Gjest ThorEggen Skrevet 2. juli 2003 #1 Skrevet 2. juli 2003 Heisann! Jeg har et spørsmål til dere "dataguruer". Hvordan kan jeg få konvertert .mp3-filer til .midi-filer? Går dette? Siden jeg skal overføre slike til min mobiltelefon, hadde dette blitt meget kjekt, siden dette dreier seg om polifoniske ringetoner Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd, takk!
Gjest Ahmed Skrevet 2. juli 2003 #2 Skrevet 2. juli 2003 Polyfoniske ringetoner kan brenne i HELVETE! *puh*... Det var godt å få ut. Er du heeelt sikker på at du vil at telefonen din skal spille favorittmelodien din på en grusom pling-plong-måte som reiser hårene på ryggen til alle rundt deg? Musikk gjør seg best på stereoanlegg, ikke på mobiltelefoner med råtten lyd. Kos deg med mp3'ene dine for seg, og la telefonen din få spilel en enkel og diskré rinngelyd.
Gjest Achmed Skrevet 2. juli 2003 #3 Skrevet 2. juli 2003 ...og vi sliter litt med språket i dag. (Ahmed, spilel, rinngelyd) Beklager selvfølgelig dette på det sterkeste. Jeg gremmes
Gjest Anonymous Skrevet 2. juli 2003 #4 Skrevet 2. juli 2003 Jeg ba ikke om kålabi-innlegg, som det du skrev, Ahmed eller hva nå du kalte deg! Ta heller og hold ditt sinne for deg selv! Takk! :evil:
chandler Skrevet 2. juli 2003 #5 Skrevet 2. juli 2003 For å gi et kort og konsist svar på spørsmålet ditt: Nei, MP3 kan ikke konverteres til MIDI. "Hvorfor ikke?" tenker du sikkert da. MP3 er ganske enkelt et opptak av fremført musikk. Tenk for eksempel at du tar opp deg selv på kassett og spiller av dette. Det er prinsippet for MP3 (og WAV og Ogg Vorbis). MIDI er ikke noe opptak og inneholder kun selve notene som skal spilles av. Da er det datamaskinen/mobiltelefonen som selv tolker notene og spiller musikken. La oss da gå tilbake til det første opptaket ditt. Dette inneholder ingen informasjon om hvilke noter som skal spilles eller hvordan det skal spilles. Det er allerede ferdig tolket. Hvis du vil ha dette til en MIDI fil må du selv skrive inn notene. La meg til slutt trekke en liten analogi. Sett at du sitter på et bakeri og spiser en kake. Denne kaken er allerede ferdig laget så du vet ikke hva den inneholder (MP3). Hvis du derimot hadde hatt oppskriften, kunne du laget kaken selv (MIDI). Håper dette hjalp. Hvis ikke er det bare å rekke opp hånden og spørre (Hmmm... Føler meg plutselig så pedagogisk)
@lfa Skrevet 2. juli 2003 #6 Skrevet 2. juli 2003 Du kan jo kjøpe et slikt minipiano som man kobler til pc'n og lage dine egne midi-låter...
Achmed Skrevet 2. juli 2003 #7 Skrevet 2. juli 2003 Informasjonen i en wav eller mp3 inneholder som Chandler så pedagogisk forklarer «ferdigbakt» musikk, altså ser bølgene ut som de gjør når de kommer ut av høyttalerene, bortsett fra at de er veldig, veldig mye mindre. Det man dog vet, er at én bestemt tone har en viss bølgelengde. Ergo skal man kunne skille ut ulike toner fra bølgene, for eksempel om det sitter en enslig mann og spiller gitar. Jeg kan prøve å forklare. Når man lagrer lyd digitalt, tar man et visst antall samplinger, eller måletester i lyden. Dette blir som hvis du skal måle tykkelsen på en tømmerstokk. Tar du én måling, vil du få en cirkatykkelsen på tømmerstokken, men den vil variere avhengig om du måler stokken nærmest rota eller toppen. Hvis du derimot tar flere målinger oppover stokken, ser du om, og hvordan tykkelsen varierer. Jo tettere målinger, jo riktigere resultat. På en vanlig mp3 (eller et CD-spor) bruker man vanligvis å ta 44000 målinger per sekund, noe som teoretisk gir mulighet til å angi frekvenser mellom 0Hz og 22 KHz. (Men i praksis kanskje bare opp 15 kHz.) Ved hjelp av disse samplingene, må det også gå ann å regne seg tilbake til hva slags frekvens man faktisk gjengir. Man ser rett og slett på en verdi i én sampling, og undersøker hvor lang tid det tar før den samme verdien kommer igjen to ganger (en periode). Tar det for eksempel 110 perioderfør den kommer igjen, vet vi at lyden har 400 svingninger per sekund (44000/110), altså 400Hz. Dette kan vi da ut fra en tabell si at er en bestemt tone, som vi så kan overføre til en midi-fil. Problemet er bare at det er svært sjeldent at menn sitter alene og spiller gitar. Som regel er det et sammensatt lydbilde (Eksempelvis et rockeband), og da blir alt med en gang mye værre. Det går riktignok an å filtrere lyden og splitte opp hva som er hvilke lyder, men det varierer vel hvor bra resultatet her kan bli også. Det blir omtrent som å ta chandlers kakestykke med til et kjemilaboratorie og få fordelt kaken tilbake til mel, sukker, melk, bakepulver, egg osv. Konklusjon: Teoretisk sett kan man nok få laget en løsning som delvis kan hente info fra mp3 og lage midi av det, men om det finnes aner jeg ikke. Sikkert noen som har prøvd å lage det. Men polyfoniske ringetoner suger fortsatt balle, så jeg synes du skal tenke på noe heeeelt annet
Gjest Anonymous Skrevet 3. juli 2003 #8 Skrevet 3. juli 2003 http://www.intelliscore.net/ Det finnes faktisk programmer som kan konvertere mp3 til MIDI. Jeg har prøvd det selv. Hvor godt resultatet blir er avhengig av mange faktorer som hvor komplisert musikken er, hvor god lydgjengivelse det er i det mediet du bruker (eks lydkort på pc) osv. Men helt umulig er det ikke.....
Achmed Skrevet 3. juli 2003 #9 Skrevet 3. juli 2003 Det finnes faktisk programmer som kan konvertere mp3 til MIDI. Herlig! Endelig kan vi få en skikkelig versjon av ketchup-sangen som vi kan underholde alle på trikken med! Paaaarty!
Gjest ThorEggen Skrevet 3. juli 2003 #10 Skrevet 3. juli 2003 Vil bare takke alle for flotte svar! Da har jeg lært noe nytt i dag også, takk skal dere ha 8) God kveld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå