helenaa Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Hver måned blir jeg like overrasket over hvor mye penger det er igjen på kontoen før lønninga kommer. Jeg hører jo andre som klager over at det er tomt, og forventer liksom at det plutselig skal skje meg også. Men nei... Jeg vet at jeg er sparsommelig av natur, men føler ikke at jeg lar være å unne meg ting. Så da lurer jeg på hva andre bruker penger på. Hos meg går de største summene til trening (ca 600 pr. mnd.), ferier (4-5 utenlandsturer pr. år, samt noen innenlands) og huslånet.
Zzyzx Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 Jeg føler at jeg bruker penger på det samme som deg, men de forsvinner like forbanna. Det er nok mye jeg bare bruker penger på helt uten å tenke over det. Men jeg vet bare ikke helt hva det er.
Crow Jane Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Pengene forsvinner nok i at vi bor litt over evne - altså boliglån. Ellers har vi dårlig med inntekt om dagen. Og hver 3 mnd er et helvete - de andre mnd går det greit. Men med 2 studielån, forsikringer og kommunale avgifter på samme mnd så blir det lite til overs. Ellers hender det vi bruker litt penger på dyr mat, biff og slikt. Jeg er heller ikke shoppinggal, så det blir lite klær og sånt, kun "fornuftige" utgifter.
Gjest Cromer Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Hei, Jeg er IKKE flink til å spare penger i det hele tatt.. Siden jeg fikk bank kort så har jeg mer eller mindre brukt det i hver eneste butikk hvor jeg har sett ting som jeg har lyst på. Og mye av pengene går også på øl og annet i helgene. I HELE Januar mnd la jeg fra meg bank kortet hjemme før jeg gikk på jobb, da hadde jeg kun 200 kr i lommeboken som jeg kunne bruke om det var jeg trengte noe. det viste seg at jeg sparte mange tusen kroner bare på en mnd... Problemet er bare at jeg har lite penger disponibelt om jeg virkelig trenger penger men samtidig så sparer jeg mye - Cromer
Kosemose Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Vet ikke om du har barn? Her går det i allefall mye penger til barn. Utstyr og klær, m.m. Bruker også en del penger på å spise ute, og har et stort matbudsjett.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Det er mange forskjeller som kan forklare det: - hvor man bor (geografiske forskjeller i boligpriser) og om man eier / leier - barn / ikke barn (det koster mye: barnehage, SFO, fritidsaktiviteter, klær osv.. Jeg vil anslå at vi bruker ca 50.000 på barna ila et halvt år..) - noen er ofte ute og spiser - shopping Men de to første er vel de viktigste tror jeg..
Gjest Wind Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 - Husleie + strøm - Telefonregning - Mat Og det er det. Har ikke råd til noe annet for tida, så da begrenser jeg meg. Det gjør jeg egentlig ellers også, da. Hater shopping. Men da jeg gikk skole, så gikk det en del til å kjøpe lunsj hver dag og sånn. Det kan være et pengesluk, det er sikkert.
MissStiles Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Enig! Det kommer helt ann på hvor i landet man bor. Om man leier eller eier. Om man har lån eller ikke. For meg så er det heller omvendt. Jeg skjønner ikke hvor pengene blir av hver måned. Jeg synes ikke selv at jeg bruker mye penger men det har også noe å gjøre med at jeg ikke vet hvor mye lønn jeg får hver måned. Fordi det kommer helt ann på hvor mye jeg jobber. Men i utgangspunktet så bruker jeg penger på: - husleie - boliglån - tlf - strøm - mat -diverse (alt fra klær til kino til konserter osv) Jeg skulle ønske jeg var flinkere til å spare men det er jeg ikke. Jeg prøver når jeg har penger til overs å spare litt. Sånn at jeg har noe å ta av når det evt. skulle skje noe med leiligheten (reparasjon eller noe).
Veronica88 Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har til nå vært arbeidsledig og uten inntekt, men går nå på jobbsøkerkurs så får litt penger på det + de regner med å få alle i jobb etterpå. Men jeg her da vært uten fast inntekt lenge, mens han jeg bor med har hatt en såkalt 12% stilling i posten, men siden folk "blir syke" så fort snøen faller så jobber han 6 dager i uka som vikar.. Så han tjener jo ganske "normalt" likevel. Han jobber fort 4 dager i uka også når det ikke er snø.. Han har da nok penger til husleie (som er helt grei til standarden vi bor i), strøm og internett + mat og sånt til seg selv. De utgiftene blir jo stort sett like om man er 1 eller 2... husleia dobles jo ikke av å være samboer! Vi bruker overraskende lite strøm (vi har ikke sjekket prisen, mulig vi er heldige der?), men folk får jo sjokk når de hører at vi "fyrer" med 3 elektriske ovner hele vinteren + varmekabler... og likevel ikke betaler mer enn vi gjør! Jeg har fått litt penger av familien, men det er jo ikke noe fast støtte (iblant blir man sure for ingenting og da stopper den støtten brått om jeg ikke sier unnskyld for gud-vet-hva-jeg-sa-feil-nå...). Venner lurer jo veldig på hvordan i huleste vi får dette til å gå rundt! De vet jo da at jeg får mellom 0-3000 per måned (varierer veldig, så jeg prøver jo å spare), og at han jobber mye, men likevel, de forstår liksom ikke helt. Selv har bor de hjemme og har jobb/stipend osv, men er likevel konstant blakke! Og gruer seg jo nesten til de bør flytte ut, for hvordan skal det da gå? Har ei venninne som sliter litt nå på hybel.. er stadig blakk før neste stipend. Det jeg ser som er forskjellene: - Jeg er kritisk til pris og matvarens innhold, men overraskende ofte så er FirstPrice og EuroShopper helt brukbare, til og med gode, alternativer. Så jeg VURDERER ihvertfall den slags matvarer. Mange som får sjokk, de vet hvor kritisk jeg er til mat, men de merkene er faktisk ikke så ille når det gjelder tilsetningsstoffer.. er faktisk verre i "dyre" merker! - Jeg drikker når jeg gidder. Denne idiotien med at man MÅ drikke hver eneste helg, og at drikker man, så MÅ man ut på byen... og så klart taxi hjem.. Jeg står over, ellers takk. Så da kjøper jeg meg ca 3-4 flasker sprit på et år, som varer minst 2 helger. Oj så mye jeg sparer... Byen liker jeg ikke, synes bare det er overpriset drikke og plagsomme mennesker... så jeg blir heller hjemme! Man MÅ ikke drikke hver helg. Bare å gå ut 1-2 ganger i måneden i forhold til 3-4, gjør jo at man kutter ut halve prisen på et år.. - Jeg har lett rundt på nett og funnet et billig kontaktkort, som har eneste ulempen at jeg kun kan fylle over internett, så må jo fylle på før jeg skal ut og reise og ikke har nett på noen dager..Er heller ikke sånn som sender kjedebrev rundt (mer om det lengre nede). - Jeg går på salg! Hvis jeg har god tid før vi skal noe eller jeg kjeder meg, så stikker jeg på kjøpesenteret. Oj her var det klessalg jo, oj se den var fin og billig... sjeldent jeg går og VET jeg skal kjøpe noe, og dermed MÅ ta det på fullpris. Unnet meg kjole til 500-600 kr før jul, for jeg hadde ikke kjole men ønsket meg det veldig! - Vi røyker ikke!!!!!!!! Foreldrene hans tror vi har mindre penger enn vi har, men vi prøver jo å forklare: Dere røyker godt begge to, ta vekk det og så ser dere hvor mye matbudsjettet på to egentlig ligger på.. De må jo nesten være enige da.. En ting jegh ar lagt merke til hos de jeg har blitt kjent med som også er uten jobb/har en dårlig betalt jobb: - De tar taxi uten å tenke seg om. En tok taxi til og fra jobb. Eh? Jeg har gått 40 min hver vei jeg, det var sommer, og da ble det jo trening + penger spart. - Ei venninne som stadig fikk abonnementer sperra fordi de ikke var betalt, og har vel hatt rundt 7 telefonnummer på 3 år..... sendte meg ofte kjedemeldinger. Gjerne sånne lange på 2-3 meldinger (som altså da blir meldingsprisen hennes ganger 2 eller 3, per sendte melding.. så sendte hun kanskje til 5 venner..), og gjerne flere i løpet av en uke. Så fikk jeg ikke svar uka etter, for da var det tomt for penger igjen. Nei så rart?? - Jeg sparer der jeg kan. Tar med egen termos på kurset (1 kr per kopp te.. 6-8 kopper te i termosen, som da er min egen som jeg vet jeg liker også.., jeg sparer mye på dette.. en pakke av min te koster ihvertfall 14 kr for 20 poser, noe som er godt under ei krone..) Vi har heldigvis et flott nettverk her med rørleggere og det som er i slekta, så vi får mye fikset gratis/mot en tjeneste. Ikke alle er jo heldige der, men kan man bytte tjenester så gjør det! Vi kjøper heller ikke ting nytt.. Vi har en kjempeflott og myk sofa, som kanskje ikke er helt dagens mote, men den kosta oss 400 kr og den ble kjørt hit. Og da fikk loppermarkedet som en slektning var i styret for, vår gamle sofa med tilbake. En sofa i butikken koster jo fort 15-20 000..
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Her er de største pengeslukene: - lån (hus-, bil-, studielån) - mat (liker kvalitet, og det koster...) - utstyr til barn (bleier, men også klær. De vokser så fort!) - gaver (vi har stor familie begge to, og elsker å gi fine gaver)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Utenom det aller nødvendigste av mat og klær, tak over hodet og transport, så bruker jeg penger på følgende; - god mat - vin og øl - parfyme (jeg samler) - ting til huset som planter, lys, og annen pynt Jeg bruker selvfølgelig litt mer enn absolutt nødvendig på klær og sko, men det er ikke en stor utgiftspost. Fritidsaktiviteter går det nesten ikke penger til i det hele tatt siden jeg har lite fritid og foretrekker å være hjemme når jeg skal koble av. For å holde meg i form så jogger jeg, noe som er veldig billig. Alt i alt så syns jeg ikke at jeg har noe særlig stort forbruk.
Gjest AnneShirley Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Jeg vet at jeg er sparsommelig av natur, men føler ikke at jeg lar være å unne meg ting. Så da lurer jeg på hva andre bruker penger på. Jeg vil kanskje tro at du er veldig flink til å ikke gjøre "småkjøp". F.eks blader, smågodt, mat ute osv? Dette er noe mange bruker mye på. Noen bruker også mye på ting som klær, turutstyr, alkohol osv. Vær glad for at du har det som du har mhp på økonomi og sparsommelighet. Og finn ut hva for noe flott du kan unne deg takket være sparingen din. For husk også på at du også fortjener å unne deg ting for pengene du har tjent og spart.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 Hver måned blir jeg like overrasket over hvor mye penger det er igjen på kontoen før lønninga kommer. Jeg hører jo andre som klager over at det er tomt, og forventer liksom at det plutselig skal skje meg også. Men nei... Jeg vet at jeg er sparsommelig av natur, men føler ikke at jeg lar være å unne meg ting. Så da lurer jeg på hva andre bruker penger på. Hos meg går de største summene til trening (ca 600 pr. mnd.), ferier (4-5 utenlandsturer pr. år, samt noen innenlands) og huslånet. Som arbledig, så er pengene borte den dagen de kommer inn. Pengene dekker huslån,forsikring og lån. Heldigvis så hadde jeg oppsparte midler, trodde de skulle gå lengretid før kontoen tømmes,men den tømtes fort. Klarer meg to mnd til. Så jeg ringer,søker overalt,men desverre ikke napp på jobb enda
Gjest Mea Culpa Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 (endret) Kjenner meg igjen, men det er jo bare kjekt det naar man finner ut at man har masse penger igjen. Jeg har ca 8500 kr utbetalt hver mnd. og samboeren min som er arbeidsledig faar ca 2400 kr hver mnd. saa vi er nok ganske fornuftige ja. Vi bruker penger paa boliglaan, spise ute(men det er jo veldig billig her!), sparing(sparer ca. 2500 kr hver mnd.) og ellers smaating vi har bruk for/lyst paa. Naa fikk jo samboeren en del penger da han mistet jobben sin, saa det er jo litt av grunnen til at vi alltid har mye penger i banken. Vi kunne jo gaatt agurk og brukt opp alt sammen, men det frister egentlig ikke. Jeg har nok en liten Onkel Skrue i magen ... Endret 16. februar 2009 av Mea Culpa
vilja Skrevet 16. februar 2009 #15 Skrevet 16. februar 2009 Vi bruker mest penger på huslån, barnehage/sfo, mat, forsikringer, sparing. Så kommer studielån, kom.avg/vannavgift, veiavgifta og strømmregninga av og til. -Mye avgifter ja. De små regingene er tlf, bredbånd, can.dig.
Soon Skrevet 16. februar 2009 #16 Skrevet 16. februar 2009 Her går utgiftene til: *husleie /snart boliglån *strøm *internett *mat Ett godt råd til dere som sier at noen måneder er helt forferdelige, fordi alle regningene kommer samtidlig: regn ut hva alle utgiftene kommer på iløpet av ett år - del det på 12 og sett av likt beløp på en sparekonto/regningskonto hver måned...da blir utgiftene like for hver måned, og pengene står klare da regningene dukker opp! Dette har jeg klart meg veldig godt på, og jeg har da penger til å unne meg litt ekstra innimellom.
Lizz84 Skrevet 16. februar 2009 #17 Skrevet 16. februar 2009 Hver måned blir jeg like overrasket over hvor mye penger det er igjen på kontoen før lønninga kommer. Jeg hører jo andre som klager over at det er tomt, og forventer liksom at det plutselig skal skje meg også. Men nei... Jeg vet at jeg er sparsommelig av natur, men føler ikke at jeg lar være å unne meg ting. Så da lurer jeg på hva andre bruker penger på. Hos meg går de største summene til trening (ca 600 pr. mnd.), ferier (4-5 utenlandsturer pr. år, samt noen innenlands) og huslånet. Da er du fantastisk heldig! - skulle ønske jeg hadde en måned det var noe igjen på konto... Det jeg bruker penger på er: - husleie - strøm - forsikring - veiavgift - tv-lisens - bensin - mat - lånekassen - service/ verksted på bilen - telefonregning/ internett - diverse regninger fra lege, fagforbund, foreningskontigent, woman osv... - BSU - treningssenter Og da var hele lønningen gått, og jeg sitter ikke igjen med stort! Må holde av penger nå i februar så jeg har råd til veiavgifta i mars. Det betyr at jeg er 200 kr. i minus og lønningsdag er 28. Da er det bare å gå løs på det som er i skapet! Noen som har tips til hvordan man skal ha lønningen sin en hel måned?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #18 Skrevet 16. februar 2009 Har du et 'aktivt' sosialliv, altså hvor dere gjør aktiviteter som koster penger? Jeg har både venninner som alltid skal dra et sted eller på kino/konsert, mens andre møtes kun hjemme hos hverandre. Det skiller veldig mye i utgifter. Hvis jeg hadde kuttet ut dette hadde jeg spart masse penger, men nå har jeg en veldig god økonomi og har nok på sparekonto, så jeg unner meg nesten ukentlige konserter/teater/liknende. Du kjøper antakeligvis ikke så mye dyre klær heller? Hvis man bare handler klær når man trenger det og f.eks på H&M/Vero Moda bruker man vesentlig mye mindre enn hvis man i tillegg til det man trenger kjøper det man har l y s t på. Eventuelt som man overbeviser seg selv om at man trenger! Det varierer jo veldig fra person til person, har venninner som oppriktig talt føler at de kan få bedre livskvalitet av en Chanel-veske, mens andre nærmest bærer tingene sine under armen. Abonnementer har også en tendens til å suge en del penger.
Lizz84 Skrevet 16. februar 2009 #19 Skrevet 16. februar 2009 Har du et 'aktivt' sosialliv, altså hvor dere gjør aktiviteter som koster penger? Jeg har både venninner som alltid skal dra et sted eller på kino/konsert, mens andre møtes kun hjemme hos hverandre. Det skiller veldig mye i utgifter. Hvis jeg hadde kuttet ut dette hadde jeg spart masse penger, men nå har jeg en veldig god økonomi og har nok på sparekonto, så jeg unner meg nesten ukentlige konserter/teater/liknende. Du kjøper antakeligvis ikke så mye dyre klær heller? Hvis man bare handler klær når man trenger det og f.eks på H&M/Vero Moda bruker man vesentlig mye mindre enn hvis man i tillegg til det man trenger kjøper det man har l y s t på. Eventuelt som man overbeviser seg selv om at man trenger! Det varierer jo veldig fra person til person, har venninner som oppriktig talt føler at de kan få bedre livskvalitet av en Chanel-veske, mens andre nærmest bærer tingene sine under armen. Abonnementer har også en tendens til å suge en del penger. Jeg hadde ett mer aktivt sosialt liv før jeg fikk meg 100% fast jobb og var student. Merkelig! Jeg hadde de samme boutgiftene + andre utgifter den gang, og jeg hadde ikke studielån, kun stipend og attføring. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan pengene bare har forsvunnet det siste året. Greit jeg har vært på ett par sydenturer + en shoppingtur til Berlin, men dette er turer jeg har spart penger til og brukt skattepenger på, det er ikke brukt mye av lønningskonto til slike turer. Ellers så handler jeg skjelden klær lenger, kun det jeg må ha og da blir det salt på Hennes og Vero moda som gjelder. Før handlet jeg mye mer klær, gikk ofte på cafe', ut å spiste og var på by'n nesten hver helg. Nå er det over ett år siden jeg var ute sist, og cafe har jeg ikke vært på ennå i år. Merkelig! MEN, en årsak kan være at jeg har fått meg kjæreste. Vi bor ikke sammen, og jeg bor litt her og litt der. Det betyr at jeg ofte kaster maten i kjøleskapet mitt, hvis jeg ikke har vært her på en stund, bruker ekstra i bensinutgifter siden han bor lenger unna jobben min enn det jeg gjør osv... Dette utgjør jo en liten del, men det burde da ikke være så stor forskjell? Jeg har i tilegg sluttet å røyke, så har heller ikke den utgiften lengre.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 16. februar 2009 #20 Skrevet 16. februar 2009 Jeg er som trådstarter. I motsetning til vennene mine som stort sett er blakke like før lønning så - røyker jeg ikke - har ikke bil - ikke så ofte ut på byen, restaurant, kafe etc. - kjøper lite dyre klær, handler som oftest klær når det er tilbud Tror jeg sparer en god del på det. Men mange er jo avhengig av bil pga. lang avstand til jobb og sånn da. Ellers har jeg merket meg at mange bruker taxi når det finnes helt greie alternativer. Ei venninne brukte 240 kroner på taxi til en fest når hun kunne tatt bussen for 40 kroner. Sånt synes jeg er helt hårreisende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå