Gå til innhold

Hva forventes av en fadder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I neste uke er det dåp - og min bror skal døpe barnet sitt. Jeg skal være fadder og lurer i den forbindelse på om det blir forventet taler eller annet av fadderen i dåpen eller i selskapet etterpå.

??

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Under den kirkelige handlingen forventes det ingen andre ting enn at du står sammen med foreldrene og de andre fadderne ved døpefonten.

Det er ikke vanlig at alle fadderne holder tale i selskapet etterpå, men i de barnedåpene jeg har vært i har det alltid vært noen av fadderne som har sagt noe.

Omtrent likedan blir det den dagen dåpsbarnet eventuelt skal konfirmeres. Også da er det ganske vanlig at minst en av fadderne holder tale.

Skrevet

Jeg har faktisk aldri opplevd at noen har holdt tale i dåp, men vi er kanskje litt unormale i min familie/vennekrets.

Gjest antigartner
Skrevet
Jeg har faktisk aldri opplevd at noen har holdt tale i dåp, men vi er kanskje litt unormale i min familie/vennekrets.

Enten det, eller så er de usedvanlig taletrengte i min familie og vennekrets! Ved nærmere ettertanke skal jeg slett ikke utelukke det siste.

:fnise:

Skrevet

Jeg har heller aldri opplevd noen taler i dåp, bortsett fra hvis det er formel middag så ønsker de velkommen.

Gjest Erfaren dåpsgjest
Skrevet

Har aldri opplevet at noen har holdt tale i dåp, og hvertfall ikke en av fadderne.

Det er bare å stille opp og være der.

Gjest antigartner
Skrevet

Oj! De barnedåpene jeg har vært i må ha vært noe helt utenom det vanlige. De har likevel fulgt samme mønster på tross av at det har vært forskjellige familier det dreier seg om. Det skal likevel innrømmes at familiene det dreier seg om alle er både glade i store anledninger og sterke i troen.

Det er ikke uvanlig at opplegget har vært som følger:

En av foreldrene holdt en liten åpningstale og takket for at vi vil ta del i den store dagen der barnet har fått del i frelsen og blitt ønsket velkommen i kirken.

I tillegg har gjerne en av fadderne sagt noen velvalgte ord om fadderoppgaven og hvor spennende det blir å følge nettopp dette barnet i oppveksten.

Dernest har den av besteforeldrene som føler seg kallet talt om familie, hvor stor berikelse et nytt barnebarn er og hvor mye de gleder seg over familieforøkelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...