasjonen vi alle vet, fordi det har jeg allerede innsyn i.

Jeg tar daglig slike dråper som man kan blande i drikke som skal mykgjøre avfallsstoffene. Har tatt disse nå i flere dager uten at noe har skjedd, ofte så hjelper det å ta en kaffekopp, men alle kaffekoppene jeg har tatt har ikke hatt noe virkning når magen er så stuck som den er. Lactulose er siste utvei, siden jeg får vondt i magen av det og vil helst at magen skal gå så naturlig som mulig.

Skal nevnes at jeg ikke driver med fysisk aktivitet nå, MEN at jeg skal begynne med dette om 2 ukers tid.

Husk at jeg ikke har 1 -gangs forstoppelse, men mye problemer med dette over lengre tid, og at enkle "stikk en sprute opp" for å få det ut, har jeg forsøkt, men det hjelper heller ikke, og er kun en engangs-løsning, så ikke det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fiber og vann, sammen med fysisk aktivitet. Frukt og grønnsaker er en fin fiberkilde.

Selv om det er en midlertidig løsning, så vil jeg likevel nevne frukt og fiber, til du kommer igang med treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt og fiber er en ting. Husk at fett også må til! I Hellas fikk jeg det råd å ta et eggeglass med olivenolje ved forstoppelse. Det setter visstnok fart på magen. Jeg ble forsikret om at det ikke er så vemmelig som det høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkluderte legen med matintoleranse? Normalt gir matintoleranse diaré, ikke forstoppelse slik du beskriver det..

Sjekket legen stoffskiftet ditt, nyrene, kostholdet, legemidler du bruker, aktivitetsnivået ditt? Får du gått på do når du behøver eller må du holde deg? Jo lengre du må holde deg, jo mer væske trekkes ut av avføringen i tarmen og den blir hardere og vanskeligere å bli av med..

Kjenner mange innen f.eks. helsesektoren som er plaget med forstoppelse, av den enkle årsak at de ikke rekker å gå på do når de vil men må holde seg i løpet av arbeidsdagen, i tillegg til at de får i seg altfor lite væske i løpet av dagen.. Dermed blir avf hard og de kommer inn i en ond sirkel ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Juliet_*

Unnskyld denne gangen, pc uten norsk abc :)

Jeg har ogsa spurt meg selv det sporsmalet. Jeg har lest mye om allergi og intoleranser, men jeg har omtrent ALDRI loes mage. Ja, han sa dette, men han har ikke sjekket stoffskifte, nyrer eller aktivitetsnivaa. Jeg har spurt flere spm, legen virket rimelig ung, sa jeg sa "okei" til hva han sa etter aa haa vaert hos han 7 gang om problemet.

Jeg har 2 andre venner som har intoleranse, og der er det mer aktivitet i magen for aa si det sann. Jeg har stusset over at han sluttet seg til at jeg ogsaaa hadde det, sa jeg foelte det ikke stemmer med mange symptomer. Ja, jeg far utslett og flammelignende irritert hud over store deler av kroppen hvis jeg spiser ost og slike ting, og hvis jeg drikker melk sa faar jeg diare. Men jeg drikker jo aldri melk, eller spiser ikke ost pga dette sa dette problemet har jeg aldri.

Du vet de folelsene og sammentrekningene man faar vanligvis som sier at man skal paa do, de faar jeg ikke saa ofte, det er som om de bare har kuttet ut og kommer kanskje et par ganger i maaneden. ofte ma jeg sette meg ned og bare vente og proeve nar jeg foeler meg stappfull.

Jeg har proevd hver dag aa drikke myye myyye, pa jobben har jeg fylt opp flaske etter flaske i lange perioder for aa se om det blir bedre, hvilket det ikke gjorde.

Det du sier med at jo lengre man gaar uten aa faa det ut, jo hardere blir det. Det stemmer nok, men jeg faar det ikke ut heller pga jeg har aldri de sammentrekningene som gjoer at det skal ut :(

Takk for kommentar, jeg er glad jeg ikke er den eneste som synes hans konklusjon om matintoleranse er snodig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Janne_*

Jeg har ikke selv problemer med forstoppelse til daglig, men med en gang jeg er ute å reiser får jeg full forstoppelse.

Det har hvert et kjempe problem for meg, for jeg sliter jo med å reise på lengre ferier.

En helgetur er liksom ikke noe problem, men så for det er sankk om en uke eller lengre blir jeg skeptisk.

Det er jo så vondt å ikke få komme på do.

I november i fjor måtte jeg ut på en lengre reise med jobben.

Jeg har prøvd alt som finnes på apoteket som skal hjelpe mot reise mage, men ingenting hjelper!

Men så kom jeg over noe som heter Vita Corpo, det er et helsekost produkt.

Å dette produktet funker!!!!

Jeg har ikke noe problem med fortoppelse når jeg er på tur lengre.

Er verd å gå inn å lese om hvertfall.

www.cosmopharmas.com/NO40760

produkter=helsekost=mage og tarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konkluderte legen med matintoleranse? Normalt gir matintoleranse diaré, ikke forstoppelse slik du beskriver det..

Jeg er intolerant overfor gluten og melkeprotein, men har stort sett forstoppelse og ikke diare. Cøliaki er en annen lidelse det har vært vanlig å forbinde med diare, men også her har det vel kommet frem at bildet er litt mer nyansert enn det og at man ikke trenger å ha diare selv om man har cøliaki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om IBS, Irritabel tarm? Det finnes det 3 versjoner av: En hvor man går på dass altfor mye, en hvor man går på dass altfor lite, og den hvor man er veldig enten/eller (som jeg så klart har da...)

Jeg ble bedre uten hvetemat. Jeg får heller ikke utslett eller noe av melk, jeg spiste masse melk, ost og smør men ingenting med hvete i og ble veldig mye bedre. Etterhvert kunne jeg spise litt brødmat iblant, for å så ta pause i noen dager.. nå spiser jeg så godt som normalt, men begynner ting å enten låse seg eller jeg blir veldig løs i magen, så dropper jeg brødmat for noen dager. Da pleier det å roe seg.

Jeg fikk tips om melkesyrebakterier fra helsekosten. De hjalp veldig etter noen dager, da roet det seg! Men de er dyre og jeg kjøpte aldri en boks til, for det var jo dager da jeg helt klart var dårlig igjen.. mulig jeg bare følte meg bedre..

Ang fiber så er kanskje det problemet ditt? Jeg leste en artikkel hvor svenske leger gitt ut og advarte at for mye fiber faktisk har motsatt virkning. Fullkornsbrød, fullkornsris og pasta og tortillaer og alt, spiser man dette jevnlig så kan det for bli for mye for enkelte mager!

Så blir du ikke betydelig hjulpet av fiber, om du spiser mye av det nå, snu helt rundt og spis så lys mat du finner!

Min mage er litt fram og tilbak der, iblant så er det eneste jeg holder på fullkorn, iblant så låser det seg helt av det. Så da skifter jeg brød, hjelper ikke det, så tar jeg pause.

Det er ihvertfall det jeg har gjort.

Mer grønnsaker kanskje, heller enn fiber fra brød?

Drikker du nok til måltidene? Jo mer du drikker, jo mykere blir det jo :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Juliet_*

Takker for alle tips og svar og erfaringer fra alle!

Veronica88, jeg nevnte for ham dette med IBS, men han sa at denne diagnosen ville han ikke gi meg fordi det var mer en "generell diagnose" som man satt nar man ikke fant den riktige loesningen paa problemet.. Jeg har lest en del om IBS, og jeg har tenkt pa dette med fiberrik mat, jeg har spist mye grovt broed, og ogsaa forsoekt ogsaa loffaktig broed, men merker ikke forskjell.

denne uken skal jeg drikke meg ihjel paa vann, naa er jeg sa bokstavelig talt, DRITT lei av dette problemet :kjefte:

Hoff... : ) Jeg skal lese mer om IBS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Unnskyld denne gangen, pc uten norsk abc :)

Du vet de folelsene og sammentrekningene man faar vanligvis som sier at man skal paa do, de faar jeg ikke saa ofte, det er som om de bare har kuttet ut og kommer kanskje et par ganger i maaneden. ofte ma jeg sette meg ned og bare vente og proeve nar jeg foeler meg stappfull.

Jeg har proevd hver dag aa drikke myye myyye, pa jobben har jeg fylt opp flaske etter flaske i lange perioder for aa se om det blir bedre, hvilket det ikke gjorde.

Det du sier med at jo lengre man gaar uten aa faa det ut, jo hardere blir det. Det stemmer nok, men jeg faar det ikke ut heller pga jeg har aldri de sammentrekningene som gjoer at det skal ut :(

Takk for kommentar, jeg er glad jeg ikke er den eneste som synes hans konklusjon om matintoleranse er snodig..

12.05 her..

Matintoleransediagnosen er en diagnose leger stiller så alt for lett, i mangel av at de ikke finner ut noe. Den diagnosen bør du utfordre legen til å bygge opp under, hva nøyaktig er det h*n mener du ikke tåler og hvilke prøver som indikerer det.

En intoleranse vil gi umiddelbar reaksjon, mens en (mat) allergi kan gi reaksjoner/ symptomer først etter flere dager..

Du får altså ikke den følelsen av å måtte gå på do, det høres mer nevrologisk ut, at nerveimpulser ikke når hjernen/tarmen din slik at den begynner å jobbe..

Har du noen ryggproblemer/ryggskade?

Uansett, jeg er ikke lege og det er ingen andre her inne heller så jeg foreslår at du bytter fastlege og kommer deg dit rimelig raskt. Å ha diffuse mageproblemer kan være et h@lvte for det er så mange faktorer som spiller inn.

Men du må si til legen din det du sier her, at du ikke får den følelsen av å måtte gå på do, at det føles som den følelsen er kuttet som du sier... Det er veldig viktig å få frem ifht videre nevrologisk undersøkelse..

Det er ikke normalt å gå sånn som du gjør, og jeg tipper du kanskje har hemoroider også, om du må "trykke" mye for å få det ut.. ?

Men økt aktivitetsnivå kan hjelpe, hvorfor ikke starte forsiktig med noen sit-ups hver dag? Hvis du har vært lite aktiv ellers så kan det også være at muskulaturen i magen din er for slapp.. Sit-ups vil hjelpe da det trener opp muskulaturen i magemusklene og denne bevegelsen og økt styrke i muskulaturen vil også i utgangspunktet virke positivt på tarmbevegeligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Har du prøvd sterk kaffe på tom mage?

For å få fart på magen:

-havregrøt smører tarmene

-fettrik mat gir løs mage

-løslige fiber fra frukt og grønt!

Ellers er det veldig effektivt å spise mye rabarbara, rene avføringsmiddelet...

Det er selvsagt viktig å drikke nok, ser du sier du skal drikke deg ihjel, man kan faktisk drikke for mye også (bare for å ha nevnt det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er plaget med veldig treg mage nå som jeg er gravid. Spiser 1-2 spiseskjeer linfrø morgen og kveld og det hjelper veldig. Jeg spiser det i youghurt, men om du ikke tåler melkevarer kan det sikkert lett spises "bart" også, evt med noe annet. Husk å drikke masse vann samtidig da det sveller i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Juliet_*

Hei og takk for alle tips og svar

Jeg har fått noen tips her nå som jeg vil forsøke og som jeg ikke har hørt om tidligere, setter pris på det ! man blir jo litt desperat når man har såpass mye problemer med det : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...