Gjest Gjest_petra_* Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 hei jeg er en dame på 35, sliter så veldig med dårlig selvfølse, tenker på hva andre tenker på å om meg, vil prøve å gjøe det beste for folk runt meg, føler at jeg ikke er værd noen ting, selv at jeg vet at jeg er like værd som alle andre, sliter jeg veldig mye med det, noen som har oppskrift til å stole mere på seg selv, få selvfølse å slippe å være så usikker
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #2 Skrevet 15. februar 2009 hei jeg er en dame på 35, sliter så veldig med dårlig selvfølse, tenker på hva andre tenker på å om meg, vil prøve å gjøe det beste for folk runt meg, føler at jeg ikke er værd noen ting, selv at jeg vet at jeg er like værd som alle andre, sliter jeg veldig mye med det, noen som har oppskrift til å stole mere på seg selv, få selvfølse å slippe å være så usikker trening generelt er veldig fint for selvtilliten ihvert fall vet jeg. løser nok desverre ikke alt i seg selv men.. en fin ting er det. det vet jeg. prøv det. verdt et forsøk ihvert fall. og husk! du er _ikke_ verdiløs! ingen er jo det. hvert menneske har en verdi i seg selv. stor klem.
Gjest Gjest_Naja_* Skrevet 15. februar 2009 #3 Skrevet 15. februar 2009 Hei:) Jeg har desverre ikke noen oppskrift... Men jeg kjenner igjen det du skriver selv, har også hatt tanker om at jeg er mindreverdig. En periode var det sosiale livet kjempevanskelig fordi jeg ikke klarte å tenke på annet enn hva de andre tenkte om meg, at jeg var kjedelig, stygg osv. Nå har jeg det mye bedre, men det har tatt tid. Kanskje det beste for deg hadde være å fått profesjonell hjelp til å endre tankemønsteret? Jeg tenker det er litt som å kjøre seg helt fast i et spor med automatiske negative tanker om seg selv, og at man må innse det og komme seg inn i et godt og riktig spor for å få det bedre. Selv slet jeg med spiseforstyrrelser pga den dårlige selvtillitten og gjennom behandling for de problemene fikk jeg etterhvert mer tro på meg selv. Ønsker deg lykke til, du er veldig verdifull
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #4 Skrevet 15. februar 2009 Søk opp "kognitiv terapi" på nett, lån bøker på biblioteket om kognitiv terapi. Der finner du masse øvelser som kan hjelpe på et negativt tankemønster. Alt handler om å endre tankemønsteret, og sånne bøker/nettsteder gir deg oppskriften. Passer ikke for alle, men for meg var det kjempenyttig. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Jeg anbefaler sterkt bøkene til Mia Törnblom.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Sånn trenger du faktisk ikke å ha det! Og det er en grunn til at du føler det slik..det kommer ikke fra ingenting. Har hatt veninner med slike følelser om seg selv, og har terpet på det over lang tid..og noen av de var ekstrem tilfeller som ikke følte de var verdt noen ting..de var som spøkelser...men som kom ut av det til slutt. Hva andre mener om deg betyr fint lite og ingenting. Du er ikke her for å være noens dørmatte, du er her for deg selv,din familie og ditt eget liv. Du har en egen verdi som er uavhengig av hva alle andre måtte tenke å synes. Og det er uavhengig av hva du gjør eller betyr for andre. For det som betyr noe er hva du tenker om deg selv! Og du må endre din fokus..lære deg å gi litt faan i hva du tenker om deg selv og andres oppfattelse av deg, du kommer aldri til å gjøre alle andre fornøyd alikevel. Så du kan bekymre deg hele livet..du vil aldri lykkes med å fylle deg selv med å la andre sette din verdi. Alle mennesker kan sette sin egen verdi..og vet du hva som skjer da...andre endrer oppførsel rundt en.. Finn ut hvorfor du føler det slik, og hva du fortsetter med slik at det konstant blir bekreftet for deg. God selvfølelse får man når man fjerner usikkerhet og bekymringer ikke når man legger til noe..så gå til roten av dette i deg selv og finn ut av det..still deg selv noen alvorlige spørsmål..og når du begynner med negativt selvsnakk/ selvfølelser..så stopp deg selv! Til å begynne med er dette vanskelig, etter hvert blir det lettere. Les en bok..en bok om positiv selvfølelse eller noe annet..når du begynner å føle deg nedfor, plukk opp den boken..fordi arbeidshukommelsen din er ganske så begrenset..og du distraherer deg selv med å lese..og dermed bryter du med ett mønster der du forer deg selv med dette. Negative tanker om en selv blir med tiden så automatiske at man knapt merker de, det går direkte til en følelse. Begynn å skrive...skriv ned dine gode egenskaper, skriv takknemlighets dagbok, Er jo dagbøker her på kvinneguiden så får du en heiagjeng i tillegg: ) Begynn å snakke pent til deg selv...si..jeg er faktisk bra nok som jeg er...i steden for å si..jeg er ikke bra nok. Hent fram urkvinnen i deg å bli litt forbanna! : ) Utrulig hvor det hjelper..fordi det er en sterkere energi. Jeg foretrekker å se folk forbanna enn trist. Gå turer i naturen om du kan..gå og gå.. dette er terapi og skifter din fokus fra det indre til ytre stimuli, man sanser mer enn man tenker. Trening...ta vare på deg selv. Søk på nett om positiv selvfølelse, selvtillit etc,..sett dette i din fokus, masse sider på engelsk også som er kjempebra. Gjorde ett google søk, masse siter om dette.. http://www.google.com/search?hl=no&q=s...%C3%B8k&lr= Gjør 2009 til året dette er i din fokus!!
Sola^ Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Synes det har hjulpet å ikkje tenke dritt om meg sjølv. Stoppa meg sjølv kvar gang eg begynte å tenke dritt. Prøvde i stedet å tenke noko positivt. I tillegg gje faen i kva alle andre tenker og trur. Tenker du dritt om alle du møter? Tenker du "fy faen ho var stygg", eller "huttetu for ei bitch", "fytt i katta...ho er jo ikkje perfekt!...æssssj". Det er faktisk greit å vere "ikkje best". Kor mange møter du i kvardagen som er best i alt? Ein er kanskje veldig pen, ein annan er gjerne kjempe hyggelig, ein tredje er kanskje supersmart...men kor mange er det som er best i alt? Det er greit å ikkje vere perfekt. Er faktisk forskjellene mellom mennesker som fargelegger ein del av kvardagen. Fokusér på det som er positivt, men ikkje forvent frå deg sjølv, eller andre, at ein skal vere "best i alt".
FruF Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Eg har ingen oppskrift, men dette er det som fungerer for meg: * Ta godt vare på deg sjølv. Uansett om du syns du fortjener det eller ikkje er det ein fin start å behandla seg sjølv som om ein var fantastisk og viktig å ta godt vare på. Et god og sunn mat i passe mengder, gi kroppen din frisk luft, mosjon og gode opplevingar som massasje eller eit varmt bad. * Identifiser og stopp dei negative tankane. Lettare sagt enn gjort, men ingen får god sjølvkjensle av negative komentarar, verken frå seg sjølv eller andre. Alle monner drar, det hjelper om du avgrensar negative tankar litt i fyrste omgang. * "Lyg" til deg sjølv. Stå foran spegelen, smil og sei noko fint. Du treng ikkje meina det til å byrja med, men å få eit smil og ein kompliment påverkar deg positivt. * Søk hjelp, i bøker eller hjå fagfolk. Har ein trøbbel med bilen eller eit kne, og ikkje klarar å reparera det sjølv, oppsøker ein hjelp frå folk som har greie på det. Kvifor ikkje gjera det same når ein treng hjelp med tankar?
Gjest Gjest_petra_* Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Hei takker for svar, er godt å høre at noen vil lytte på meg, er veldig vanskelig dette for meg, men har forstått at jeg må jobbe veldig mye med saken, når jeg sier en ting til folk, å de begynner å le heller, jeg sa feil at det i grunn ikke er sån, vil jeg bare synke ned i jorda, en veldig vond følse, jeg har altid trodd at når noen gir deg ros heller noe sånt, så er en værd noe. da jeg får veldig lite av det, så har jeg sett på meg selv som et 0, ikke værd noe ting, stammer felt når jeg vil si min mening, for føler at andre synest den er dum, er veldig ubestemelig, å er så vondt alt sånt, men skal prøve på min beste, så er det godt å vite at noen hører på en her inne
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Ros er ikke noe som man får for at man fortjener det...noen mennesker roser andre, andre gjør ikke det..uansett hvor mye det er fortjent eller ikke. Når jeg går inn i noens hjem, har jeg alltid noe positivt å si..andre sier aldri slikt. For meg er det høflig og hyggelig å gjøre..å koster ingenting. Ser ikke selv på ros som noe av stor verdi for min del...det er ikke noe annet enn andres høflighet eller mening, og det kan være hyggelig..har ingen betydning for hvordan jeg føler meg..og det er ganske så viktig å frigjøre seg i fra...ellers går du på en berg å dalebane hele livet på andres reaksjoner mot deg eller fraværet av det. Synes forresten det er kjempebra at du har begynt å ta tak i dette: ) og det er nok mange som kjenner seg igjen i deg. Hvis noen ler av deg...så husk det..ingen kan utrykke deg..de utrykker kun seg selv..og det viser at de er ganske umodne som mennesker som ikke klarer å oppføre seg med vanlig verdighet og respekt. Syns heller synd i dem, enn å ønske å synke ned i jorda selv..du har da ikke gjort noe galt..så ikke bær på det andre gjør mot deg...bær kun det du gjør selv. Øvelse gjør mester..skriv dine meninger..kjenn på følelsene..og skriv mer..skriv noen ekstreme meninger også en gang i blant..slik at du får alle som er uenige i aktivitet...er ikke så farlig det..det er bare meninger : )
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har også hatt dårlig selvtillit. Jeg har gjort noen grep for å få bedre selvtillit, og så har jeg vært heldig og møtt noen mennesker som har gitt meg bedre selvtillit også. 1. Gjør mot deg selv som du ville gjort mot andre. Husk at du er den viktigste personen i livet ditt, og at du er verd like mye som alle andre. 2. Husk på alle hyggelige ting du har hørt, og glem de negative. 3. Stå hver dag foran speilet og se etter pene ting ved deg selv. Jeg pleide å se på kviser og blå hud under øynene osv., men tvang meg selv til å se på helt andre ting, f.eks. "Jeg har jo ganske pene øyne. Og så har jeg ihvertfall ikke utstående ører." 4. Spør noen som liker deg og er glad i deg om de kan si noe pent om deg. De pene tingene skriver du så opp i en liten bok. I den samme boka kan du også skrive opp hyggelige ting du opplever eller ser. Når du så får et øyeblikk av tristhet kan du lese i boka og bli glad. :-) 5. Tren noe som gir deg bedre kroppskontroll og gir deg styrke. F.eks. yoga, pilates, judo o.l. Noen sverger også til meditasjon, qi gong og lignende. 6. Husk at det er lov å være usikker, og at andre også kan føle seg usikre. Ingen er supermennesker, og de som ser ut til å være det er ofte de som egentlig har det verst, de er bare veldig flinke til å skjule det... Faktisk er det til og med noen som tør å innrømme at de er usikre eller nervøse, og de møter ofte forståelse hos dem de innrømmer det til. Dette krever litt av deg, men du vil etterhvert få litt bedre tanker om deg selv.
Gjest Gjest_petra_* Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 hei har lest litt hva dere har skrevet her, kjempe godt å lese at dere lytter på meg, men jeg har prøvet å tenke sån som dere sier, men da har jeg kjetfet på meg selv å sakt at jeg er en stor egoist som tenker på det beste for meg, er det ikke riktig å sette andre foran en seg selv
Gjest Gjest_petra_* Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 TAKK er godt å høre fra andre å lette seg litt, når jeg tenker etter så har jeg lev for andre, at dem skulle ha det best, å sette meg til siden har altid trodd det jeg, da er jeg ganske dum igrun, bare noe komer med en komentar til meg, kan jeg ta det oppnegativt å sier til meg selv, hvorfor er jeg så dum å si noe sånt, så klart den andre har rett men nå må jeg prøve å rette på meg, er nesten så tåren kommer her inne når jeg leser omtanken dere har, å vil hjelpe. takk alle sammen, å ha en fin dag
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 Hei, TS. Jeg har slitt med det samme i lang tid. Det kommer ofte i sosiale sammenhenger, da jeg også har sosial angst. Jeg er slik at hvis 99 personer sier noe positivt til meg og 1 person sier noe negativt til meg, så fokuserer jeg på det sistnevnte. Det er den automatiske reaksjonen, tankemønsteret og følelsene. Det er forferdelig vanskelig å forandre på det, jeg vet, men det er ikke umulig. Jeg har lært meg at ting tar tid. Det som har hjulpet meg er at jeg har gått i behandling. Jeg har også en god familie, kjæreste (han er fantastisk) og venner rundt meg. Jeg gir meg selv små utfordringer, at jeg skal tørre ting som jeg i utgangspunktet egentlig ikke ville gjort. Skryt av deg selv, om så det bare er noe lite. I tillegg kan det være godt å være åpen om at du sliter med dårlig selvtillit og selvfølelse. Kanskje du til og med finner ut at det er flere som har det slik.
Ethereal Skrevet 16. februar 2009 #15 Skrevet 16. februar 2009 Jeg anbefaler sterkt bøkene til Mia Törnblom. Absolutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå