Tonka Skrevet 16. februar 2009 #21 Skrevet 16. februar 2009 Så nå at det du siterte meg på lett kan misforståes. Det jeg mente var at det ofte kun er disse tilfellene man hører om, og ikke de (få?) som faktisk klarer å vedlikeholde livet sitt. Det var ikke ment å forherlige narko eller noe slikt, for det vil jeg ikke Tror ikke det er så få, jeg. Det er jo nettopp derfor man ikke synes som noen typisk narkis, fordi man klarer å holde orden på livet sitt allikevel. Jeg tror det er mange fler enn...man skulle tro...ehm. Ikke veldig godt formulert, men du vet hva jeg mener. Å forherlige narko er det ingen grunn til, men det er heller ingen grunn til å putte vanforestillinger i hodene på folk, så jeg liker spørsmålet ditt...
Gjest TS Skrevet 16. februar 2009 #22 Skrevet 16. februar 2009 Men likevel: for meg handlet mye av det om hva jeg kunne stå inne for selv, og hva som var heller tvilsomt... En viktig ting å huske på er jo selvfølgelig kosekvensene av dine valg. Når det gjelder bruken av en del av stoffene du nevnte, betyr det at du allerede har tatt del i en handel som man vet står for SINNSYKT mye jævelskap. Og jeg vet at det er vanskelig å få tak i disse fra pålitelige folk gjennom hederlige midler, spesielt siden det er forbudt og alt, men vær bevisst bare, det er ikke umulig. Dessuten, ikke alt er verdt å føkke opp verden for. Men regner jo med at du bruker disse stoffene med enkelte andre også? Er vel en del i omgangskretsen som forsår situasjonen da? Kan jo ikke regne med at alle skal kunne ta alt, for å si det sånn og hvis det ikke er noen veldig stor risiko for at det skulle komme ut så trenger du kanskje ikke uroe deg så mye heller? (Så nå at det ble et langt innlegg med mye digresjoner, er ikke meningen å være moraliserende heller, prøver jo bare å svare men føler liksom jeg må begrunne alt jeg kommer frem til.. ) - LB Når det gjelder diverse jævligheter innen produksjon/import/salg osv. så er det klart det plager meg... Prøver derfor å holde meg mest til stoffer som i det minste er produsert på lovlig vis eller på en alright måte (medikamenter, fra bekjente som dyrker, nye stoffer som ikke er listet). Jeg har ennå kontakt med et par venner fra studenttiden som litt dypere i det miljøet enn hva jeg er (eller ønsker å være), men jeg har jeg vel to forskjellige sett venner som jeg har ganske forskjellige forhold til - de som bruker og de som ikke bruker. Og det er kanskje slik jeg kan tenke meg at det kommer ut en dag, det er ikke alle jeg omgås som er like diskré som jeg er. Men, men... Kanskje jeg bare er paranoid. Nå ble det litt mer detaljer her enn jeg egentlig hadde tenkt å fortelle, men skal svare siden du spør
FruF Skrevet 17. februar 2009 #23 Skrevet 17. februar 2009 (endret) Eg ser maaaange problem med ein sånn bruk TS skriv om. For det fyrste så er det dei personlege, fysiske skadene ein får. Men det er vel den enkelte sitt ansvar, sjølv om det er vanskeleg å sjå på at venner skader seg sjølv og ikkje tar godt vare på helsa si. For det andre er det dei psykiske skadene. Prioriteringar, personlegdomstrekk og verdiar endrar seg med rusbruk. (Men det gjeld kanskje ikkje TS sidan bruken har vart så lenge at endringane er ein del av personen vennene kjenner.) Dessutan er det vanskeleg å forhalda seg til folk som bruker rus for å komma opp, ned eller for å få spenning i staden for å kvila, gjera noko morosamt eller spennande sånn som me andre gjer. Det er rett og slett ganske fjernt for meg å bruka kjemi og ikkje handling til sånt. For det tredje er det vanskeleg å forhalda seg til at ein velger å støtta narkotikaindustrien med alle dei problema den skaper for folk, miljø og samfunn. Sånn som eg ser det så har alle som deltar i ruskulturen eit medansvar for dei som bukker under og ikkje klarer seg så bra som TS. Ikkje personleg gjennom at ein dytter dopet i dei, men gjennom å finansiera produksjonen og å introdusera til eller bruka saman med andre. Det er vanskeleg å vera venn med nokon som gjer noko som eg oppfattar som så egoistisk og lite reflektert. For det fjerde er det vanskeleg å vera venn med nokon som fleire gonger i veka gjer noko eg ikkje kan eller vil dela i. Eg kunne fortsatt i det uendelege, men faktum er at eg ikkje ville brutt med ein venn som bruker narkotika. Eg ville ikkje spurt om kva og når han/ho hadde brukt, og eg ville gått rundt med eit håp om at han/ho ein dag vil føla seg sterk nok til å slutta å bruka dopen som støttehjul og fram til då ikkje tar for mykje skade av den. Endret 17. februar 2009 av FruF
Gjest LB Skrevet 17. februar 2009 #24 Skrevet 17. februar 2009 Til FruF: Det jeg synes er fint med innlegget er at du ser ut til å bry deg, du ville vært redd for din venns fysiske og psykiske trivsel. Men det er ikke slik at alle som ruser seg får skader av det, hverken psykiske eller fysiske. Faktisk kan det være stikk motsatt! Det kommer veldig an på hva du tar, hvem du er, når i livet ditt dette skjer, i hvilke omgivelser og med hvem osv, ja, i alt en hel del. Men slik du får det til å fremstå (nå kan det hende det ikke er dette du har ment,da) så virker det som at ALLE rusmidler er dritt UANSETT. La meg spørre deg eksempelvis om du nyter alkohol? Det som står på landets liste over lovlige og ikke-lovlige stoffer til enhver tid definerer ikke hva som er BRA/DÅRLIG, det er gitte mennesker i gitte posisjoner til gitte tider sin oppfatning av noe. Hva mennesker velger å kalle en ting forandrer ikke nødvendigvis selve tingen, for å si det veeeeldig enkelt. Sukker er eksempelvis sukker uansett om du har spist det "lovlig eller ikke lovlig". For noen er sukker direkte farlig, og for resten av oss er det bare usunt i store mengder. Jeg sier ikke dermed at ALLE rusmidler er BRA, bare vær spesifikk om du skal fordømme noe! Så til resten av punktene dine: Jeg er enig i at det er vanskelig å støtte narkotikaindustrien slik den er i dag, for den er helt forjævlig. Men du må skille mellom industrien, og det å putte ting i sin egen kropp. Man kan gi narkoindustrien skylda for mye faenskap, men det blir for enkelt å si at de alene står for at narkiser bukker under. I så måte er alle som kjøper alkohol også direkte ansvarlig for alkiser som drikker seg ihjel. Så, til neste punkt: du sier det er vanskelig å være venn med noen som flere ganger i uken gjør ting som ikke du kan eller vil ta del i. Jeg tror kanskje dette var et lite gjennomtenkt utsagn, da dette også ville innebære at eksempelvis vegetarianere ikke kan være venn med kjøttetere, handikappede med "normale" osv.. En er da ikke nødt til å kunne delta i alt ens venn kan delta i for å være venner?? Godt å høre at du likevel ikke ville brutt med en venn som bruker narkotika, men det hjelper kanskje heller ikke å la vær å snakke om det? Jeg ville i hvert fall satt pris på det om mine venner kunne si ifra om de var uenige i noen av mine handlinger. -LB
waco Skrevet 17. februar 2009 #25 Skrevet 17. februar 2009 Vi vet jo at 80% av alle som bruker heroin hadde store psykiske vansker før de begynte på heroin. Altså at legemidlene fungerer som selvmedisin, og ikke det at de ruser seg for rusens skyld.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå