Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som geniale tips til hvordan man lettest fjerner gammel tapet? Jeg vet at det finnes egne maskiner til det, men de er vel dyre? Går det evt an å leie?

Takknemlig for erfarne oppusser-tips, her er jeg helt grønn :kul:

Gjest gjesta
Skrevet

Det går an å leie maskiner ja, hør i fargehandelen. Jeg har ikke prøvd selv.

Jeg drar først av de ytterste laget ( som oftest enkelt å få av ).

Så tar jeg lunket vann med Zalo i, heller over på en spruteflaske og dynker veggen godt. Når vannet har trekt inn i papiret dynker jeg en gang til så setter jeg i gang å skrape. Viktig med god skrape.

Kjedelig jobb, men må gjøres.

Vær obs på vannsøl fra sprutingen, har du tregulv/parkett bør du dekke til gulvet med plast/aviser.

Dersom den gamle tapeten er helt fin tipset en maler meg om at du kan grunne den (male over den) med oljebasert heftgrunn. Da vil ikke tapeten boble seg når du henger opp ny tapet. Jeg har ikke prøvd dette selv, har ikke tatt sjansen, det er så mye arbeid å tapetsere, kjedelig hvis det blir mislykket.

Lykke til!

Skrevet

Hva slags tapet er det da?

Jeg la glassfiberstrie og tapet over gammel papirtapet i den gamle leiligheten min. Måtte sparkle her og der, men papirtapeten satt godt, så det var ikke noe problem å legge ny tapet over. Som Mie sier er det lurt å bruke heftgrunn først.

Du får leid sånne damp-maskiner på Maxbo blant annet.

Skrevet

Tusen takk for tips! Prøver spruteflaska først, hørtes jo greit ut selv om jeg hater skraping. Skrapet på meg ryggkink forrige gang jeg pusset opp - her snakker vi om flere kilo avrettingsmasse på tregulv som aldri hadde vært fremme i dagens lys... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Du får ellers leie tapetfjernemaskin på Hire Shop. De holder til i Østensjøveien i Oslo. Du må betale en del i depositum, men det får du jo tilbake. Tror de er billigere å leie over weekenden.

Vi leide der når vi skulle fjerne vinyltapet i stuen vår. Først dro vi av det ytterste "gummibelegget" før vi dampet av resten av papiret med maskinen. Papiret skrapet vi av med sparkelskrape. Det var ganske effektivt, men man må være tålmodig for det tar sin tid. Hos oss er det sponplater på veggene, men dersom det er gips vil jeg tror det er håpløpst å bruke damp!

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Eller Leimax (www.leimax.no) som tar halve prisen og gir dobbelt service :D .

Skrevet

Det beste for å fjerne tapet - synes jeg - er å bruke sånn 5-liters spruteflaske. Ha på lunkent vann og litt grønnsåpe. Etter at du har revet av det ytterste laget på tapeten (går fort) dynker du det som er igjen (papirlaget som sitter fast i limet) med spruteflaska. Disse spruteflaskene koster ca 200 kroner, sikkert litt mindre, og gjør jobben veldig enkel. La så det våte trekke inn i tapenen en stund før du river av. Da skal du faktisk slippe å bruke skrape. I alle fall slapp vi det da vi fjerna gammel tapet i stua. Er bare å løsne forsiktig i hjørnene og rive av. Funker glimrende! Ha nå likevel en skrape tilgjengelig i tilfelle små partier trenger litt hjelp. Og for å få startet i hjørnene på en måte.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

JEg har gjort litt forskjellig.....

En gang har jeg malt med heftgrunn på pen gammel tapet, som fungerte veldig bra. Problemet er at heftgrunn er oljebasert så det stinket oljemaling over hele huset.... kjipt.

Gang nr 2 brukte jeg dampmaskin. Vi hadde såpass mye tapet som skulle bort at vi likegjerne kjøpte en slik maskin. Betale ca 600,- på Maxbo (å leie kostet 150-200 pr døgn), og med kjøp ville vi jo ikke ha det så travelt som om vi leide før det lønte seg :lol: Vi fjernet da tapet fra mur og sponplater. På mur går det som en drøm. Men vær obs på at på umalte sponplater så går det litt tregt.... mildt sagt.... og holder du vanndampen for lenge på platen så kan det "boble" seg litt. Å bruke en slik maskin synes jeg gjorde jobben ufattelig lett (har også brukt gamlemåten med skraping og riving...), og vi har lånt bort maksinen vår til flere gode venner og alle er skikkelig overbevist! Men, ja det er et men :blunke: , dersom det er FLERE lag tapet du skal fjerne, så er det ikke så lett å bruke dampmaskinen....

Lykke til! Oppussing er kult!

Gjest Solskinn
Skrevet

I steden for spruteflaske brukte vi bøtte med vann og tapetfjerner og en malingrulle til å rulle det på veggen. Går fin-fint når man bare har ett lag tapet å ta bort. Har du flere - lei en sånn dampting!

Skrevet

Vi hadde dampmaskin tilgjengelig også da vi fjerna vår tapet. Men det ble mye mer arbeid med maskinen enn med pumpeflaska (sånn vacuumflaske). Verdt å merke seg :D

Bare man får tapeten ordentlig våt (altså siste papirlag av tapeten, først må man som sagt rive av, men det er gjort i en fei) og lar det trekke en stund går det som en lek å bare rive rett av. Da river man løs hele tapetlengder. Anbefales på det varmeste :)

Skrevet

Du verden så nevenyttige dere er! Jeg hater oppussing, men nå må stua til pers. Hvor får man kjøpt en sånn giga-effektiv spruteflaske?

Kanskje jeg skal leie en dampmaskin, vi har mur under tapeten, og jeg tror det kun er et lag. Vi har ikke bil, så det er litt pes.

Takk igjen!

Skrevet
Hvor får man kjøpt en sånn giga-effektiv spruteflaske?

Jeg kjøpte i alle fall min giga-effektive spruteflaske på OBS Bygg. Tror nok de fleste byggevarebutikker har disse, men OBS var desidert billigst. Spør etter sånn pumpeflaske/vacuumflaske. Enjoy!

Skrevet

De har dem også på Jernia, Biltema osv.

De er forresten kjempefine å vaske murvegger og malte murtak med.

• 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...